Geliefde pakketbezorger na bijna twintig jaar gedumpt, dorp pikt het niet

Pakketbezorger Kees Vlasveld aan het werk in de Schoolstraat
Pakketbezorger Kees Vlasveld aan het werk in de Schoolstraat © Eigen foto
VOORSCHOTEN - Het huilen staat de populaire pakketbezorger Kees Vlasveld nader dan het lachen. Al negentien jaar brengt hij als onderaannemer van PostNL pakjes rond in Voorschoten. Maar daaraan dreigt nu bruusk een eind te komen, want het postbedrijf heeft zijn contract opgezegd. Een handtekeningenactie leverde in een paar dagen tijd al honderden steunbetuigingen op. En nadat wij PostNL belden voor een reactie, lijkt er ineens toch van alles mogelijk. Maar de kans is heel groot dat ze in Voorschoten toch hun geliefde bezorger zullen moeten missen.
'Die handtekeningenactie is geweldig, het doet mij heel veel. Ik schiet gelijk vol, heb tranen in mijn ogen', zegt Vlasveld geëmotioneerd tegen Omroep West. Hij woont dan wel in Leiderdorp, maar voelt zich inmiddels 'een halve Voorschotenaar'. Een plek waar hij al bijna twintig jaar met veel plezier werkt. Waarom is hij er nu dan ineens uitgegooid?
'Ik had een klein bedrijfje, met twee personeelsleden. Maar die zijn allebei ergens anders gaan werken', legt hij uit. En toen was hij ineens zzp'er, zelfstandige zonder personeel. 'En daarom heeft PostNL in november het contract opgezegd. Dus eind januari is het einde verhaal', vertelt Kees. 'Ik voel mij afgeserveerd, het lijkt net alsof je niks voor ze betekent.'
Kees is geëmotioneerd en de Voorschotenaren steunen hem:
Kees Vlasveld is overdonderd door alle aandacht omdat hij zijn baan bij PostNL kwijtraakt

'Bus moet nog afbetaald worden'

Een woordvoerder van PostNL bevestigt de gang van zaken. 'Sinds 2015 nemen we geen nieuwe zzp'ers meer aan. Maar gezien zijn specifieke omstandigheden hebben we Kees de mogelijkheid gegeven om gedurende de afgelopen maanden voor ons te blijven werken, met als afspraak dat dit tot eind januari zou zijn', mailt een woordvoerder ons.
Volgens haar zijn met Kees de mogelijkheden besproken om bij PostNL in dienst te komen. 'Dat klopt, maar dan wil ik wel een redelijk salaris en dat zit er niet in. En ik heb ook een bus moeten kopen, die nog afbetaald moet worden. Daarvoor is ook geen oplossing', zegt Kees.
Kees druk aan het werk in de Schoolstraat, links zijn bezorgbus
Kees druk aan het werk in de Schoolstraat, links zijn bezorgbus
Kort nadat Omroep West informeert bij PostNL, krijgt Kees een opmerkelijk telefoontje. 'Eerst was het: dit is het en daar moet je het mee doen. Nu mag ik volgende week toch weer op gesprek, dat vind ik wel positief. Ik zag het echt al somber in. Want ik moet wel een huis betalen. En dus die bus.'
'In het gesprek wordt ook de mogelijkheid voor het overnemen van de bus verder besproken', mailt het bedrijf ons. En dat karige salaris? 'Er zijn nieuwe ontwikkelingen op het vlak van de cao-onderhandelingen', zegt PostNL. Die worden meegenomen in het gesprek.

'Ze moeten blij zijn met zo iemand'

De woordvoerder noemt het 'mooi' dat mensen uit de buurt een handtekeningenactie zijn gestart omdat ze fan zijn van hun bezorger. 'Dat is een mooi compliment aan Kees. En ook wij ervaren de samenwerking met hem als heel prettig.' En daar staat het bedrijf zeker niet alleen in. 'Kees is een toppertje. Al jaren een vertrouwd gezicht. Belachelijk van PostNL. Ze zouden blij moeten zijn met iemand die nog hart voor zijn werk heeft', schrijft Marga van Steenbrugge op de petitiesite.
'Hij is altijd vrolijk, secuur en laat altijd een briefje achter als dat nodig is, in tegenstelling tot andere postbezorgers. Hij brengt soms zelfs bij mij thuis een pakket, als hij weet dat ik niet op mijn bedrijf aanwezig ben. Geweldige service', voegt Franny Vaassen eraan toe. 'Kees is de meest betrouwbare, betrokken, beleefde, humoristische en attente bezorger, die met kop en schouders boven alle anderen uitsteekt! Dit mag niet gebeuren!' schrijft Frits Klijn. Het is wel duidelijk, deze man heeft inderdaad fans. En als we de winkeliersvereniging van het Voorschotense centrum bellen, klinkt daar zelfs ontzetting.
De mensen hier hebben mij in hun hart gesloten
'Wat? Dat meen je niet. We zijn ontzettend blij met hem', zegt voorzitter Sandy Monker. 'Wat raar, dat PostNL dit doet. Kees is altijd leuk, vrolijk en gezellig. En hij doet zijn werk heel goed. Echt veel beter dan die andere bedrijven.'
Kees gaat maandag dus opnieuw het gesprek aan. Misschien levert het voor hem wat op, voor Voorschoten ziet het er somber uit. 'Mijn gebied is al aan een andere ondernemer gegund. Dat vind ik echt teleurstellend. De mensen hier hebben mij in hun hart gesloten, dat doet mij heel veel. Misschien kan ik op een andere plek aan de slag, maar het doet echt zeer dat ik weg moet uit Voorschoten.'

Geen lullig doosje Merci

Mochten de gesprekken niks opleveren, dan krijgt Kees wel meer dan een lullig doosje Merci, waar onlangs nogal wat ophef over was. 'We vinden de situatie vervelend en zijn nog in gesprek. Mocht het erop uitkomen dat we afscheid gaan nemen, dan zullen we een mooi afscheidsmoment opzetten in ons sorteercentrum in Sassenheim', zegt de woordvoerder.
Zij wijst erop dat de tevredenheid van onderaannemers van PostNL regelmatig wordt onderzocht. 'Vorig jaar gaf 92 procent aan neutraal tot zeer tevreden te zijn over de samenwerking.' Kees hoop stilletjes op een wonder, waardoor hij toch in Voorschoten mag blijven. 'Ik ken hier meer mensen dan in mijn eigen woonplaats.'