Vlaggetjes en felicitaties voor Haagse horrorpoller: al 'vijftig' keer knalde auto op paal

Vlaggetjes en felicitaties voor Haagse horrorpoller: al 'vijftig' keer knalde auto op paal
Vlaggetjes en felicitaties voor Haagse horrorpoller: al 'vijftig' keer knalde auto op paal
DEN HAAG - En weer was het raak. Donderdag aan het begin van de avond is op de Escamplaan in Den Haag een automobilist op de horrorpoller geknald. Het is volgens omwonenden de vijftigste keer dat een bestuurder het bewegende paaltje over het hoofd ziet. Om dit jubileum kracht bij te zetten, hebben bewoners de poller met vlaggetjes versierd en kan de poller rekenen op felicitaties vanuit Nederland en het buitenland. Ondertussen lopen de extra kosten in de tonnen. Welke piketpaaltjes heeft de Haagse horrorpoller inmiddels geslagen?

De plaatsing van de pollers

Op 1 juni 2021 gaan de palen de grond in. Vanwege de nieuwbouw van het HagaZiekenhuis wordt de bussluis verplaatst en komen er twee pollers in het wegdek. Dat deel van de Escamplaan is sindsdien alleen nog bedoeld voor bussen, hulpdiensten en bestemmingsverkeer. Doorgaand verkeer is verboden.
Volgens wethouder Robert van Asten (D66), die op dat moment verkeer in zijn portefeuille had, moeten de pollers ervoor zorgen dat de verkeersdrukte afneemt en hulpdiensten vrij baan krijgen. Die extra drukte wordt volgens hem onder meer veroorzaakt doordat er nieuwe woningen naast het ziekenhuis zijn gekomen.

Het regent botsingen

Al snel blijkt dat de pollers problemen veroorzaken. Ondanks waarschuwingsborden zijn er de eerste dagen na de plaatsing meerdere ongelukken. Dan gaat iedereen er nog vanuit dat automobilisten moeten wennen aan de nieuwe situatie, maar na twee weken staat de teller al op zestien aanrijdingen. In de maanden die volgen, loopt het aantal botsingen verder op en soms zijn er zelfs meerdere aanrijdingen op één dag. Inmiddels 'vieren' omwonenden deze week de vijftigste botsing.
Of het echt vijftig aanrijdingen zijn, is niet met zekerheid te zeggen. Exacte cijfers zijn door de politie en de gemeente lastig te geven. Verder is het ook mogelijk dat buurtbewoners niet elke aanrijding hebben gezien en dat er ook niet overal beeldmateriaal van is. Het zou dus kunnen dat het om meer dan vijftig botsingen gaat, maar minder kan ook.
De kosten voor de pollers beginnen in de papieren te lopen. Een kapotte poller kost de veroorzaker gemiddeld zevenduizend euro blijkt uit een rekensom van de gemeente. Dit bedrag bestaat uit de reparatie aan de poller, het opruimen van olie op het wegdek en arbeidsloon. 'Indien mogelijk worden kosten verhaald op de veroorzaker van de schade', aldus de gemeente. Het is niet bekend in hoeveel gevallen dit is gelukt.

Kosten lopen op: verkeersregelaars en extra borden

Op 14 juni 2021, twee weken na de plaatsing van de pollers, slaat de politiek alarm. Hart voor Den Haag maakt zich zorgen en stelt raadsvragen aan het stadsbestuur over de vele aanrijdingen. 'Wat gaat het college doen om de verkeersveiligheid aldaar te verbeteren?' wil de partij weten.
Het college antwoordt dat de reconstructie van de Escamplaan volgens 'de richtlijnen' is uitgevoerd. 'Desalniettemin is het college verontrust over berichten over aanrijdingen.' Daarom beslist het college om tijdelijk verkeersregelaars in te zetten, extra borden te plaatsen en de bewegwijzering tijdelijk aan te passen. Ook gaat de politie extra surveilleren en er komt een onderzoek naar de verkeerssituatie.
De weg is alleen nog voor bussen, hulpdiensten en bestemmingsverkeer
De weg is alleen nog voor bussen, hulpdiensten en bestemmingsverkeer © ANP
Aan het inzetten van de verkeersregelaars hangt wel een prijskaartje. De eerste maanden staan er dag en nacht verkeersregelaars op de Escamplaan. Dat is in fases afgeschaald en nu staan zij er alleen in de ochtenduren. Volgens de gemeente hebben de verkeersregelaars tot nu toe in elk geval 463.660 euro gekost.

Horrorpoller leeft op de sociale media en in een lied

De hororpoller wordt in augustus 2021 'tot leven gewekt' met eigen accounts op de sociale media. Op Twitter zijn er drie: Poller Escamplaan ('Ik staat er en ga omhoog en omlaag. Maar niet voor iedereen' - 432 volgers) en PollerEscamplaan ('Ik ben een beweegbare paal en soms rijden er voertuigen tegen mij aan. Je kunt mij vinden op de Escamplaan in Den Haag. Kom me gerust eens bezoeken. De linker' - 121 volgers). Ook bestaat het account de Horrorpoller (13 volgers).
De bekendheid van de horrorpoller gaat zelfs over de landsgrenzen heen. Het Haagse paaltje krijgt voor de vijftigste botsing de felicitaties van het Twitteraccount van de World Bollard Association. 'HUGE congratulations to our number 1 bollard in het Netherlands', valt te lezen.
En alsof het nog niet genoeg is, heeft de horrorpoller een eigen lied. Martijn Breeman schreef het. Een stukje tekst uit het lied: 'Bij de poller op de Escamplaan. Zie je telkens weer die karavaan. Ambulance, brandweer, takelwagen en politie bij het obstakel. Weer een auto naar de maan. Bij de poller op de Escamplaan.'

Nieuwe wethouder neemt hoofdpijndossier over

In de loop van 2022 gloort er hoop. 'Zowel uit waarneming door de gemeente, de verkeersregelaars als de politie komt naar voren dat de maatregelen effect sorteren', schrijft Van Asten afgelopen juli aan de gemeenteraad. Het verkeersbeeld is 'rustiger en er vinden minder aanrijdingen plaats'. De inzet van verkeersregelaars wordt daarom teruggeschroefd.
Maar het optimisme blijkt van korte duur. Na de zomer gaat het weer vaker mis en de roep van omwonenden en sommige politieke partijen om de pollers weg te halen, klinkt steeds luider.
De Haagse wethouder Anne Mulder
De Haagse wethouder Anne Mulder © gemeente Den Haag/Martijn Beekman
Anne Mulder (VVD) mag het varkentje nu proberen te wassen. Hij heeft door het herverdelen van de portefeuilles in de nieuwe coalitie het hoofdpijndossier overgenomen van wethouder Van Asten. Mulder lijkt niet van plan om een nieuwe koers te varen. Ook hij houdt vast aan de pollers.
Wel is er inmiddels een uitkomst van het verkeerskundig onderzoek. Daaruit is gekomen dat de inrichting van de weg anders moet. 'Nu zie je dat de weg naar de poller recht is en dan is het verleidelijk om die weg te volgen', zei Mulder half oktober in een commissievergadering. 'We kijken naar mogelijkheden om een bocht in de weg te maken. Je wil namelijk een route die zichzelf wijst. Dat lijkt het allerbeste om te doen.'