Haags coalitieakkoord: lastenverzwaringen en veel geld naar probleemwijken
DEN HAAG - De broekriem wordt aangehaald in Den Haag. De gemeente verkeert in financiële problemen en kan daarom minder geld uitgeven in de komende jaren. Dat staat in het coalitieakkoord dat D66, VVD, GroenLinks, CDA en PvdA vrijdag hebben gepresenteerd, een halfjaar na de gemeenteraadsverkiezingen. Ondanks de financiële zorgen blijft het nieuwe stadsbestuur wel flink investeren in de kwetsbare wijken en armoedebestrijding. Daartegenover staan lastenverzwaringen en bezuinigingen, die alle Hagenaars zullen treffen.
De partijen zien zich geconfronteerd met financieel zwaar weer. De financiële misère leidt tot 'onvermijdelijke keuzes, waaronder besparingen en lastenverhoging'. Zo zijn burgers de komende jaren meer kwijt aan de afvalstoffenheffing, de rioolheffing en parkeertarieven. Ook de toeristenbelasting gaat omhoog. Den Haag geeft onder meer de overheid de schuld van de financiële situatie. Het Rijk heeft 'gemeenten wel extra taken gegeven, zoals voor bijstand en jeugdzorg, maar niet voldoende geld om die uit te voeren'.
'Het einde van onze reserves is bereikt', staat ook in het coalitieakkoord met als titel 'Voor een stad die tegen een stootje kan'. Daarom moeten, om te kunnen investeren in voor hen belangrijke onderwerpen, tegelijk ook de lasten omhoog en moet er flink worden bezuinigd. Om die ingewikkelde puzzel te leggen hadden de onderhandelaars van de partijen veel tijd nodig. De gesprekken onder leiding van CDA-prominent Piet Hein Donner begonnen midden april en gingen tijdens de zomer door.
De nieuwe coalitie heeft onder meer geld gevonden door de lasten te verhogen. Zo gaat de onroerendezaakbelasting omhoog met grofweg 14,5 procent, dat moet de stad 16,9 miljoen euro opbrengen. Verder gaan de afvalstoffenheffing en rioolheffing omhoog met respectievelijk ongeveer 11 procent en 12 procent. Dat levert de stad komende jaren 13,5 miljoen extra op. Ook moeten toeristen meer aan de gemeente betalen als ze een nachtje in de stad blijven slapen: 6 euro in het normaaltarief en 2,75 euro in het laagtarief.
Parkeren duurder en bezuinigen op ambtenaren
Parkeren in Den Haag wordt duurder. De eerste vergunning gaat met bijna twee euro omhoog naar 7,50 euro per maand. De prijs voor een tweede vergunning blijft wel hetzelfde. In de toekomst is het niet meer mogelijk om meer dan twee vergunningen aan te vragen. Mensen die nu al meer vergunningen hebben, mogen die wel houden. Die verhogingen worden wel voor een groot deel weer in voorzieningen voor de automobilist en mobiliteit geïnvesteerd, is het plan.
Betaald parkeren wordt in alle wijken van Den Haag ingevoerd. Uitzonderingen zijn de wijken Vroondaal, Wateringse Veld en het stadsdeel Leidschenveen/Ypenburg. Daar wordt betaald parkeren pas ingevoerd als de parkeerdruk te hoog wordt. Betaald parkeren in het centrum en op Scheveningen wordt ook flink duurder: van 3,60 euro naar 6,50 euro per uur.
De belangrijkste ambities van de coalitie zijn:
- het maken en behouden van leefbare, schone en veilige buurten en wijken
- het toewerken naar een volledig duurzame energievoorziening
- het zorgen voor meer betaalbare en duurzame woonruimte met bijbehorende voorzieningen en mobiliteit
- het vergroten van bestaanszekerheid en kansengelijkheid en ervoor zorgen dat iedereen mee kan doen
- het creëren van een robuust en toekomstbestendig financieel fundament voor de stad
Verder gaat Den Haag ook bezuinigen. Bijvoorbeeld negen miljoen euro op het ambtelijk apparaat. Ook kan er volgens de partijen 5 miljoen worden bespaard op de WMO, de regeling die ervoor moet zorgen dat mensen zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen. Daarbij wordt in de toekomst meer rekening gehouden met de draagkracht.
Miljoenen naar kwetsbare wijken
Het geld dat dit oplevert wordt voor een flink deel geïnvesteerd in de kwetsbare wijken, zoals Laak, Rustenburg-Oostbroek en Zuidwest. De afgelopen jaren klaagden de bewoners van die oude volksbuurten over bijvoorbeeld overbewoning, slechte kwaliteit van huizen, het gebrekkig onderhoud van de openbare ruimte en de enorme troep op straat.
Het nieuwe stadsbestuur trekt daarom 7,1 miljoen uit voor voortzetting van de aanpak van de gebieden: de Zevensprong, Weimarstraat, Van Baerlestraat, Kaapseplein en Duindorp. Daar staat de leefbaarheid en veiligheid onder druk, is het idee. Daarom moet er dringend worden ingegrepen. Per jaar gaat er ook 2 miljoen euro naar het actieplan Kuststrook, om Scheveningen en Kijkduin leefbaar te houden.
