De kabels in de hoogste hoogspanningsmasten van Nederland worden vervangen

De hoogspanningsverbinding tussen Krimpen aan den IJssel en Geertruidenberg
De hoogspanningsverbinding tussen Krimpen aan den IJssel en Geertruidenberg © ANP
LEKKERKERK - Het ziet er spectaculair uit: twee bakjes hangen op 163 meter hoogte boven de Lek aan de geleiders van de hoogspanningsmasten tussen Lekkerkerk en Nieuw-Lekkerland. De stroomkabel tussen Krimpen aan den IJssel en Geertruidenberg wordt momenteel vervangen om de capaciteit te vergroten.
De Roemeense aannemer Electromontaj is aan het werk in de geleiders boven de Lek. 'Er komen geleiders met 30 procent meer capaciteit zodat we nog meer elektriciteit kunnen vervoeren over de draden, want we hebben met elkaar steeds meer elektriciteit nodig', zegt Joëlle Daalder van netbeheerder TenneT.
Werkzaamheden op grote hoogte boven de Lek
Werkzaamheden op grote hoogte boven de Lek © Omroep West
Bij de werkzaamheden wordt gebruikgemaakt van zogenoemde invaarbakken, die over de geleiders rijden. Deze zijn voorzien van een vangnet om te voorkomen dat gereedschap of onderdelen naar beneden vallen.

Hoogste masten van Nederland

Voor de rivieroversteek zijn eind jaren 60 twee masten van maar liefst 163 meter geplaatst. Dit zijn de hoogste hoogspanningsmasten van Nederland. Daartussen hangt de hoogspanningsverbinding. 'De invaarbakjes zijn naar boven getakeld, maar de mannen die in de bakjes zitten moesten zelf omhoog klimmen. Dat was dus een behoorlijke klim.'
Eenmaal op grote hoogte halen werknemers met de invaarbakken de afstandhouders eraf. 'Je ziet drie draden aan de mast hangen. Tussen die draden zitten afstandhouders om ze van elkaar te houden. Die halen we er tijdelijk uit zodat de nieuwe geleiders straks ingetrokken kunnen worden', legt Daalder uit.
© Omroep West
TenneT zorgt als netbeheerder voor het stroomnetwerk in Nederland. 'Dit is een hele belangrijke verbinding voor ons. Een ruggengraat, zoals we het zo mooi noemen. Zeker ook in het zuiden van het land is veel stroom nodig. We transporteren door deze geleiders de elektriciteit voor heel Nederland.'
De werkzaamheden aan het 35 kilometer lange traject zijn in oktober gestart. 'De geleiders hangen aan twee kanten van de mast. We kunnen maar aan één kant tegelijkertijd werken, omdat de stroom eraf moet. Mensen moeten tijdens de werkzaamheden natuurlijk wel stroom krijgen.'

30 procent meer capaciteit

Van oktober tot aan de kerstvakantie wordt er aan de ene kant van de mast gewerkt, in januari is de andere kant aan de beurt. Na de werkzaamheden heeft het traject 30 procent meer capaciteit. 'We spreken bij stroomsterkte over ampère. Het zit nu zo'n beetje op 2500 ampère en het wordt vergroot tot 4000 ampère.'