Delfts stel woont al maanden op camping omdat bouwbedrijf van aardbodem verdwenen lijkt

REGIO - Klanten van 123 Bouwbedrijf uit Zoetermeer hebben duizenden euro's aanbetaald, terwijl het werk niet is afgemaakt of het bedrijf is zelfs nooit begonnen. Op telefoontjes of appjes van klanten komt geen reactie meer. Ook verschillende bedrijven wachten nog op hun geld. 'Je voelt je eerst dom, maar daarna zie je dat het moedwillig is en dat maakt me zo boos', zegt één van de gedupeerden, die is achtergebleven met een gesloopte badkamer.
Bij klanten uit Den Haag, Rijswijk, Delft, Nootdorp, Rotterdam, Amsterdam en Haarlem komt 123 Bouwbedrijfniet meer opdagen nadat er is aanbetaald, of de werkzaamheden zijn slecht uitgevoerd en niet afgemaakt. Het verhaal van Martijn en Esmeralda uit Delft spant de kroon.Zij betalenanderhalve ton aan het bouwbedrijf voor een dakopbouw, een wijziging van de constructie, nieuwe kozijnen, nieuwe vloeren met vloerverwarming en de volledige afwerking. 'Vanaf het moment dat de sloop startte, was het een groot drama.'
Het stel gaat in april in zee met het Zoetermeerse bedrijf. 'We hadden een goed gevoel bij hen. Ze waren niet eens de goedkoopste. Maar op de dag dat ze zouden starten kwamen ze al niet opdagen', vertelt Martijn. 'En toen ze eenmaal begonnen, zag ik vrij snel dat het niet goed was. Ze hebben met kuipjes en een handtroffel de cementvloer gestort en geëgaliseerd. We hebben de hele vloer er weer uit moeten halen.'
Een aanbouw die niet is afgemaakt door 123Bouwbedrijf
Een aanbouw die niet is afgemaakt door 123Bouwbedrijf © Privé

Lekkage in de kinderkamers

Een klant uit Amsterdam schakelt 123 Bouwbedrijf in voor een dakopbouw. 'De directeur kwam langs en stelde alles heel rooskleurig voor. Ze konden snel beginnen, terwijl andere aannemers pas in 2023 van start konden. Ik moest 24.000 euro cash aanbetalen. Daarna waren ze al minder goed bereikbaar. Toen ze van start gingen ontstond er lekkage in de kinderkamers. Werklui konden vaak niks doen, omdat er geen spullen waren. En in september kwamen ze helemaal niet meer.'
Ook bij Martijn en Esmeralda komt het bedrijf de afspraken niet na. 'Op 20 mei zou het klaar zijn, maar dat haalden ze niet. Toen zijn we met het gezin op de camping gaan zitten, want we moesten ons oude huis uit. In september werd er geen materiaal meer geleverd. Werklui moest ik zelf voorzien van gereedschap, want dat hadden ze niet. We hoorden van het personeel dat ze niet betaald kregen en uiteindelijk kwam er niemand meer opdagen.'
Omroep West sprak met bijna twintig klanten van 123 Bouwbedrijf. Het geldbedrag dat ze aanbetaalden varieert van 10.000 tot 150.000 euro. Van de gedupeerden die anoniem hun verhaal wilden doen, zijn de namen bij de redactie bekend. Zeventien klanten zeggen dat ze aangifte hebben gedaan van oplichting. De politie wil dat aantal niet bevestigen. 'De aangiftes die gedaan zijn, hebben we in onderzoek', zegt een woordvoerder.
Op dit moment is er bij geen enkele gedupeerde nog iemand aan het werk van het bedrijf. 'Voor de zomer kreeg ik helemaal geen contact meer via app of mail', vertelt een Haagse klant met een halve aanbouw in de tuin. 'Toen heb ik een ingebrekestelling de deur uitgedaan. Ze beloofden beterschap en er kwam toch weer een bouwvakker. Maar begin augustus vertelde hij dat hij niet verder kon en is met de noorderzon vertrokken. Sindsdien hebben we niemand meer gezien en geen reactie meer gekregen. Toen hebben we aangifte gedaan.'
'Het lijkt erop dat de werkwijze is, dat zodra je aanbetaald hebt, er niet meer wordt gecommuniceerd', zegt een klant uit Nootdorp. Ook Omroep West heeft moeite 123 Bouwbedrijf te bereiken. Telefoonnummers zijn niet meer in gebruik of worden niet opgenomen en het kantoor in Zoetermeer staat leeg. 'Komt u voor dat bouwbedrijf? Daar zijn al zoveel mensen voor geweest', zeggen de buren. 'Maar ze zijn in september vertrokken.'

