Proef zet streep door autobezit: 'Den Haag dringt deelbakfiets op'

Een bakfiets, foto ter illustratie
Een bakfiets, foto ter illustratie © Omroep West
DEN HAAG - De toekomstige bewoners van tachtig koopappartementen in de buurt De Venen in Den Haag Zuidwest krijgen geen parkeerplek in de buurt. In plaats van het hebben van een eigen auto moeten de bewoners met elkaar afspraken maken over het delen van vervoersmiddelen. Het gaat om bijvoorbeeld deelauto's, deelscooters of deelbakfietsen. Het plan stuit op stevige kritiek in de Haagse gemeenteraad van zowel oppositie als coalitie. 'De gemeente dringt deelbakfietsen op.'
Het gaat om een proef waarvoor twee woonblokken in De Venen zijn aangewezen. Deze tachtig portieketagewoningen vlak bij de Meppelweg en de Lozerlaan worden flink gerenoveerd en veranderd van sociale woningen naar goedkope koopappartementen. De nieuwe bewoners krijgen geen recht op een parkeerplek en kunnen dus geen parkeervergunning aanvragen als er betaald parkeren wordt ingevoerd. 'In deze pilotblokken wordt specifiek ingezet op bewoners zonder auto waarvoor alternatieve (deel)mobiliteitsvoorzieningen worden aangeboden', schrijft het college in een brief aan de gemeenteraad. Daarnaast wijst het college op de nabijheid van tramhalte Beresteinlaan van tramlijn 4 waar de bewoners gebruik van kunnen maken.
De mobiliteitsproef maakt onderdeel uit van een grootschalige vernieuwing van de buurt De Venen in Zuidwest. In de wijk komen heel veel extra woningen: het aantal huizen verdubbelt naar 1350. Hiervoor worden ongeveer 350 woningen gesloopt. Ook worden er 300 huizen gerenoveerd, waarvan tachtig dus onder de proef vallen. De bewoners van de overige renovatiewoningen krijgen wel recht op een parkeervergunning. De verbouwing is nodig, omdat veel woningen versleten zijn. 'Bewoners krijgen veel betere en betaalbare woningen', zegt wethouder Martijn Balster (PvdA). 'We maken De Venen zo klaar voor de toekomst.' Woensdagochtend debatteert de gemeenteraad in een commissievergadering over de plannen.
D66-raadslid Joren Noorlander is 'hartstikke blij' met de proef, omdat het plan het autogebruik terugdringt. 'Er wordt nu nog te veel op de auto geleund en te weinig gekeken naar alternatieven', vindt hij. 'Bovendien slokt al dat blik de openbare ruimte op.'

Reservering

Noorlander erkent dat er nog veel uitgewerkt moet worden, maar heeft al wel een idee hoe de proef zou kunnen werken. 'De bewoners kunnen bijvoorbeeld een gezamenlijk abonnement nemen bij een deelvervoeraanbieder. In de kelder of garage van het wooncomplex komen dan deelauto's, fietsen, scooters en bakfietsen te staan en als je een vervoersmiddel nodig hebt maak je een reservering.'
Coalitiegenoot VVD is niet enthousiast over de proef. 'Wij vinden dat mensen een keuze moeten hebben of zij wel of geen auto willen aanschaffen’, vindt VVD-raadslid Anthony Uduba. 'Dat kunnen deze bewoners niet. We zijn blij met de ontwikkelingen in het gebied, maar mensen die wij in de stad willen behouden, zoals leraren en politieagenten, schrikken wij af als zij niet de keuze hebben om een auto te bezitten. Wij vinden de proef niets.'

Wensdenken

Collegepartij CDA vindt de proef een 'interessant idee', maar vraagt zich af welke doelgroepen interesse zullen hebben. 'Wij maken ons zorgen over het wensdenken in het plan dat bewoners minder vaak de auto gebruiken', reageert CDA-raadslid Hinke de Groot. 'Voor starters die hun werk dicht bij huis hebben kan de fiets of deelauto een prima alternatief zijn, maar als je werkt in de zorg of in de bouw heb je simpelweg een auto nodig. Ook gezinnen die kinderen naar sportverenigingen moeten brengen kunnen vaak niet zonder auto.'
Projectgebied De Venen in Den Haag Zuidwest.
Projectgebied De Venen in Den Haag Zuidwest. © Gemeente Den Haag
Ook vanuit de oppositie klinkt kritiek. 'De mobiliteitspilot in De Venen gaat nog verder dan het huidige rampzalige parkeerbeleid', vindt Arjen Dubbelaar van Hart voor Den Haag. 'Het college kiest er bewust voor om een parkeerprobleem te veroorzaken door minder parkeerplekken aan te leggen dan nodig is en deelbakfietsen op te dringen. Ook wordt er betaald parkeren uitgerold. Het uitrollen van betaald parkeren in Den Haag Zuidwest is een ordinaire melkkoe.'

Investeren in OV

De Partij voor de Dieren noemt de proef een teleurstelling. ‘Natuurlijk willen wij ook minder auto's in de stad’, zegt fractievertegenwoordiger Jan Willem van den Bos. ‘Maar wij vinden het jammer dat de proef op deze plek komt.’ Van den Bos wijst op het gebrek aan regionaal openbaar vervoer in de buurt. ‘Met de tram kom je makkelijk in Moerwijk en het centrum van de stad, maar veel mensen uit Zuidwest werken in het Westland of Delft. Die verbinding is veel slechter. Het ontbreekt aan investeringen in het openbaar vervoer.' Ook het CDA vindt het openbaar vervoer in het gebied een obstakel voor de proef. De Groot: 'Het openbaar vervoer in het gebied moet nog beter geregeld worden.'
D66 ziet ook dat Zuidwest geen OV-knooppunt is. ‘Daarom is het aanbod van deelmobiliteit juist zo belangrijk. Dat is niet alleen een alternatief voor een eigen auto, maar ook voor het OV’, reageert Noorlander. ‘Ik ben benieuwd hoe de proef uitpakt en dan kunnen we het wellicht in de toekomst ook toepassen in de Binckhorst of Laakhavens.’