Rutte brengt energiebezoek aan Haagse bakkerij: 'We dreigen een luxeproduct te worden'

Premier Mark Rutte en ministers Adriaansens (Economische Zaken) bij bakkerij Lekker Brood
Premier Mark Rutte en ministers Adriaansens (Economische Zaken) bij bakkerij Lekker Brood © ANP
DEN HAAG - 'We dreigen een luxeproduct te worden'. Die boodschap hebben de medewerkers van bakkerij Lekker Brood in Den Haag woensdag overgebracht aan minister-president Rutte, die op werkbezoek was in de winkel. Hij was daar om te praten over de torenhoge energierekening waar zij en veel andere bedrijven mee te maken hebben.
Tijdens het bezoek kregen premier Rutte, minister Micky Adriaansens (Economische Zaken en Klimaat) en directeur van MKB-Nederland Leendert-Jan Visser een kijkje achter de schermen bij de bakkerij. De afgelopen drie jaar is de sector weinig bespaard gebleven: de nasleep van de coronacrisis waardoor veel bedrijven nog steeds met schulden zitten, stijgende graanprijzen als gevolg van de oorlog in Oekraïne en bovenal: torenhoge energierekeningen.
'Wij kijken nu aan tegen een energierekening die sommige maanden hoger is dan onze huur', zegt marktetingmanager Jasper Kool van de bakkerij. Waar de energierekening in het verleden bij laag verbruik rond de 1500 euro lag, heeft hij nu al meegemaakt dat er meer dan 10.000 euro betaald moest worden. Dat is volgens hem nog eens extra pijnlijk omdat de bakkerij van Lekker Brood helemaal geen gas verbruikt.

Duurzame keuze wordt afgestraft

'Vier jaar geleden, toen wij met de bouw van deze locatie begonnen, hebben we er bewust voor gekozen om honderd procent gasloos te zijn', vertelt Kool. Niet alleen dat, maar de bakkerij gebruikt ook zo min mogelijk machines en zo veel mogelijk ambachtelijk handwerk. 'Zo wilden we een duurzame keuze maken. Je zou denken dat je daar nu voordeel van hebt, maar het voelt eerder alsof je gestraft wordt. De prijs van elektriciteit stijgt gewoon mee.'
Volgens Kool vervult de bakkerij ook nog eens een belangrijke maatschappelijke functie door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan te nemen. Dat aspect van de sector is volgens hem lang niet altijd even bekend bij de bewindslieden. Of het gelukt is om dat nu aan te kaarten? 'Dat verhaal is zeker overgekomen. Ze hebben gesproken met onze bakkers en stelden veel vragen. Ze hebben met eigen ogen gezien wat het doet met ons bedrijf en spanning die het onder de werknemers veroorzaakt.'
De bewindslieden kregen een kijkje achter de schermen
De bewindslieden kregen een kijkje achter de schermen © ANP
Een ander onderwerp waarvan de relevantie volgens Kool nog niet helemaal was doorgedrongen bij de bewindslieden, was de nasleep van de coronacrisis. Voor Lekker Brood was dat een aanzienlijk zware periode, vertelt hij. 'We zijn op deze locatie opengegaan op 1 april 2020, net na de ingang van de eerste lockdown in maart. De meeste van onze producten zijn voor de horeca en catering, maar met alle lockdowns en sluitingen was dat niks.'
Als gevolg van die zware periode zit het bedrijf nog steeds met een coronaschuld, een probleem waar wel meer ondernemers mee kampen. 'Toen we dat vertelden zag je dat zij die verbinding ook maakten', zegt Kool. 'Zij hadden er zo één, twee, drie niet aan gedacht dat die twee met elkaar te maken hebben.'

Geen beloftes gedaan

Tijdens het bezoek heeft de premier geen toezeggingen gedaan over oplossingen of steunpakketten die eraan komen. Dat lijkt Kool weinig zorgen op te leveren: 'Ik ga er wel van uit dat die nog komen. Brood is een eerste levensbehoefte en je kan niet al die bakkers kapot laten gaan.'
Ondanks het gebrek aan concrete antwoorden over steunmaatregelen heeft het gesprek Kool positief gestemd. 'Het was een gesprek van een uur, dus er is geen discussie losgebarsten over oplossingen. Maar het is wel een groot pluspunt dat we ons verhaal konden doen. We hadden wel het gevoel dat er serieus naar werd gekeken.'

'We dreigen een luxeproduct te worden'

Wat wel duidelijk is, is dat er iets móet gebeuren. Bij Lekker Brood zijn de prijzen volgens Kool gemiddeld zo'n vijftien procent gestegen. En dat terwijl ze al aan de bovenkant van de markt zitten. 'We nemen al maatregelen om onze verkoopprijzen niet te hard mee te laten stijgen. Duurder worden kan niet, want dan verliezen we ons marktaandeel.'