Inspectie waarschuwt Rotterdam The Hague Airport over geluid

Een traumahelikopter op Rotterdam The Hague Airport
Een traumahelikopter op Rotterdam The Hague Airport © ANP
DEN HAAG - Rotterdam The Hague Airport dreigt de geluidsnorm te overschrijden. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft de luchthaven inmiddels een waarschuwing gegeven, meldt minister Mark Harbers (Infrastructuur) aan de Tweede Kamer.
Dat de luchthaven de geluidsnorm dit zogeheten gebruiksjaar dreigt te overschrijden, komt volgens de inspectie mogelijk door 'een sterke groei van het luchtverkeer van de trauma- en politiehelikopter in de afgelopen jaren', zegt de minister. Het gebruiksjaar loopt van 1 november tot en met 31 oktober.
De luchthaven heeft luchtvaartmaatschappijen al gevraagd wat zij kunnen doen om de geluidshinder te verminderen, maar zal volgens de ILT meer maatregelen moeten nemen. In 2019 heeft de ILT ook al stappen genomen tegen Rotterdam The Hague Airport omdat de geluidsnorm werd overtreden.

Traumaheli vliegt steeds meer 's nachts

De luchthaven heeft er naar eigen zeggen 'alles aan gedaan om een overschrijding van de geluidsruimte te voorkomen'. Het probleem is ontstaan door een combinatie van factoren. De traumahelikopter werd vaker ingezet én de wind kwam relatief vaak uit het noorden en oosten. Daar moesten vliegtuigen zich op aanpassen bij het landen, waardoor bij Schiedam te veel herrie werd gemeten.
Door eerdere maatregelen is het aantal commerciële vluchten gedaald. Sinds eind juli geeft de luchthaven geen zogeheten slots meer uit om er te landen. Ook grote lesvliegtuigen zijn niet meer welkom. Daar staat tegenover dat de traumahelikopter 'aanzienlijk meer' is gaan vliegen, ook in de nacht. In totaal vloog deze helikopter 26 procent vaker dan in 2019.
Een vliegtuig op Rotterdam The Hague Airport
Een vliegtuig op Rotterdam The Hague Airport © John van der Tol
Rotterdam The Hague Airport zegt met de betrokken ministeries te gaan overleggen. Wat de luchthaven betreft zouden de vluchten van de traumahelikopter in de geluidsnormen gescheiden moeten worden van het overige vliegverkeer. Daar pleit het bestuur al jaren voor.