Vernieuwing Kijkduin leidt tot zorgen over bereikbaarheid

Impressie van de entree vanaf de Kijkduinsestraat
Impressie van de entree vanaf de Kijkduinsestraat © Gemeente Den Haag
DEN HAAG - De Haagse politiek maakt zich zorgen over de bereikbaarheid van Kijkduin. Op dit moment ondergaat de badplaats al een enorme metamorfose. Ook in de toekomst gaat er nog flink worden gebouwd. Zo komt er een grote ondergrondse parkeerplaats voor fietsen en gaat het Atlantic Hotel op de schop. Meerdere partijen in de gemeenteraad vrezen dat Kijkduin tijdens die werkzaamheden minder goed bereikbaar is.
De Haagse wethouder Anne Mulder kon die zorgen tijdens een debat over de toekomst van Kijkduin niet helemaal wegnemen. Volgens hem gaat de gemeente er 'alles' aan doen om Kijkduin zo goed mogelijk bereikbaar te houden. 'Maar als je ergens gaat bouwen en graven, leidt hoe dan ook tot overlast. Dat is onvermijdelijk.'
In de raad leven ook zorgen over de wat verdere toekomst. Nu al zijn er veel nieuwe woningen bijgekomen in Kijkduin. Straks komen er meer bij. Naast het hotel verrijzen nog eens appartementen, het restaurant ervan gaat plek bieden aan 400 gasten en er komt een zaal bij met een capaciteit van 500 bezoekers. 'Is het wel realistisch om dat allemaal toe te voegen', vroeg Jan Willem van den Bos van de Partij voor de Dieren zich af. Hij wees er daarbij ook op dat het nu al op sommige momenten zo druk is dat de wegen naar Kijkduin moeten worden afgesloten.

Verkeersregelaars

Volgens Mulder voldoet het bouwplan echter aan alle eisen die er in het verleden door de gemeente zijn gesteld. Toch kan erkende hij ook dat het op sommige dagen er druk kan worden. Als dat het geval is worden extra verkeersregelaars ingezet en komt er ook extra plek beschikbaar voor bijvoorbeeld deel-scooters. Maar op die grote drukte wordt het nieuwe Kijkduin niet 'standaard' ingericht, aldus de wethouder. Want daarvoor zijn er te weinig van die topdagen.
Al in 1890 wordt in de duinen bij Kijkduin een hotel neergezet. Het Atlantic Hotel in zijn huidige vorm dateert van de jaren zestig van de vorige eeuw. Sinds die tijd is het nooit gerenoveerd. Dat gaat dus nu wel gebeuren. Het wordt grondig aangepakt. Daarnaast worden er nog eens drie woontorens bijgebouwd met 145 luxe-appartementen, vijf short-stay appartementen én een ondergrondse parkeergarage met plek voor 300 auto's. Het nieuwe Atlantic Hotel moet in 2025 worden opgeleverd. Alle werkzaamheden in Kijkduin aan het Deltaplein moeten, voor zover bekend, afgerond zijn vóór de zomer van 2024.
Sommige raadsleden hadden op de tekeningen van het nieuwe Kijkduin ook wel erg veel hobbels, trappen, hellingen en heuveltjes gezien. Is de badplaats straks nog wel te bereiken voor ouderen en minder-validen, vroegen onder meer Arjen Dubbelaar (Hart voor Den Haag) en Isabel Bos (GroenLinks) zich af. Mulder beloofde daarop in op korte termijn met vertegenwoordigers van Voorall te gaan praten over de inrichting van de buitenruimte. Dat is de organisatie die de belangen van Hagenaars met een beperking behartigt. Ook moet de situatie voor fietsers veel veiliger worden, de paden krijgen een 'helder rode kleur'.

Flinke tegenvallers

Een van de flinke tegenvallers bij de herinrichting van de badplaats is de aanleg van een nieuwe entree voor de ondergrondse parkeergarage en een fietsstalling met 400 plekken. Omdat de eigenaar van het Atlantic Hotel weigerde mee te werken aan de aanleg daarvan, liep die vertraging op. Ook wordt deze zogeheten EeF veel duurder dan aanvankelijk gepland.
CDA-raadslid Hinke de Groot en SP-collega Lesley Arp wilden nu weten of er nog meer financiële tegenvallers zijn te verwachten. Mulder: 'Op dit moment hebben wij de zaken voor zover dat kan onder controle. Maar wij weten ook niet wat er gaat gebeuren in de wereld met prijsstijgingen. En garanties kan ik u niet geven.'

Michiel de Ruyterplein

Dubbelaar van Hart voor Den Haag signaleerde ook dat er door de nieuwe inrichting van Kijkduin nogal wat verwarring is over de straatnamen. Hij deed daarom het voorstel om het deel van het Deltaplein voor het hotel ‘Michiel de Ruyterplein’ te gaan noemen. Dit tegen het zere been van Nizaam Muradin van DENK. Die haalde een theorie aan dat De Ruyter was betrokken bij de slavenhandel. 'Daar neem ik wel aanstoot aan.'
Het stadsbestuur mengde zich liever niet in die discussie, maakt wethouder Mulder duidelijk. Het laat het geven van namen aan straten liever over aan de speciale commissie van de gemeente en wacht anders een voorstel van de raad zelf af. 'Het college komt niet zelf met suggesties.'