Veiligheidsregio ontkent misstanden crisisopvang: 'Alleen niet wat ze zich hadden voorgesteld'

Asielzoekers arriveren een asielzoekerscentrum in Nederland
Asielzoekers arriveren een asielzoekerscentrum in Nederland © ANP
WADDINXVEEN - Veiligheidsregio Hollands Midden begrijpt dat de bewoners van de crisisopvang in Waddinxveen teleurgesteld zijn. 'Wij kunnen ons voorstellen dat dit niet is hoe zij zich hun leven in Nederland hadden voorgesteld. En dat dit tot emoties leidt.' Toch is er volgens een woordvoerder geen sprake van misstanden binnen de opvang.
Een groep van oud-medewerkers en huidige bewoners heeft aan de bel getrokken over de leefsituatie in de opvang in Waddinxveen. In de tot crisisopvang omgebouwde tennishal zou de situatie steeds grimmiger worden. Zo heeft een groep van tien bewoners een maaltijd overgeslagen uit protest tegen de gang van zaken.
Een woordvoerder van de veiligheidsregio bevestigt dat een groep geweigerd heeft te eten. 'De reden was dat de personen het niet eens waren met de wijzigingen die die dag waren afgekondigd op de locatie.'
Bewoners van de crisisnoodopvang en oud-medewerkers vertelden eerder dat zij de situatie zat zijn. Het frustreert hen dat er niks wordt gedaan met de klachten die zij aangeven. Zo zou er sprake zijn geweest van grensoverschrijdend gedrag en zouden veel zaken niet op orde zijn bij de opvang in Waddinxveen.
Deze 'wijzigingen' waar de woordvoerder op doelt zijn: een eerlijkere verdeling van het gebruik van de fietsen, het niet meer gebruiken van plastic borden (waardoor bewoners verplicht worden om af te wassen) en de mededeling dat de allerkleinste kinderen naar school worden gebracht met een busje, terwijl de overige basisschoolkinderen moeten blijven lopen. De ouders hadden volgens de woordvoerder gewild dat ook de overige kinderen met een busje naar school zouden kunnen. De looptijd is zo'n vijftien minuten, volgens de Veiligheidsregio.
De Veiligheidsregio zegt dat de onvrede vooral komt door de teleurstelling in het onderkomen. 'De meeste bewoners van de crisisnoodopvanglocatie in Waddinxveen zijn nareizigers', legt de woordvoerder uit. Zij zijn een familielid, die een verblijfsvergunning heeft gekregen, achterna gereisd en krijgen daardoor zelf ook een verblijfsvergunning. In de opvang wachten ze tot hun familielid een geschikte woning krijgt toegewezen. 'Dan trekken zij daarbij in', legt de woordvoerder uit.

Locatie die ze met 150 mensen moeten delen

Echter, die geschikte woningen zijn er niet, waardoor de statushouder nog in een asielzoekerscentrum zit. En die zitten inmiddels allemaal vol door de asielcrisis, waardoor de nareizigers moeten worden opgevangen in een crisisnoodopvangcentrum, zoals in Waddinxveen.
'In plaats van in een eigen woning, zijn zij terecht gekomen op een locatie die zij met 150 personen moeten delen. Hier kunnen zij niet zelf koken, delen zij een kamer etc. Wij kunnen ons voorstellen dat dit niet is hoe zij zich hun leven in Nederland hadden voorgesteld. En dat dit tot emoties leidt', aldus de woordvoerder.

'Terug naar Ter Apel'

De bewoners vertellen aan Omroep West dat de door de Veiligheidsregio aangestelde locatiecoördinatoren hun beloftes niet nakomen en bij elke vorm van kritiek direct dreigen de bewoners terug te sturen naar hun land van herkomst of naar Ter Apel.
De Veiligheidsregio herkent deze kritiek niet. Bovendien ligt de zaak rond het tekort aan shampoo en wascapsules genuanceerder. 'De waspods worden op aanvraag verstrekt. Hiervoor is in principe geen limiet. Wel is het zo dat we toezicht houden om verspilling tegen te gaan. In het begin ging er om de dag een fles shampoo per persoon doorheen en kwamen gezinsleden meerdere waspods halen.' Volgens de woordvoerder gingen er in het begin wekelijks achthonderd waspods doorheen, terwijl er maximaal 336 wasbeurten gedraaid konden worden.

