Zoetermeerse Nelson Mandelabrug nog zeker maand dicht om instortingsgevaar

Roltrappen van de afgesloten Mandelabrug
Roltrappen van de afgesloten Mandelabrug © Omroep West
ZOETERMEER - De Nelson Mandelabrug in Zoetermeer kan pas 15 januari weer in gebruik worden genomen. Het stadsbestuur heeft vandaag besloten dat de brug voor een deel wordt ontmanteld: het brugdeel over de A12 verdwijnt volledig, inclusief glazen overkapping. Daar komt een nood-deel voor in de plaats. Het brugdeel aan de kant van het NS-spoor en de Zuidweg krijgen ondersteuningen worden daarmee gestabiliseerd.
Met het middenstuk over de A12 als noodoplossing hoopt de gemeente Zoetermeer dat de brug nog een aantal jaar door kan. Al sinds 2 december is de brug afgesloten voor al het verkeer. De brug moest dicht vanwege de veiligheid, er waren namelijk scheuren gezien in de brug. Sindsdien is er ook een calamiteitenplan van kracht: de brug wordt vrijwel constant in de gaten gehouden om zo te zien of er geen instortingsgevaar is.
Wethouder Marijke van der Meer heeft samen met de rest van het college besloten om zo snel mogelijk een ondersteuningsconstructie aan te brengen onder een deel van de Nelson Mandelabrug, daarnaast gaat dus ook de overkapping definitief verdwijnen. Ook moet de noodconstructie er zo snel mogelijk komen zodat het NS-station weer bereikbaar wordt voor alle bewoners.

Brug klaar in januari

De maatregelen die getroffen worden zijn volgens de gemeente klaar op 15 januari volgend jaar. In eerste instantie was het de bedoeling dat op 1 januari de brug klaar zou zijn. Dat gaat nu toch niet lukken.
Daarnaast geeft de wethouder in een memo aan dat er op basis van nieuwe informatie altijd nog veranderingen kunnen zijn in het proces. Er wordt nog gekeken of het behouden van de kap op de andere delen van de brug nog mogelijk is. 'Er wordt namelijk nog onderzocht of de kap op andere brugdelen nog houdbaar is', vertelt de wethouder in een memo aan de gemeenteraad.

Bouwterrein wordt klaar gemaakt

Deze week wordt in ieder geval gestart met het gereed maken van het bouwterrein. Het is nog onduidelijk wat voor effect het heeft op de bereikbaarheid. 'We zijn daarom in gesprek met alle betrokken partijen, zoals Arriva, EBS, HTM, NS, Prorail en Rijkswaterstaat', aldus de wethouder.
De kosten voor de maatregelen zijn volgens de wethouder nog niet bekend. 'Binnenkort zal het college een voorstel over de noodzakelijke financiering naar de raad sturen', sluit de wethouder af.