Parkeertarief Scheveningen stijgt naar 'afschrikwekkend hoog bedrag'

De Scheveningse Pier met op de achtergrond de boulevard en het Kurhaus
De Scheveningse Pier met op de achtergrond de boulevard en het Kurhaus © Omroep West
DEN HAAG - De tarieven voor de parkeerterreinen het Zwarte Pad en het Noordelijk Havenhoofd op Scheveningen stijgen volgend jaar naar 6,50 euro per uur. Een poging van bewoners, ondernemers en oppositiepartijen om de tariefsverhoging tegen te houden is niet gelukt. Wethouder Anne Mulder (VVD) wil de maatregel niet terugdraaien, omdat dit een gat in de begroting slaat van bijna drie ton en kreeg hiervoor steun van de raad. 'Dit geld is nodig voor onze mobiliteitsplannen.'
De ondernemers op de boulevard en de strandtenthouders op Scheveningen hoopten nog dat de tariefsverhoging een vergissing was, maar die hoop is donderdag de grond in geboord. Voorstellen van Hart voor Den Haag en ChristenUnie/SGP om de maatregel tegen te houden kregen geen meerderheid. Dat betekent dat het stadsbestuur de kosten voor het parkeren op het Zwarte Pad, het Noordelijk Havenhoofd en de Strandweg vanaf 1 januari opschroeft van vier naar 6,50 euro per uur.
Deze tariefstijging is vastgelegd in het coalitieakkoord dat D66, VVD, GroenLinks, PvdA en CDA in september presenteerden. Daarin staat dat het parkeren op straat in het centrum van Den Haag en op Scheveningen stijgt naar 6,50 euro per uur, zodat toeristen en bezoekers verleid worden om hun auto in een parkeergarage of op een parkeerterrein te zetten. Dat moet parkeeroverlast in de woonwijken voorkomen.

Bezoekers en toeristen

Bewoners en ondernemers snappen deze redenatie, maar vinden het onbegrijpelijk dat tegelijkertijd de parkeerterreinen op Scheveningen duurder worden. 'Dan gaan mensen natuurlijk niet van de straat af en dat is wat je wil', zei Scheveninger Lars van Maarseveen eerder. En Henk Kool van de Vereniging Boulevardondernemers noemde 6,50 euro per uur een 'afschrikwekkend hoog bedrag', waardoor bezoekers en toeristen mogelijk wegblijven.
Dat vreest ook Richard de Mos van Hart voor Den Haag. 'Ondernemers op Scheveningen hebben het na de coronacrisis al moeilijk genoeg gehad’, zegt De Mos. 'Vier euro is al aan de stevige kant, maar 6,50 per uur is te veel. We willen toch niet dat Scheveningen te boek komt te staan als badplaats waar je diep in de buidel moet tasten?'

Onderscheid maken

Judith Klokkenburg van ChristenUnie/SGP sluit zich aan bij de zorgen van de bewoners. 'Wij willen dat de gemeente onderscheid maakt tussen het parkeren op straat en op de parkeerterreinen', zegt zij. 'Je wilt dat toeristen hun auto op parkeerterreinen zetten en niet in een woonwijk, maar als de tarieven gelijk zijn is er geen enkele prikkel om naar een parkeerterrein te gaan.'
Parkeerterrein Noordelijk Havenhoofd
Parkeerterrein Noordelijk Havenhoofd © Omroep West
Maar wethouder Mulder is niet van plan om een streep te zetten door de tariefsverhoging. 'Wij hebben besloten om de parkeeropbrengsten te verhogen en dat geld hebben we nodig voor het verbeteren van de verkeersdoorstroming in de stad', zegt de wethouder. 'Als we de tariefsverhoging niet zouden doorvoeren dan slaan we een gat in de begroting van bijna drie ton.'

Maximum dagtarief

Bovendien blijft het volgens hem aantrekkelijker voor toeristen om hun auto op een parkeerterrein te zetten dan op straat. 'Op het parkeerterrein geldt een maximum dagtarief van 25 euro', legt hij uit. 'Dus na vier uur hoef je niet meer te betalen. Er zit daarom nog steeds een verschil tussen het parkeren op straat en op een parkeerterrein.' Daarnaast zijn de tarieven van het straatparkeren en de parkeerterreinen al sinds jaar en dag gekoppeld. Mulder: 'Er verandert dus niets.' De Haagse gemeenteraad sloot zich in meerderheid aan bij de wethouder.
Voor Martin Wörsdörfer van de Vereniging van Strandexploitanten is het besluit een domper. 'Het is een enorme teleurstelling', zegt hij. 'Het argument dat er een gat in de begroting geslagen wordt, is niet steekhoudend. Deze coalitie heeft afgesproken om voor tien miljoen euro te investeren in mobiliteit. Als daar nog geen drie ton van af zou gaan dan is er geen automobilist of fietser die minder snel van a naar b zal komen. Ook zijn de bewoners hier niet mee geholpen. Onder de streep is er geen verkeersprobleem opgelost, maar zijn de parkeertarieven op Scheveningen wel met vijftig procent gestegen. Dat is niet slim.'