Politiebusje langs A4 staat er niet om te flitsen, maar waarom dan wel?

Een mobiele radarcontrole langs de snelweg, foto ter illustratie
Een mobiele radarcontrole langs de snelweg, foto ter illustratie © ANP
REGIO - Staan ze hier nou ook nog te flitsen? Menig automobilist zal dat deze dagen hebben gedacht op de A4 tussen Zoeterwoude en Leidschendam bij het zien van een onopvallend politiebusje in de berm. Als er al geflitst zou worden zou dat sowieso opvallend zijn, omdat er op dat stuk snelweg trajectcontrole is. Sterker nog: op wegen mét trajectcontrole mogen geen extra snelheidscontroles worden gehouden.
Tóch trapten automobilisten nog extra op hun rem bij het zien van de zogenoemde 'mobiele camera' langs de A4. Een bestuurder belde er deze week zelfs de politie voor om te vragen waarom er extra op snelheid zou worden gecontroleerd in een trajectcontrolegebied. Maar een bevredigend antwoord kreeg hij naar eigen zeggen niet.
De controle was op dit deel van de A4
De controle was op dit deel van de A4 © John van der Tol
Tegenover Omroep West geeft de politie wél tekst en uitleg. 'Er is niet geflitst op snelheid', bezweert een woordvoerder van de landelijke eenheid. 'Het klopt dat er langs de A4 een mobiele camera van ons heeft gestaan, maar die stond er vanwege een actieweek tegen mobiel banditisme.' De mobiele camera die door automobilisten is gezien is dus 'geen snelheidscamera'.
De term mobiel banditisme wordt gebruikt voor internationaal rondtrekkende criminele groepen, die zich schuldig maken aan verschillende misdrijven als winkel- en ladingdiefstal, inbraak in woningen en bedrijven, oplichting, skimming, zakkenrollerij, brandstofdiefstal en autodiefstal en -inbraak.
De actieweek waar de politie naar verwijst heet Trivium. Samen met Europol en zeventien andere landen worden veel voertuigen en personen gecontroleerd om rondtrekkende criminele bendes op te kunnen sporen en aan te pakken. Tijdens de vorige actie, in mei van dit jaar, werden 180 verdachten aangehouden en 45 voertuigen in beslag genomen.
Vaak worden daar ANPR-camera's voor gebruikt, die boven de snelwegen hangen en soms ook in flitspalen binnen de bebouwde kom zijn gebouwd. Maar, zoals ook in dit geval, kan de politie ook een losse mobiele camera neerzetten 'op potentieel interessante locaties'.

Hoofdverdachten moord Peter R. de Vries

Een voorbeeld waarin ANPR (Automatic Number Plate Recognition) ook heel succesvol bleek, was vlak na de moord op Peter R. de Vries in Amsterdam. Op veel plekken in Nederland hangen dit soort camera's. En als er een 'foute' auto langsrijdt krijgt de politie een melding. Op die manier werden de twee hoofdverdachten van de moord op de misdaadjournalist gezien op de A4 en niet veel later klemgereden bij Leidschendam.
De auto van de verdachten werd ontdekt met behulp van ANPR
De auto van de verdachten werd ontdekt met behulp van ANPR © John van der Tol
De politie noemt de snelweg tussen Amsterdam en Den Haag dus 'potentieel interessant' en daarom is ervoor gekozen om er extra te controleren op verdachte auto's die mogelijk door rondtrekkende criminelen worden gebruikt. Zowel dinsdag als woensdag stond de politie langs de A4, in het trajectcontrolegebied dus. Maar dus niet om met snelheidsovertredingen de staatskas extra te spekken.

'Geen extra snelheidscontroles'

Het onderdeel van het Openbaar Ministerie (OM) dat zich richt op verkeerszaken, het Parket Centrale Verwerking Openbaar Ministerie (Parket CVOM), laat in een reactie weten: 'Op wegen waar trajectcontrole actief is worden inderdaad geen (extra) snelheidscontroles gehouden met laser of mobiele radar. Als een trajectcontrole uitstaat (bijvoorbeeld omdat er een aangepaste snelheid op de matrixborden staat) kan dat wel.'