Voor een gebiedsaanpak in wijken als Laak en Rustenburg-Oostbroek komen miljoenen beschikbaar. Hier wil het stadsbestuur ook de leefbaarheid verbeteren. Ook nog eens 23 miljoen gaat er naar Zuidwest. Daar is het stadsbestuur vorige collegeperiode al begonnen met een voor Nederland ongekende operatie om woningen te slopen en er nieuwbouw voor terug te zetten. 'We vernieuwen de komende 20 jaar 10.000 woningen en er komen 10.000 extra woningen bij.' Bewoners hebben daarbij een terugkeergarantie, aldus de partijen.
Verder wordt ook de Pandbrigade – die controleert of de veiligheid van panden en woningen in de stad in orde is en of huurders en eigenaren zich aan de regels houden – flink uitgebreid. Daarvoor is 2 miljoen euro beschikbaar.
Belangrijke punten uit het coalitieakkoord:
- Het dumpen van huisraad is een groot probleem, stelt de coalitie. 'We verkennen manieren om verhuurders verantwoordelijk te stellen voor het opruimen van huisraad die zij in de openbare ruimte (laten) dumpen.' Ook worden meldingen van volle containers of afval op straat sneller opgepakt, beloven de partijen.
- Den Haag houdt vast aan de ambitie om 4000 nieuwbouwwoningen per jaar te realiseren. Daarvan moet 30 procent van de nieuwbouw sociale huur zijn, 25 procent wordt middeldure huur en 25 procent betaalbare koop.
- Het aanpakken van criminaliteit en overlast door jeugdbendes is ook een aandachtspunt. 'Bij deze groepen voert geweld dat te maken heeft met drugs en steekwapens de boventoon', valt te lezen in het akkoord. De partijen zetten in op preventie en trekken 800.000 euro uit voor straatcoaches.
- De overlastgevende coffeeshops in de Weimarstraat en Zeeheldenkwartier worden verplaatst. Waarheen is nog niet duidelijk, maar er wordt zorgvuldig gekeken naar een geschikte plek. Dat is in ieder geval niet in de buurt van een andere coffeeshop of van scholen en kinderrijke buurten.
- Den Haag wil op termijn het raamsekswerk aan banden leggen. De coalitie wil vooral bestemmingsplannen wijzigen om dat voor elkaar te krijgen. 'We gaan dit aanpakken op een manier die recht doet aan de sekswerkers zelf, de buurt en de ondernemers en op een manier dat het geen negatieve impact heeft op de werkomstandigheden van sekswerkers.'
- De aantrekkelijkheid van de binnenstad moet worden versterkt door de uitbouw van het Museumkwartier. Het Eschermuseum verhuist naar het voormalig pand van de Amerikaanse ambassade, het Haags Historisch Museum wordt verbouwd en het Kinderboekenmuseum verhuist naar het Museumkwartier.
- Drie miljoen euro per jaar gaat naar verkeersveiligheid. Meer straten krijgen een maximale snelheid van 30 km/u. Ook worden mensen gestimuleerd om vaker met de fiets, het ov op lopend te reizen.
- Leraren voorrang geven op een woning moet ervoor gaan zorgen dat het lerarentekort in bepaalde delen van de stad wordt teruggedrongen.
- Het stadsbestuur wil toch ook weer een tunnel in de internationale zone. Daar zou de Teldersweg, vlakbij Madurodam, doorheen moeten gaan lopen. Uit eerder onderzoek bleek dat dit heel duur is. Maar het nieuwe college vindt het goed is voor de doorstroming van het autoverkeer. Bovendien kan er dan ook een tramlijn komen richting de haven van Scheveningen.
- Sportverenigingen die het lastig hebben door de gestegen gas- en energieprijzen krijgen hulp bij verduurzamen van de sportfaciliteiten. De gemeente trekt daar 4 miljoen euro voor uit.
- Den Haag krijgt in de winter een permanente opvang voor daklozen. De gemeente wil daarvoor een pand gaan kopen. Nu moet de stad vaak nog ieder jaar op zoek naar een geschikte plek. Om dat te realiseren wordt eenmalig 3 miljoen euro vrijgemaakt en jaarlijks 2,5 miljoen euro.
- De gemeente wil 1600 mensen uit de bijstand aan een gesubsidieerde baan helpen. Het idee is dat zij anders nooit meer aan de slag zullen gaan. De bedrijven die hen in dienst nemen krijgen daarvoor een bijdrage.
- Er worden extra bomen geplant in Den Haag. Het doel is vijf procent meer 'kroonoppervlak' in 2030. 'Dit doen we door extra bomen aan te planten en door het verbeteren van groeiplaatsen. Ook gaan we door met het verstrekken van gratis bomen.'
- Minder stenen moeten ervoor zorgen dat de stad duurzamer wordt. De komende jaren wordt minimaal 3.000 vierkante meter per jaar 'ontsteend'.