Gouda trapt op rem na pilot: rand van binnenstad voorlopig niet autoluw

Dit is de weg waar het om gaat
Dit is de weg waar het om gaat © ANP
GOUDA - De Nieuwe Veerstal, een weg aan de rand van het centrum van Gouda, wordt de komende tien tot vijftien jaar nog niet autoluw. Dat is de conclusie van het Goudse stadsbestuur na een proef, eerder dit jaar. Speciaal voor de pilot werd de weg een maand afgesloten.
Het experiment zorgde voor veel verkeer en opstoppingen op andere routes, zoals critici al hadden voorspeld. Het college van burgemeester en wethouders wil de weg langs de Hollandse IJssel nu als tussenoplossing versmallen en er een 30-kilometerzone van maken. Dat voorstel maakte de tongen woensdagavond flink los in de Goudse gemeenteraad, maar uiteindelijk kon een meerderheid zich er in vinden.
Nieuwe Veerstal Gouda
Nieuwe Veerstal Gouda
De proef om autoverkeer van de Nieuwe Veerstal te weren is de eerste stap van een veelomvattend verkeerscirculatieplan (VCP). Daarin moet Gouda veranderen in een leefbare stad met vooral fietsers, wandelaars en groen, zonder doorgaand autoverkeer. De maatregelen die daarvoor nodig zijn worden in vier stappen van steeds vijf jaar uitgevoerd. In 2042 moet het doel bereikt zijn.
Het autovrij maken van de Nieuwe Veerstal is voor velen een voorwaarde om de binnenstad en dit historische (haven)gebied meer met elkaar te verbinden. Voorstanders spreken van 'het balkon van Gouda'. De uitvoering stond pas na 2027 in de planning, maar er was zoveel enthousiasme dat de proef de eerst zichtbare maatregel werd van het nieuwe VCP.

Drukte op andere routes

Om te ervaren hoe het is als de Nieuwe Veerstal dicht is, werd de weg van 28 februari en 27 maart van dit jaar afgesloten. Dat heeft de stad geweten. Verkeer week uit naar andere routes: op de Zuidwestelijke Randweg (N207) werd het twintig procent drukker, maar ook op de singels rond de binnenstad reed tien tot vijftien procent meer autoverkeer. 'Dat is niet wenselijk voor de leefbaarheid en verkeersveiligheid', zei Michel Klijmij-van der Laan (GL), wethouder van mobiliteit.
De enquêtes onder bewoners, bezoekers en ondernemers gaven een verdeeld beeld. Het merendeel van de binnenstadbewoners had geen last van de proef, terwijl in de wijken Korte Akkeren en Kort Haarlem weinig positiefs was ervaren. De ondernemers maken zich zorgen over het wegblijven van klanten.

Uitstel onvermijdelijk

Het college besloot tot uitstel: eerst moeten de singels veranderen van een 50-kilometerwegen naar een 30-kilometerzone. Ook moet het Kleiwegplein worden aangepast. Dat moet allebei in de komende vijf jaar gaan gebeuren. Daarnaast is ook een nieuwe inrichting nodig van de Zuidwestelijke Randweg (N207), een provinciale weg die nog te weinig wordt gebruikt door doorgaand Gouds verkeer. Dat werk is pas na 2032 voorzien en moet in overleg met de provincie.
Het stadsbestuur van Gouda wil in de tussentijd geplande werkzaamheden aan de dijk gebruiken om de Nieuwe Veerstal anders in te richten. Door de rijbaan te versmallen en de maximumsnelheid te verlagen naar 30 kilometer per uur, moet het gebruik van de weg ontmoedigd worden. Zo kunnen bewoners vast wennen aan een veranderende situatie.

Onervaren raadsleden en dito wethouder

De gemeenteraad boog zich woensdag een hele avond over de vraag of het college de plannen verder mag uitwerken. Onervarenheid was hier mogelijk de oorzaak van. De in juni aangetreden raad bestaat voor de helft uit nieuwe raadsleden, die het ingewikkelde traject rond het vorig jaar aangenomen verkeersplan niet hebben meegemaakt. Daarnaast zorgde de manier waarop het raadsbesluit was opgeschreven hier en daar voor verwarring: wethouder Klijmij, nog geen jaar in functie, beloofde beterschap.
Uiteindelijk kon een meerderheid zich vinden in het collegevoorstel om eerst de andere wegen in orde te maken (randvoorwaarden) en tot die tijd de Nieuwe Veerstal te versmallen. En de wethouder kon leven met het voorstel van Gouda Vitaal en de SGP om een paragraaf over de financiering van de tussenstap te schrappen.