Komt weggehaald deel Nelson Mandelabrug weer terug? 'Wij denken dat dat kan'

De brug is ontmanteld
De brug is ontmanteld © Gemeente Zoetermeer/Remco Koers
ZOETERMEER - Als het aan projectleider Dennis Dierikx van de gemeente Zoetermeer ligt, komt het weggehaalde deel van de Nelson Mandelabrug in de toekomst weer terug als vanouds. 'We willen hem in zijn oorspronkelijke vorm -en eigenlijk mooier- weer terugbrengen. We denken dat dat kan', zegt hij tegen Omroep West. 'Of er nieuwe liggers voor nodig zijn, of extra stalen staven in de brug geboord moeten worden, onderzoeken we nog. We moeten hem wel renoveren, maar dat was sowieso al de planning. Alle ramen en kozijnen zullen vervangen worden. Dus of al het gekleurde glas terugkomt, weten we nog niet.'
De fiets- en voetgangersbrug over de A12 werd begin december vorig jaar op stel en sprong gesloten, toen een constructiefout aan het licht kwam. 'Bij het ontwerp is te weinig wapening aangebracht, dat is staal dat in het beton zit. Daardoor is de brug niet sterk genoeg en kan hij instorten', vertelt Dierikx. Zoetermeerders moeten andere manieren vinden om aan de overkant te komen en ook het trein- en tramverkeer via de stations onder de brug ligt al ruim anderhalve maand stil.
Het brugdeel is weggehaald en op de A12 negentig graden gedraaid
Het brugdeel is weggehaald en op de A12 negentig graden gedraaid © Omroep West
Eind december is het deel van de Mandelabrug dat over de snelweg loopt, losgemaakt en weggereden naar een terrein naast de A12. Er is een tijdelijk brugdeel teruggeplaatst. Andere delen van de brug zijn blijven staan, maar worden wel extra ondersteund. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat iedereen op 15 januari weer van de brug gebruik kon maken en dat het openbaar vervoer er weer kon stoppen. Maar die datum is niet gehaald.

1,30 meter hoogte overbruggen

Toch is Dierikx tevreden over de werkzaamheden, die naar verwachting tussen de 6 en 8 miljoen euro kosten. 'Het verloopt erg goed', vertelt hij. 'We zijn iets later dan gepland, maar het was ook iets ingewikkelder om de brug te ondersteunen. Je moet rekening houden met allerlei windbelasting. Daarom moest de ondersteuning wat zwaarder worden dan we in eerste instantie dachten en duurt het langer. Maar nu zit het tempo er goed in.'
En er wordt inderdaad hard gewerkt om ervoor te zorgen dat de brug snel weer open kan. Aan beide kanten van het tijdelijke brugdeel is een houten constructie gebouwd, die schuin oploopt. 'De tijdelijke brug is ongeveer 1,30 meter hoog. Die is op de oude brug gelegd, dus die hoogte moeten we overbruggen om ervoor te zorgen dat iedereen er overheen kan', aldus Dierikx.
Kijk hier naar de werkzaamheden op de brug:
Kijk mee bij de werkzaamheden aan de Nelson Mandelabrug
Ook de bekabeling is deels opnieuw aangelegd. 'De kabels liepen door het weggehaalde brugdeel, dus die moesten we doorknippen. Nu hebben we ze hersteld en over de tijdelijke brug teruggelegd, zodat het station weer stroom heeft. De roltrappen gaan het weer doen, alle liften worden hersteld. De ov-poortjes doen het weer. Ze zijn getest, dus je kunt weer in- en uitchecken. Er stopt alleen nog geen trein.'
Het tijdelijke brugdeel over de A12 wordt niet overdekt, dus als het regent loop je een nat pak op. Om ervoor te zorgen dat de regen en wind buiten blijven in de overige brugdelen, wordt er nog een steigerconstructie met zeildoek gemaakt dat deels voor de oorspronkelijke glazen overkappingen komt te staan. 'En we moeten nog wat verlichting, een anti-graffitilaag en wat belijning aanbrengen', somt Dierikx op.

Zes palen met stalen balk

'Kijk, er zijn palen de grond in geboord, zes stuks op een rij.' Op de begane grond laat Dierikx één van de ondersteuningsconstructies zien. 'Daar bovenop is een stalen balk neergelegd. Die moet nog vast gelast en uitgevuld worden en dan weten we zeker dat de brug niet meer naar beneden kan vallen. Die ondersteuningsconstructie zorgt er eigenlijk voor dat als de oorspronkelijke brug zou instorten, hij dan opgevangen wordt.'
Projectleider Dennis Dierikx
Projectleider Dennis Dierikx © Omroep West
Nadat het brugdeel over de de A12 weggehaald was, kon er pas echt goed onderzoek worden gedaan naar de staat van de Nelson Mandelabrug. 'Daaruit is gebleken dat de scheuren aan de buitenkant wat groter zijn dan inwendig in de brug. Daardoor is het probleem nog steeds aanwezig, maar het is kleiner dan we dachten. En daardoor is het eenvoudiger om het te herstellen.' Het is één van de redenen dat Dierikx de stelling wel aandurft dat het oude brugdeel terugkomt, in een verstevigde vorm. 'Zoals het eruit gehaald is, leggen we het dan ook weer terug.' De plannen voor de renovatie worden de komende tijd gemaakt.

Nog even geduld

Dan de vraag die menig Zoetermeerder zal bezighouden: wanneer gaat de Nelson Mandelabrug weer open voor voetgangers en fietsers en stoppen de treinen en trams weer op de stations eronder? 'We hopen begin komende week helder te hebben wanneer dat is', verzekert de projectleider.
En hij is ervan overtuigd dat de brug daarna niet meer dicht hoeft, tot aan de al geplande renovatie. 'Maar dan zorgen we voor een alternatief.' Dierikx verwacht zelfs dat het monitoringssysteem, dat de scheuren in de gaten houdt, op termijn kan verdwijnen. 'We houden het nog even in stand om te kijken of de brug zich houdt zoals we verwachten. Maar uiteindelijk gaat het systeem wel weg. Zo zeker zijn we.'