Vissers in financieel zwaar weer: 'Als wij stoppen, is dat noodgedwongen'

Arie (l), Barry (m) en Rien (r) Rog
Arie (l), Barry (m) en Rien (r) Rog © Den Haag FM
DEN HAAG - De visserijsector heeft het zwaar. Na de Brexit, corona, windmolens op zee en tegenvallende vangsten zijn het nu de hoge olieprijzen en stikstofmaatregelen die voor problemen zorgen. Veel vissers zijn genoodzaakt om te stoppen. De Scheveningse broers Arie, Rien en Barry Rog kunnen het nu nog volhouden, maar de toekomst is hoogst onzeker.
Arie Rog heeft samen met zijn broers Rien en Barry één kotter. Daarmee vissen ze op garnalen. 'Op dit moment hebben we nog een goede vangst en is de prijs die we voor de vis krijgen goed. Maar als we de vangsten van de afgelopen jaren hadden gehad, dan was het niet goed gegaan. We hopen dat we nu een buffer kunnen opbouwen, zodat we weer even vooruit kunnen. Want over een aantal weken zal de vangst weer naar beneden gaan en dan wordt het met deze olieprijs een rekensom of we kunnen uitvaren of niet.'
Vanwege de hoge olieprijs is het nog maar de vraag hoelang Scheveningse vissers het vol gaan houden, zegt visserijspecialist Willem Ment den Heijer. 'De vissers betalen veel te veel geld voor hun diesel. Het probleem is dat zij de dure gasolie namelijk niet kunnen verrekenen met de visprijs. Want de visprijs wordt op de visafslag bepaald en niet door de vissers zelf.'

Stikstofmaatregelen

Vanwege de stikstofmaatregelen zullen veel schepen binnenkort moeten worden aangepast. Anderhalf jaar geleden heeft het Scheveningse familiebedrijf een flinke investering gedaan. 'We hebben een nieuwe motor moeten kopen', vertelt Rog. 'Dat heeft een hoop geld gekost. We weten nog niet precies wat er allemaal zal moet gebeuren, maar we zullen mogelijk weer een nieuwe motor moeten kopen. We weten in ieder geval dat de kosten richting de 100.000 euro zullen oplopen. Dat is niet op te brengen.'
De visserijspecialist snapt niets van het besluit omtrent de stikstofmaatregelen. 'Het is één grote poppenkast. Stikstof van een kleine garnalenkotter komt in zee terecht in een straal van drie kilometer. Dat komt helemaal niet aan wal. En er wordt nu net gedaan alsof die garnalenvloot die hier voor de kust ligt te vissen, een drama is voor de natuur. Terwijl er duizenden vrachtwagens over de Afsluitdijk gaan. En dat schijnt dan geen probleem te zijn. Het is echt schandalig.'

Stoppen

Opgeven doet de familie Rog niet zomaar. 'Vissen zit bij ons in het bloed. Mijn opa's waren ook vissersmannen', zegt Arie. 'Zolang wij de rekeningen kunnen betalen, blijven we doorgaan. Maar als dat niet meer gaat, dan houdt het natuurlijk op. We doen ons best en iedereen hier op Scheveningen weet dat wij niet zomaar zouden stoppen. We zouden niet zomaar de handdoek in de ring gooien.'
Onder de Scheveningse vlag varen nog meerdere grote schepen van Rederij Cornelis Vrolijk. Ook zij hebben het moeilijk vanwege de hoge gasolieprijzen. Verder is er naast de SCH-10 nog één klein familiebedrijf dat een garnalenkotter heeft. De SCH-43, van de familie Letsch. 'Maar die heeft al aangegeven ermee te gaan stoppen', weet Arie. 'Dan zijn wij straks de laatste garnalenkotter op Scheveningen. Het is eigenlijk dramatisch.'