Levertijden, brand en andere tegenslagen: hierom gaat RijnlandRoute pas in 2024 open

Een verwoestende brand vertraagt de aanleg van de RijnlandRoute
Een verwoestende brand vertraagt de aanleg van de RijnlandRoute © Regio15
LEIDEN - Het asfalt ligt. De tunnel is geboord. En toch is de opening van de Corbulotunnel twee jaar uitgesteld, van 2022 tot 2024. Volgens de provincie gaat het afbouwen van dit belangrijke deel van de 'RijnlandRoute' fors langer duren dan aanvankelijk de bedoeling was: 'Tijdens de realisatie van de tunnel zijn we helaas geconfronteerd met onvoorziene tegenslagen.' Drie vragen over hoe dat kon gebeuren.
De Corbulotunnel is één van de belangrijkste onderdelen van de RijnlandRoute, de weg die moet lopen tussen de A4 en de A44. Er gingen vanaf de start van de bouw verschillende dingen mis. 'Het was oorspronkelijk de bedoeling dat de tunnel eind dit jaar open zou gaan. Denk daarbij aan het dodelijk ongeval in 2019, de schade aan de tunnel in 2020 door een lekkage en natuurlijk de gevolgen van de coronacrisis', legt een woordvoerder van de provincie Zuid-Holland uit.

Hoe kan het dat de oplevering van de tunnel is uitgesteld?

Volgens de provincie heeft specifiek de brand op het bouwterrein van de tunnel tijdens de afgelopen zomer ervoor gezorgd dat er opnieuw extra tijd nodig is om de tunnel af te krijgen. 'Door de oorlog in Oekraïne waren veel onderdelen slecht leverbaar', gaat de woordvoerder verder. Alle onderdelen en machines die verloren gingen bij de brand moesten worden vervangen.
Eerder beloofde de provincie nog dat de tunnel medio 2024 klaar zou zijn, dus zo rond juni à juli. Na verder overleg met alle betrokken partijen, waaronder bouwer Commol5, is nu toch besloten het tijdspad met weer een half jaar extra te vertragen. Dat zorgt er dus voor dat de provincie nu mikt op oplevering tussen augustus en december 2024.
Dit is de fly-over bij Leiden die de RijnlandRoute verbindt met de A4
Dit is de fly-over bij Leiden die de RijnlandRoute verbindt met de A4 © Provincie Zuid-Holland

Hoe groot was de schade dan precies na de brand?

Een paar honderd meter aan lijnverlichting, 130 camera's, intelligente schakelaars, de nodige installatiekasten, gereedschap, systeemonderdelen en andere bouwmaterialen gingen allemaal in vlammen op. 'Deze verbrande onderdelen moesten nog gemonteerd worden en waren speciaal aangeschaft en al getest voor de Corbulotunnel', gaat de provincie verder. Dat maakt het proces van aankopen ook lastiger en zorgde ervoor dat levertijden langer waren dan verwacht.
Het resultaat is dat alle verbrande onderdelen nog niet konden worden gemonteerd en getest. Met als gevolg dat de vergunning die gevraagd moet worden bij de gemeente Leiden óók pas later kan worden ingediend. Kortom, de schade van de brand vertaalt zich niet alleen in materiële schade. Ook het testproces loopt dus flinke vertraging op door de brand.

De tunnel lijkt toch bijna af, wat moet er nog gebeuren?

Het monteren en aansluiten van alle onderdelen duurt volgens de provincie nog tot het einde van volgend jaar. Pas dan zijn alle verbrande onderdelen weer op de bouwlocatie. Kortom, het asfalt kan er al wel liggen, maar om de veiligheid te garanderen moeten er systemen aangelegd worden die kunnen kijken naar de verkeersveiligheid. 'Om geen tijd te verliezen gaan we vanaf april volgend jaar al onderdelen testen die al gemonteerd zijn', legt de provincie verder uit.
In de tunnel zitten zo'n 54 deelinstallaties die allemaal los van elkaar worden getest. 'Bijvoorbeeld om te checken of elke camera goed beeld doorgeeft aan de verkeerscentrale, of om te controleren of de ventilatoren in de tunnel genoeg lucht verplaatsen en de lampen voldoende licht geven.'
© RijnlandRoute.nl
Daarnaast moeten alle systemen ook nog met elkaar kunnen samenwerken. 'Als een luchtkwaliteitsmeter bijvoorbeeld meet dat er te veel uitlaatgas of rook in de tunnel blijft hangen, moeten ventilatoren automatisch gaan draaien om de rook weg te blazen.'
Kortom, veel processen die getest moeten worden. Pas als alles in orde is, kan er een vergunning voor openstelling worden gevraagd bij de gemeente Leiden. Die moet vervolgens beoordelen of aan alle wettelijke vereisten is voldaan. 'Daar gaat ook een aantal maanden overheen. Daarom is dit ook meegenomen in de planning tot de tweede helft van 2024', sluit de woordvoerder af.
De RijnlandRoute is de nieuwe wegverbinding tussen Katwijk en Leiden, tussen de A44 en de A4. Een belangrijk onderdeel van het project is de 2,5 kilometer lange tunnel, de Corbulotunnel, die de twee snelwegen met elkaar verbindt. De weg moet knelpunten oplossen en de doorstroming in de regio Holland Rijnland bevorderen. In 2017 is begonnen met de aanleg van de weg.