Verloop personeel niet hoog

Ook de klachten van de oud-medewerkers zijn volgens de Veiligheidsregio niet terecht. De woordvoerder legt uit dat er gebruikt wordt gemaakt van een pool van ongeveer dertig uitzendkrachten om de diensten te vullen. Van vier mensen zou de inhuur zijn gestopt. Bij een van hen zou het contract door het uitzendbureau zijn beëindigd vanwege het uitblijven van een VOG-verklaring, in de overige drie gevallen heeft de Veiligheidsregio de inhuur gestopt 'wegens onvoldoende uitvoeren van de opdracht'. Gezien de druk en de haast van de opdracht noemt de woordvoerder het verloop 'niet hoog'.
Wel is er in de beginfase regelmatig te weinig eten op de locatie geweest. 'Wij zijn in de beginfase ook eenmalig van cateraar gewisseld vanwege de kwaliteit van en variatie in het eten', zegt de woordvoerder. 'Wij kennen geen voorvallen dat eten op de grond zou zijn gegooid.'

'Dat is echt een leugen'

Op het gebied van seksuele intimidatie is er volgens de woordvoerder eenmaal een signaal binnengekomen bij het uitzendbureau. 'Dat signaal ging over een andere ingehuurde medewerker. Het uitzendbureau heeft dit signaal bij de Veiligheidsregio gemeld. Daarop is een kort onderzoek gestart en zijn er gesprekken gevoerd met de betrokkenen. Er is geen misstand vastgesteld. Er zijn nadien geen nieuwe signalen of klachten binnengekomen.'
Volgens een van de oud-medewerkers is dit niet waar. 'Dat is echt een leugen, want ik weet dat er twee mensen die daar werkten naar Medi interim hebben gebeld', is de boze reactie. 'Er zijn echt meerdere klachten ingediend bij het uitzendbureau. Dat weet ik zeker.'

Meerdere klachten bij uitzendbureau

De boze oud-medewerkers worden hierin gesteund door Medi Interim, het uitzendbureau waar de Veiligheidsregio Hollands Midden de medewerkers voor de crisisopvang inhuurt.
Zij zeggen dat ze wel degelijk meerdere klachten binnen hebben gekregen, en die ook met de Veiligheidsregio hebben besproken. 'Een aantal flexkrachten heeft zich bij ons gemeld met klachten. Zoals te doen gebruikelijk nemen we die altijd bijzonder serieus en bespreken die met onze opdrachtgever. Dat is in dit geval een dag na ontvangst van de klachten gebeurd. Onze opdrachtgever heeft vervolgens actie ondernomen. Na dat gesprek hebben ons geen klachten meer bereikt.'

'Opvang is vak apart en complex'

De gemeenten Waddinxveen, Zuidplas en Nieuwkoop, waar de bewoners van de crisisopvang eerder verbleven, zeggen in de tijd dat de crisisopvang er zit, geen klachten te hebben gekregen. Ook het COA, verantwoordelijk voor de totale asielopvang, heeft geen signalen van misstanden ontvangen, zegt een woordvoerder.
Wel zijn er medewerkers van het COA de dag na vragen van Omroep West bij de crisisopvang in Waddinxveen gaan kijken. Volgens de bewoners 'voor het eerst in meer dan een maand'. Toch zit hier volgens een woordvoerder van het COA 'geen causaal verband tussen'.

Samen tot oplossingen komen

De woordvoerder van de Veiligheidsregio benadrukt ten slotte dat de opvang van de asielzoekers geen normale taak is voor de locatiecoördinatoren. 'Het openen van een locatie is complex en een vak apart. Hier zijn wij niet op ingericht. Dat lukt ons dus niet en verloopt dan niet altijd ideaal. We hebben in de afgelopen periode hebben veel opgelost en bijgeleerd. Tegelijkertijd is het nog steeds gaande. Er komen nog steeds nieuwe asielzoekers in onze crisisnoodopvanglocaties. Dat zorgt ook steeds voor nieuwe issues waar je tegenaan loopt. Er is altijd goed contact met het COA. Wij komen samen tot goede oplossingen', besluit de woordvoerder.