Feest in jarige winkel van VJ: 'De nalatenschap van mijn ouders, alsof ze hier nog zijn'

VJ Lachmansingh groeide op in de winkel van zijn ouders
VJ Lachmansingh groeide op in de winkel van zijn ouders © Omroep West
DEN HAAG - VJ Lachmansingh (46) steekt wierook aan in het huisaltaar van de winkel. Met gevouwen handen richt hij zich tot de foto van zijn ouders. 'Mijn ouders startten deze winkel in 1972, dat het deze week precies vijftig jaar geleden is voelt heel vreemd. De tijd is omgevlogen. Helaas zijn mijn ouders er niet meer bij om dit mee te maken.'
Bharat Kings is een Hindoestaanse religieuze en traditionele winkel aan de Paul Krugerlaan in Den Haag. Bij binnenkomst ruikt het zoet naar wierook en het staat overvol met kleurige beelden en voorwerpen. Elke god uit het Hindoeïsme is hier te vinden en voor elke viering zijn er producten. 'Ik ben opgegroeid in deze winkel, van kinds af aan hielp ik mijn vader. Het is heel bijzonder om met je ouders samen te mogen werken', vertelt VJ.
Het is voor VJ financieel niet altijd makkelijk geweest om de winkel overeind te houden. De economische crisis in 2008 en ook de coronacrisis waren hele moeilijke tijden. Volgens de boekhouder van VJ was stoppen financieel zelfs een betere optie.
'Ik heb een paar keer op het punt gestaan. Omdat het pand eigendom is van ons, kunnen we het ook verhuren en dan gewoon rustig aan doen. Maar dat kan ik niet, ik moet doorzetten, voor mijn ouders. Toen ze uit Suriname kwamen had mijn vader maar negentig gulden bij zich en heeft alles gegeven om deze winkel draaiende te houden. Het is een deel van hen wat ik wil laten bestaan.'
Bijzondere hindoestaanse winkel bestaat 50 jaar: 'De tijd is voorbij gevlogen'

Derde generatie

VJ heeft twee zonen en beide jongens werken graag in de winkel. 'Het verschil tussen vroeger en nu is dat ik graag naar de visie van mijn kinderen luister. Zij zijn weer van een nieuwe generatie en je moet wel met je tijd meegaan. Mijn vader was niet zo. We hadden vroeger dan ook vaak discussies over van alles. Dat is nu anders. Mijn kinderen hebben bijvoorbeeld veel meer kunst in de winkel gezet. Mooie, kwalitatieve producten. Ook met social media mag ik mij niet bemoeien', vertelt VJ.
Vanaf vrijdag zijn er diverse feestelijke activiteiten bij de winkel. 'Nu we vijftig jaar bestaan zie en hoor ik hoeveel we voor de hindoestaanse gemeenschap betekenen. Vaak vragen klanten nog naar mijn vader, de winkel is wel wat veranderd, maar de essentie is nog hetzelfde, alsof mijn ouders hier nog rondlopen.'