Nieuws

Topzomer na corona: verzachten de hoge temperaturen het omzetverlies?

Marcel Kolder in een elektrische boot
Marcel Kolder in een elektrische boot © Robbert van Cleef
LEIDEN - Deze zomer breekt alle records qua mooi weer. Toch is dat voor sectoren als de horeca en toerisme na twee jaar corona niet genoeg om weer op het niveau van voor corona te komen. Dat blijkt uit een rondgang van Omroep West langs ondernemers in Leiden.
Voor de Brasserie Groep in Leiden is deze zomer vooral een inhaalslag geweest. 'We hebben veel omzet gedraaid na corona door de feestjes die moesten worden ingehaald', zegt Guido Verschoor van de Brasserie Groep. 'Vooral de zalen hebben het bij ons heel goed gedaan. Mensen die nu 61 of 62 worden willen ook hun 60ste verjaardag nog vieren.'
De zon zorgde er ook voor de terrassen goed gevuld waren. 'Daar hebben we zeker niet over te klagen gehad, maar het maakt twee jaar corona nog niet goed.'

Hotelbezetting terug naar oude niveau

De Leidse hotelbezetting zit weer op het niveau van voor corona, zegt Dennis Tuin, voorzitter van het Hoteloverleg Leiden. Vooral dankzij de congressen die dit jaar gehouden worden, zitten de hotels goed vol. Leiden is dit jaar European City of Science en dat trekt veel wetenschappers naar de stad. Het aantal toeristen dat de stad wil bezoeken blijft nog wel wat achter.
'We hadden voor corona een internationaal publiek, ook uit Azië en Amerika, maar dat is sinds corona eigenlijk een Europees publiek geworden', constateert Tuin. 'Veel buurlanden, Engeland, Frankrijk, België en Duitsland.'

Dure brandstof voor rondvaartboten

Toeristen in Leiden weten ook de rondvaartboten goed te vinden met het mooie weer. Maar daar staat tegenover dat de brandstofkosten fors zijn toegenomen. 'Ik ben beide coronajaren meer dan de helft van mijn omzet verloren', zegt Marcel Kolder van Rondvaart Leiden.
'Met deze mooie zomer denk ik dat we ongeveer gelijk zitten met de omzet van 2019. En dat was een goed jaar.' Maar ook voor Kolder zijn de kosten voor zijn bedrijf enorm gestegen. 'Ik vaar met elektrische boten en ik heb er ook nog een paar op diesel. Daarvoor zijn de kosten bijna verzesvoudigd. En alles wat vervangen moet worden is ook duurder, dus nee, deze zomer maakt dat niet goed.'

'Biertje betaalbaar houden'

En ook de horeca heeft te maken met stijgende prijzen. 'Wij hebben ervoor gekozen om dat maar beperkt door te rekenen aan onze gasten', zegt Verschoor. 'We willen proberen zoveel mogelijk volume te maken en niet die prijzen teveel op te drijven want 4 euro voor een biertje vinden wij te veel. We houden het betaalbaar, maar daardoor worden de marges wel kleiner.'