Het blijkt helaas niet te werken: een verwarmd fietspad dat gladheid voorkomt

© ANP
POELDIJK - Het lijkt zo simpel: een fietspad dat dankzij een verwarmd buizenstelsel 's winters niet glad wordt. Alleen, het werkt niet. Langs de Nieuweweg (N211) in Poeldijk is ermee geëxperimenteerd, maar bij de gladheid vorige week kwam de provincie Zuid-Holland erachter dat er geen effect was.
Een deel van de provinciale weg N211 tussen Den Haag en Hoek van Holland geldt als proeftuin voor allerlei experimenteren. Langs de weg staan verkeersborden van hout en de lantaarnpalen met zonnepanelen leveren stroom terug aan het net. Bij een bushalte ter hoogte van een groot bedrijventerrein staat een stalen boom met zonnepanelen waar je mobieltjes en andere apparatuur kunt opladen. Maar dat is nog niet alles.
Vorig jaar is onder het fietspad een verwarmd buizenstelsel aangelegd dat gladheid zou moeten voorkomen. Door wrijving van autobanden wordt energie opgewekt waarmee het water in de buizen wordt verwarmd. Alleen, na de vorstperiode van vorige week blijkt dat het wegdek niet bestand is tegen de vrieskou.
Het thermopad langs de N211
Het thermopad langs de N211 © WOS
De provincie Zuid-Holland, beheerder van het fietspad, laat het er niet bij zitten. 'De provincie heeft aan de leverancier van het asfalt de opdracht gegeven om per direct een onderzoek te starten naar de oorzaak van het probleem', zegt woordvoerder Menno Zijlstra tegen de WOS. 'Afhankelijk van de uitslag van dat onderzoek wordt het asfalt gerepareerd of geheel vervangen.'
Eerder wilde de provincie Zuid-Holland een dergelijk fietspad laten aanleggen langs de Wateringseweg tussen Poeldijk en Wateringen, maar de aanbesteding leverde niets op. Die aanbesteding, 'Zon op Infra', was samen met de provincies Noord-Holland en Noord-Brabant in de markt gezet. BAM Infra kwam als winnaar uit de bus en mocht zonnefietspaden gaan aanleggen bij Vijfhuizen (Noord-Holland) en Wagenberg (Noord-Brabant). Voor het fietspad in Westland waren geen inschrijvingen.