Scheveningen over paar jaar mogelijk verboden voor vervuilende busjes

DEN HAAG - Den Haag gaat onderzoeken of vervuilende busjes en vrachtwagens vanaf 2025 kunnen worden geweerd uit de kuststrook. Dat zou stikstofruimte moeten opleveren, zodat bouwprojecten kunnen doorgaan, de lucht schoner wordt en natuur kan herstellen. Het stadsbestuur hoopt rond de zomer met een definitief voorstel te komen. Maar als het even kan, wordt het gebied vanaf de Laan van Meerdervoort tot de kust een 'zero-emissiezone', zegt de Haagse wethouder Arjen Kapteijns (GroenLinks, duurzaamheid).
Het Haagse stadsbestuur laat op dit moment uitzoeken wat de gevolgen zijn van de stikstofregels voor de bouwprojecten in de stad. Maar nu is al duidelijk dat het ruimte wil vinden om grote ontwikkelingen, bijvoorbeeld in de Binckhorst, door te kunnen laten gaan. Een van de oplossingen is het terugbrengen van de uitstoot van stikstof in de buurt van beschermde natuurgebieden.
Uit donderdag gepresenteerd onderzoek wordt duidelijk dat deze koers veel 'bouwruimte' oplevert voor de rest van de stad. Een zero-emissiezone langs de kust doet de stikstofpercentages in bijvoorbeeld Meijendel en Berkheide fors dalen. Ook voor het Westduinpark heeft het positieve gevolgen.

Vanaf 2025 strengere regels

Daarom wil het stadsbestuur de komende tijd in beeld brengen of een verbod op uitstoot door vrachtverkeer aan de kust haalbaar is. Belangrijk is ook dat de stikstofruimte die het oplevert door Den Haag mag worden gebruikt, zegt Kapteijns.
Maar als blijkt dat het mogelijk is, wil het college van burgemeester en wethouders het ook daadwerkelijk gaan invoeren. Dat betekent dat met ingang van 2025 de regels stapsgewijs steeds strenger worden. Als eerste komt er een verbod op uitstoot voor de 'logistieke sector'. In de praktijk zijn dat vrachtwagens en busjes. En wellicht ook voor personenauto's die op diesel rijden.
In de jaren daarna volgen andere voertuigen die op benzine of diesel rijden. Dat leidt ertoe dat er dan uiteindelijk alleen nog voertuigen het gebied in mogen die op waterstof of elektriciteit rijden.
Daarmee zou het regime voor verkeer in de kuststrook te vergelijken zijn met dat in het centrum van de stad. Want al eerder had de gemeenteraad besloten dat het centrum per 2025 een zero-emissiegebied wordt.

Subsidie voor schone bestelbussen

De komende tijd wil het stadsbestuur ook gebruiken voor overleg met alle betrokkenen: ondernemers, bewoners en belangenorganisaties. Het stadbestuur gaat ook nog bekijken of bijvoorbeeld steunmaatregelen nodig zijn. Het Rijk stelt al subsidie beschikbaar voor schone bestelbussen en vrachtwagens.
De wethouder: 'Als we de stikstofruimte die dit oplevert, mogen gebruiken voor ons eigen programma, helpt dit heel erg om bouwprojecten mogelijk te maken. En het draagt bij aan het herstel van natuur in kwetsbare gebieden.'

Regelgeving

Den Haag is niet de enige gemeente die zero-emissiezones invoert. Inmiddels hebben de 25 grootste gemeenten in ons land een 'Schone Lucht-Akkoord' met het Rijk getekend. Het instellen van een zero-emissiezone voor bestel- en vrachtauto's is mogelijk op basis van landelijke regelgeving vanaf 1 januari 2025.
Dit betekent dat nieuwe voertuigen van ondernemers geen CO2 mogen uitstoten. Voor bestaande bestelauto's en vrachtwagens geldt, afhankelijk van de emissieklasse, een overgangsregeling en worden ontheffingen mogelijk gemaakt.