Al twee weken hebben honderden bewoners van flat vrijwel geen warm water

Kerilu Blanken krijgt nauwelijks warm water uit de kraan
Kerilu Blanken krijgt nauwelijks warm water uit de kraan © Omroep West
DELFT - Zo'n 300 bewoners van woontoren De Pauwmolen in Delft krijgen sinds begin december vrijwel geen warm water uit hun douche en kranen. De installatie van het complex werkt niet goed, waardoor het beschikbare warme water iedere dag meestal rond 7.00 uur al op is. Een grote groep bewoners heeft een advocaat in de arm genomen om eigenaar Plaza te dwingen het probleem op te lossen. Met succes, Plaza meldt dat er vanaf komend weekend waarschijnlijk weer warm gedoucht kan worden.
'Het is heel onmenselijk, naar mijn idee', zegt Kerilu Blanken die een kamer huurt in de woontoren. Afgelopen twee weken krijgt zij samen met de andere bewoners van het complex vrijwel geen warm water uit haar kraan. Ze wast zichzelf nu net als veel andere bewoners met water dat ze verwarmt op het fornuis. 'Heel frustrerend.'
300 woningen in de woontoren hebben vrijwel geen warm water
300 woningen in de woontoren hebben vrijwel geen warm water © Omroep West
Het is onduidelijk wat de oorzaak is van het probleem. Het gebouw is relatief nieuw en vorig jaar in de zomer opgeleverd. Volgens de eigenaar speelden de problemen vorige winter niet. 'Geloof mij, wij vinden dit net zo lastig', zegt commercieel directeur Jolijn van den Hengel van Mosaic World, de overkoepelende organisatie van eigenaar Plaza. 'Nu werkt het ineens tijdens piekbelasting niet goed.' Plaza zegt dagelijks bezig te zijn geweest met het oplossen van het probleem.
Douchen is nu een hele onderneming voor bewoners. Kerilu laat hieronder zien hoe ze dat voor elkaar krijgt:
Kerilu Blanken laat zien hoe zij doucht zonder warm water
Zo'n zeventig bewoners zijn afgelopen maandag naar een advocaat gestapt omdat ze vinden dat Plaza te weinig doet om het probleem op te lossen. De bewonerscommissie vindt dat ook en zegt dat het probleem ook al langer speelt: 'De laatste maanden hebben alle bewoners al na 22.00 uur geen warm water meer', zegt commissielid Jason Lutz.
Volgens Lutz is de communicatie vanuit Plaza pas op gang gekomen sinds de problemen twee weken geleden verergerd zijn: 'Het was moeilijk om met iemand in contact te komen en als dat wel lukte dan kreeg je bijna nooit een reactie. Toen de problemen ontstonden kreeg niemand bericht van Plaza. Het moest escaleren voordat Plaza ons ging helpen.'

Oplossing waarschijnlijk gevonden

Plaza spreekt tegen dat de communicatie niet op orde is: 'Alle meldingen die wij hebben ontvangen hebben wij opgepakt', zegt Jolijn van den Hengel. Plaza denkt nu een oplossing te hebben gevonden: 'We hebben een extra cv en boiler besteld voor het gebouw. Die worden donderdag geïnstalleerd', zegt Jolijn. 'Daarmee is het probleem nog niet verholpen, maar het resultaat is wel dat we dan weer een continue stroom warm water hebben.'
Het bedrijf heeft eerder aangegeven 25 euro ter compensatie aan te willen bieden per huishouden. Bewoners vinden dat bedrag te laag en proberen via hun advocaat meer compensatie te krijgen. 'Dat is wat bij de wet is vastgelegd voor compensatie. Dat heeft met de termijn te maken', zegt Van den Hengel. 'Maar wij gaan zeker nog wat extra's doen. Ik weet niet of dat geldelijk wordt, maar ik wil wel laten zien dat wij als bedrijf aan ze hebben gedacht.'