Wil jij afkomen van je slaapproblemen? Zeven tips hoe je dat kunt doen

Bodien Meiland met haar boek Slaap Lekkerder
Bodien Meiland met haar boek Slaap Lekkerder © Omroep West
DE ZILK - Slapeloze nachten, slecht inslapen of om 4.00 uur al wakker. Veel mensen hebben korte of langere tijd last van slapeloosheid. Voor hen heeft Bodien Meiland uit De Zilk het doe-boek 'Slaap lekkerder' geschreven en geïllustreerd als afstudeeropdracht voor haar opleiding Creative Business. Ze wilde haar afstuderen dicht bij zichzelf houden en onderzocht één van de oorzaken van haar vermoeidheid. 'Bizar hoe wij als maatschappij omgaan met slapen, dat kan vele malen beter.'
Het intrigeerde de Zilkse dat sommige mensen slapen zodra ze hun kussen raken. En dat terwijl anderen, zoals Bodien zelf, soms lang naar het plafond staren. Ze wil met haar boek mensen bewust maken van het belang van een goede nachtrust en handreikingen bieden hoe het beter kan. 'Slapen is zelfs belangrijker dan gezond eten en bewegen', zegt Bodien.
Ons moderne leven verstoort ons slaapgedrag enorm. 'Zodra het donker en kouder wordt is dat een seintje voor het lichaam om te gaan slapen. Maar wij doen alle lichten aan en de verwarming een paar graden warmer, waardoor ons systeem in de war raakt. We houden onszelf eigenlijk voor de gek.' En dan hebben we nog de verslaving aan onze mobiele telefoons. Tot aan het slapen gaan, zitten we op schermpjes te kijken en worden de hersenen aan alle kanten geprikkeld. We gaan met veel te veel gedachten naar bed over wat we net nog op onze telefoons zagen', vertelt ze.
Hieronder geeft Bodien je zeven tips om slaapproblemen tegen te gaan:
Zilkse schrijft boek over slapen: 'Bijslapen kan helemaal niet'
Met haar boek Slaap Lekkerder kun je er door middel van een paar vragen achter komen wat voor slaaptype je bent, oftewel je chronotype. Ben je een nachtuil of een vroege vogel? Misschien denk je dat al te weten. 'Maar je chronotype kan onderdrukt worden door prikkels om je heen. Misschien ben je om 22.00 uur al moe, maar heb je dat niet door omdat je een film kijkt', schrijft ze. In haar boek voorziet ze beide slaaptypes van handige tips, om overdag lekker fit te blijven.
Belangrijk is dat je erachter komt hoeveel slaap je eigenlijk nodig hebt. 'Dan schakel je alle prikkels om je heen uit en ga je naar bed als je moe bent. Je zet geen wekker en je kijkt hoe laat je wakker wordt. Dit moet je meerdere nachten doen om te testen hoeveel je slaapbehoefte is', vertelt Bodien.

Te kort slapen maakt dik

Vaak denken mensen dat ze de gemiste slaap doordeweeks wel weer inhalen in het weekend. Maar bijslapen bestaat niet, zegt Bodien. 'Je hebt vier of vijf vaste slaapcycli van ongeveer anderhalf uur. De uren na zeven uur rust je wel uit, maar die uren hebben niet de kwaliteit van de cycli van de nacht. De informatie van de dag wordt in de uitslaapuren bijvoorbeeld niet verwerkt.
Als je te kort slaapt word je niet alleen kort aangebonden en moe, maar je wordt ook dik. 'Je hormonen raken uit evenwicht en die beïnvloeden je hongergevoel. Na een nacht te kort slapen krijg je veel meer honger en minder snel een vol gevoel. Dat wil je toch eigenlijk niet', lacht de schrijfster.

Gebruik je fantasie

In haar boek geeft de Zilkse allerlei tips hoe je je slaapkamer bijvoorbeeld slaapproof maakt en hoe je het beste samen in één bed slaapt als je partner snurkt. Piekeren wordt door Bodien tegengegaan met vier technieken: door je eigen lichaam te screenen, je fantasie te gebruiken, je eigen film te schrijven in je hoofd en een mantra te verzinnen.