Facturen uitzendbureau nooit betaald

Zeker twee bedrijven krijgen nog geld van 123 Bouwbedrijf. 'Het gaat om een behoorlijk bedrag', zegt een Haags verhuurbedrijf dat aangifte van verduistering heeft gedaan vanwege een gehuurde steiger die nooit is betaald en teruggebracht. Uitzendbureau BNU leverde werklui aan het Zoetermeerse bouwbedrijf, maar de verzonden facturen zijn nooit betaald.
'Het gaat om 60.000 euro euro', zegt een woordvoerder van BNU. 'Dat geld zie ik nooit meer terug. We hebben een aantal onafgemaakte projecten van ze overgenomen om nog wat te verdienen. Wat we zien is dat zo'n 5 procent van het werk gedaan is, terwijl er flinke aanbetalingen zijn gedaan. Er is geen enkele klant waarbij het af is. In Haarlem zit iemand met een open gevel. Dat is gewoon oplichting.'

Een hoop uitdagingen

Omroep West heeft per mail een reactie ontvangen van 123 Bouwbedrijf. Eigenaar Jawid Habib stelt dat zijn bedrijf de laatste twee jaar met een hoop uitdagingen te maken heeft gehad. 'Door de lange levertijden vanwege de coronacrisis en de Oekraïne-oorlog zijn enkele projecten vertraagd opgeleverd.'
Volgens Habib keldert zijn omzet vanaf juli door een lastercampagne van twee ontevreden klanten. 'Zij hebben een WhatsAppgroep opgericht en mij beticht van oplichting en fraude. Hiernaast werd onterecht beweerd dat mijn bedrijf failliet zou gaan en dat niemand meer over moest gaan tot betaling. De klanten werden aangespoord om gezamenlijk aangifte te doen tegen mij, mijn bedrijf en personeelsleden.' De rechtbank stelde deze klanten overigens in het gelijk, nadat Habib naar de rechter stapte.

Geen materiaal door lastercampagne

Leveranciers zijn volgens 123 Bouwbedrijf gestopt materiaal leveren door de lastercampagne van ontevreden klanten. 'De meeste leveranciers hebben hun jarenlange samenwerking met mijn bedrijf opgezegd of "on hold" gezet. Hierdoor moest ik alle openstaande facturen direct betalen', aldus Habib.
Het Zoetermeerse bouwbedrijf zou voor ongeveer 1,5 miljoen euro aan aanbetalingen hebben geïncasseerd, zeggen de gedupeerden. 'Daar moet justitie toch wat mee?', vraagt een klant uit Nootdorp zich af. De meesten hebben hun rechtsbijstandverzekering ingeschakeld in de hoop hun geld terug te krijgen. 'Ik ben woedend', zegt Jaimy uit Den Haag. Ze maakt 18.500 euro over voor drie dakkapellen, maar 123 Bouwbedrijf is nooit van start gegaan. 'Als ze failliet gaan, ben ik de achterste in de rij en kan ik fluiten naar mijn geld.'

Nieuw bouwbedrijf

Volgens de gedupeerden heeft een van de eigenaren van 123 Bouwbedrijf een nieuwe BV opgericht; Bouw10. 'Het is schandalig dat ze een nieuw bedrijf opzetten en verder gaan.' Ook uitzendbureau BNU heeft gezien dat in september Bouw10 is opgericht. 'Dat dat zomaar kan is toch bijzonder. Ze hebben gewoon een nieuwe BV klaarstaan.'
Eigenaar van Bouw10, Nawid Habib, ontkent dat de twee bedrijven iets met elkaar te maken hebben. Uit onderzoek van Omroep West blijkt echter dat de websites van 123 Bouwbedrijf en Bouw10 op een aantal punten identiek zijn, het telefoonnummer op de sites is hetzelfde, ze hebben dezelfde advocaat en Bouw10-eigenaar Nawid Habib heeft zich aan meerdere klanten van 123 Bouwbedrijf voorgesteld als de directeur van dat bedrijf. Hij zegt zelf: 'Ik ben niet verantwoordelijk geweest voor de uitvoering van de projecten bij 123 Bouwbedrijf. Mijn taken waren het managen van de verkoop- en marketingafdeling. Ik heb deze taken naar behoren verricht.'
Een badkamer die niet is afgemaakt
Een badkamer die niet is afgemaakt © Privé
De meeste gedupeerden willen maar één ding en dat is meer slachtoffers voorkomen. 'Deze mannetjes moeten gestopt worden. Ze lichten op grote schaal mensen op', zegt een Haagse klant. 'Ze hebben de dromen van mensen vernietigd. Ik moet nog tien jaar betalen aan de bank om dit financieel af te ronden', vertelt een gedupeerde uit Amsterdam. Martijn en Esmeralda uit Delft wonen nog steeds op de camping. 'Het is af en toe heel zwaar.'
Jawid Habib snapt de reacties niet: 'Niemand in de WhatsAppgroep is zich ervan bewust geweest dat deze manier van handelen verkeerd is en dat het bedrijf uiteindelijk hierdoor failliet zal gaan en zij er zelf ook de dupe van zullen worden. Had deze lastercampagne er niet geweest, dan hadden wij, weliswaar met soms (extreme) vertragingen, alle klussen kunnen afronden zoals bij de honderden klanten die ik in de afgelopen jaren met mijn ondernemingen heb bediend en goed werk heb opgeleverd.'