Probleem met motor zet streep door lancering maanraket, vrijdag nieuwe kans

Lancering maanraket op Kennedy Space Center afgeblazen
Lancering maanraket op Kennedy Space Center afgeblazen © ANP
NOORDWIJK - Vol verwachting zaten tientallen nieuwsgierigen maandag op het puntje van hun stoel in Space Expo Noordwijk, in afwachting van de lancering van een maanraket. Tot de aftelklok werd stilgezet op veertig minuten en later de vluchtleiding besloot het vertrek af te blazen. Een probleem met een van de vier motoren maakte het niet mogelijk om de maanraket, waarvan onderdelen door een bedrijf in Leiden zijn geleverd, weg te schieten. 'Dit gebeurt vaker, ze zijn heel voorzichtig', zegt manager Philippe Schoonejans van het Europese ruimteagentschap ESA (European Space Agency).
De lancering van de Orion-capsule zou een nieuw hoofdstuk betekenen in het internationale ruimteprogramma. Nadat de Apollo 17 in december 1972 voor het laatst mensen op de maan bracht, moet dit programma op z'n vroegst in 2025 resulteren in de landing van mensen op de maan.
Bij Space Expo in Noordwijk, het museum voor ruimtevaartgeschiedenis, staarden tientallen ruimtevaartdeskundigen, journalisten, museumbezoekers en andere liefhebbers naar een groot scherm waar de lancering in Florida live op te zien was. Maar het lukte niet om een van de motoren aan boord op temperatuur te brengen.
Publiek bij Space Expo in afwachting van raketlancering
Publiek bij Space Expo in afwachting van raketlancering © Omroep West
Philippe Schoonejans van het Europese ruimtevaartagentschap ESA kijkt er niet meer van op. 'Het gebeurt vaker dat lanceringen een of meerdere keren worden uitgesteld', vertelt de manager. 'Ze zijn heel erg voorzichtig, zeker als het de allereerste vlucht is. Bij de minste foutmelding wordt de vlucht geannuleerd.'
Deze maandag ging het om een onbemande testvlucht. De maanraket zou een rondje om de maan maken en dan weer terug op aarde keren. Later in het Artemis-ruimteprogramma worden wel astronauten naar de maan gestuurd. Allereerst volgt een bemande raket die alleen een baan om de maan draait, daarna wil men daadwerkelijk mensen op de maan afzetten.

Zonnepanelen uit Leiden

In dit ruimtevaartproject werken zowel het Amerikaanse NASA als het Europese ESA samen. 'Dat is heel bijzonder', aldus Schoonejans. 'Het is heel belangrijk dat wij met Europa deelnemen aan een bemand ruimtevluchtprogramma. Dat hebben we nog nooit gedaan. ESA stuurt vaker raketten de ruimte in, maar dat zijn meestal satellieten. In dit programma zorgt Europa voor het achterste deel van de raket.
Aan de Artemis 1 zit ook een regionaal tintje, want de twaalf zonnepanelen aan de maanraket worden geleverd door Airbus Nederland in Leiden. De stroomvoorziening komt van de twaalf zonnepanelen, die verdeeld zijn over vier vleugels van zeven meter lang. Airbus Nederland bouwt ook de zonnepanelen voor de volgende vijf maanmissies, waarbij wél astronauten aan boord zijn. Eerst maar afwachten wanneer de onbemande raket gelanceerd wordt. Komende vrijdag volgt een nieuwe kans, volgende week maandag is als reservedatum vastgelegd.
Bekijk hieronder het moment waarop een voorlopige streep door de raketlancering werd gezet: