Bruine vloot ruimt oude masten 'preventief' na dodelijk ongeluk Tara (12)

De oude zeilschepen van de bruine vloot
De oude zeilschepen van de bruine vloot © ANP
DEN HAAG - Binnen de bruine vloot die eind augustus werd opgeschrikt door het ongeluk waarbij de Haagse scholiere Tara (12) omkwam, worden oude masten en gieken vervangen. Volgens mastenbouwer Piet Blaauw gaat het om een 'preventieve ruiming'. Veel schippers bellen hem op na het drama met Dalton-leerling Tara, die werd geraakt door een giek met houtrot. Zij willen het materiaal voor de zekerheid toch vervangen.
De dag na het ongeluk in de buurt van Terschelling kreeg de mastenbouwer al telefoontjes van schippers. 'Ze hebben zo'n giek dan al een tijd, zeg 30 jaar, zonder problemen', vertelt Blaauw tegenover Omroep Friesland. Hij ziet dat veel schippers nu de behoefte hebben aan zekerheid. De schrik van het ongeluk zit er namelijk goed in. 'De schippers zeggen dan: Piet, ik weet het niet. Ik weet niet hoe het zit. Daar heb ik respect voor. Dan neem je het serieus en dat moet ook', legt hij uit.
Volgens de mastenbouwer zijn er verschillende opties voor het vervangen van een mast. Zo kan die vervaardigd worden uit een stuk hout, kan hij van verlijmd hout komen of kan hij vervaardigd worden uit staal. 'Een verlijmde mast is vooral stugger dan die uit één stuk. Daarmee is hij ook sterker, maar niet zoveel als mensen denken. Een stalen mast is ook stug en sterk. Het voordeel daarvan is dat je hem goed kunt controleren. Het onderhoud is ook gemakkelijker.'

'Meer onderhoud nodig'

Juist wat het onderhoud betreft kan de sector lering trekken uit het ongeluk, benadrukt Blaauw. 'Je moet als schipper je spullen goed in de gaten houden, je moet gewoon onderhoud verrichten. Ik heb het idee dat dat minder wordt gedaan', zegt hij daarover. 'In het verleden werd de mast neergehaald en op bokkenpoten gelegd. Dan werd het gecontroleerd en bijgewerkt. Dat wordt nu minder gedaan. Alles moet groter op dit moment.'