'Haar hand zat klem tussen de deur', fluitende conducteur betekent niet meer instappen

Hoofdconducteur Tobias Huffmeijer op Den Haag Centraal
Hoofdconducteur Tobias Huffmeijer op Den Haag Centraal © Omroep West
REGIO - Drukte ze op het knopje? Of zat haar hand vast tussen de deur? Hoofdconducteur Tobias Huffmeijer krijgt nog koude rillingen als hij denkt aan wat er had kunnen gebeuren. Een dame wilde op het laatste moment nog de trein in, op een station in Amsterdam. 'Ze had meters kunnen worden meegesleept.' Instappen na het fluitsignaal van de conducteur: het is verboden. En dat is niet voor niets. 'Het kan levensgevaarlijk zijn.'
De NS voerde eerder campagne om aandacht te vragen voor deze regels. Maar de boodschap is nog niet bij iedereen aangekomen. Vorige week kreeg een Haagse reiziger het aan de stok met een conducteur, nadat hij te laat in de trein sprong. De conducteur zou hem bij zijn keel hebben gegrepen. De NS gaf aan erg geschrokken te zijn van de reactie van de conducteur en heeft een onderzoek ingesteld.
Reizigers die een sprintje trekken over het perron en dan op het allerlaatste moment de trein nog inspringen. Tobias ziet het dagelijks. 'Wat mensen vergeten, is dat de treindeuren niet weer opengaan als er iets tussenkomt. Bij de metro en de tram gebeurt dat wel. Maar bij een trein blijven die deuren gewoon dicht.' Het levert conducteurs veel stress op. Vanwege de veiligheid, maar ook omdat het kan zorgen voor vertraging.
Zo ontstaat al gauw vertraging voor honderden reizigers
Op de avond van het incident in Amsterdam was Tobias aan het werk op een lange trein. Na het fluitsignaal stapte hij nog een keer het perron op om te kijken of iedereen veilig was ingestapt. 'In de verte zag ik die vrouw. Ik dacht dat ze alleen op het knopje drukte, maar toen ik de deur wilde sluiten kreeg ik een onderbuikgevoel: er klopte iets niet. Toen ik naar haar toe liep bleek dat haar hand klem zat. Die had ze tussen de deur gestoken om de sluitende deuren weer open te krijgen. Wat had er kunnen gebeuren? Zoiets blijft je nog lang bij.'
'We volgen de veiligheidsprocedure heel nauwgezet. Twintig seconden voor de vertrektijd geven we het fluitsignaal. Dan mag niemand meer instappen', legt Tobias uit. De conducteur sluit dan alle deuren, behalve die van zichzelf. Hij stapt nog een laatste keer het perron op om te controleren of iedereen veilig is ingestapt. Dan stapt hij zelf in, sluit de laatste deur en vertrekt de trein. 'Als er iemand klem zit kost dat tijd. Met een beetje pech is dan onze starttijd voorbij en mag een andere trein eerst vertrekken. Zo ontstaat al gauw vertraging voor honderden reizigers.'
Na het fluitsignaal mag instappen niet meer
Na het fluitsignaal mag instappen niet meer © John van der Tol