Onrust in Mall of the Netherlands: winkeliers vertrekken

Mall of the Netherlands, foto ter illustratie
Mall of the Netherlands, foto ter illustratie © ANP
LEIDSCHENDAM - Ondernemers in Westfield The Mall of the Netherlands maken zich zorgen. De al hoge huurprijzen zijn recent met 14,5 procent gestegen en de service- en promotiekosten worden hoger. Zeker zeven winkels met aflopende contracten sluiten voor maart hun deuren, omdat blijven niet meer rendabel is. In de afgelopen maanden zijn er minstens vier winkels weggegaan. Winkelpersoneel klaagt over de starre houding van eigenaar Unibail. 'Over iedere scheet moet je overleggen.'
Het personeel van The Old Man Boardsports kan de dagen aftellen tot hun laatste werkdag. 'Nog ongeveer een maand', zegt een personeelslid. Julia werkte er met veel plezier, maar solliciteert nu bij andere winkels. 'Het is balen. Ze betalen hier beter dan gemiddeld en het is leuk werk.' Winkelmanager Edinho baalt ook. 'Er is niet met ons meegedacht', zegt hij. 'De eigenaar van het winkelcentrum heeft de prijs verder omhoog gegooid en het is niet meer rendabel voor ons.'
Nu de winkel weg moet zijn ze nog steeds niet af van hoge kosten. 'Voordat we weggaan, moeten we voor de winkel een speciaal soort spandoek hangen met het logo van de winkel die ervoor in de plaats komt. Zo'n spandoek kost 8000 euro. We hebben geen keuze en moeten dit doen', zegt hij. Bij de buren van Guess staan de verhuisdozen al klaar. 'We hadden twee winkels, maar dat wordt er nog maar één', zegt een medewerker. 'We balen ervan, want we hadden het graag zo gehouden. Door de prijsstijging was het niet meer te doen.'
Een van de twee Guess-winkels is al leeggehaald
Een van de twee Guess-winkels is al leeggehaald © Omroep West
In hetzelfde rijtje als The Old Man, Nijntje en Guess zit ook Munie&Co, bekend van ontwerper Omar Munie. 'Ik ben een geboren en getogen Leidschendammer. Het heeft echt betekenis voor mij om hier mijn zaak te hebben', vertelt de ondernemer. 'Maar met Unibail lijk ik er tot nu toe niet uit te komen. Ons contract loopt af en ze willen in het pand en in de twee panden naast ons, een grote nieuwe winkel.'
Munie noemt het voor kleine ondernemers niet te doen om in The Mall te blijven. 'We spelen elke dag champions league. De huurprijzen zijn gigantisch. Ook is de organisatie niet makkelijk. Over iedere scheet moet je overleggen', zegt hij. 'Ik probeer mee te denken, maar ik denk niet dat we hier blijven. Een mix van bekende maar ook jonge merken vind ik persoonlijk het beste voor The Mall. Dat is een gezonde mix.' De moeder van Munie houdt nog hoop. 'Zij woont nog in Leidschendam en komt weleens een bakkie doen. Ze zou het niks vinden als ik hier wegga.'

Verschillende contracten

De ondernemers spreken allemaal over de hoge huur. Die is afhankelijk van de omzet en van de grootte van de winkel. Ook vertellen ondernemers over verschillende soorten contracten. Zo zijn er tijdelijke contracten, zoals die van De Pindakaaswinkel. Zij hadden een soort pop-up constructie. Ook zijn er ondernemers die al een contract hadden toen The Mall nog Leidsenhage heette en ondernemers die voor vijf jaar hebben getekend toen The Mall openging.
Voor een winkelpand van honderd vierkante meter, betalen huurders in The Mall gemiddeld 7500 euro per maand. De servicekosten zijn gemiddeld 1000 euro extra per maand. 'Deze twee maanden kwam daar 1000 euro extra bij. En een naheffing van 10.000 euro voor 2021', vertelt een horecaondernemer in Liguster. Ter vergelijking: een pand van honderd vierkante meter in winkelcentrum De Leyens in Zoetermeer staat op FundaBusiness te huur voor 19.000 per jaar, wat neerkomt op 1583 per maand.
Het is niet gek dat het even duurt voor een zaak loopt
Ondernemer Ralf Mulder heeft twee zaken in The Mall of the Netherlands. 'Over één zaak heb ik discussie. De omzet gaat niet zo hard en ik hoopte dat ik de prijs wat naar beneden kon krijgen. Eigenlijk hebben we door de coronacrisis nog geen normaal jaar gehad. Het is niet gek dat het even duurt voor een zaak loopt. Maar er wordt helaas tot nu toe niet meegedacht', vertelt hij. Mulder is wel van plan om te blijven. 'Ik heb een contract dat vijf jaar loopt en dat daarna nog eens met vijf jaar kan worden verlengd.'
Mulder mist vooral de menselijke kant in het contact met de eigenaar van het winkelcentrum. 'Ik snap hun situatie wel. Het aandeel van Unibail is gedaald. Zij voelen ook de druk. Maar ze lijken ons niet tegemoet te willen komen. Soms zeggen ze letterlijk dat ze geen zin hebben om erover te praten.' Mulder merkt wel op dat hij en andere ondernemers natuurlijk wel zelf hebben getekend voor die hoge huur. 'Uiteindelijk heb ik met mijn volle verstand die handtekening gezet. Maar toch wringt het. Je hoopt toch dat er meer wordt meegedacht.'

'Niet haalbaar voor ons'

Iedere maand leggen ondernemers hun omzet voor aan Unibail. Vooral de horecaondernemers hebben last van een lage omzet. De notenzaak in versmarkt Fresh vertrekt mede daardoor. Andere zaken in Fresh denken erover na om weg te gaan. 'Het is niet haalbaar voor ons', zegt een medewerker van de notenzaak die weggaat.
In Westfield Mall of the Netherlands hebben bijna driehonderd ondernemers zich gevestigd
In Westfield Mall of the Netherlands hebben bijna driehonderd ondernemers zich gevestigd © ANP
'De vaste klanten gaan hier niet speciaal komen voor ons soort producten. Daarvoor moet je te lang in de file staan en wachten op een parkeerplek.' Ook zegt de medewerker dat er in The Mall meer kijkers zijn dan kopers. 'Mensen gaan zonder tas de deur uit, ze komen alleen kijken.' De eigenaar van De Pindakaaswinkel, die al is vertrokken, zegt daarover: 'Er wordt gedacht dat er ontzettend veel bezoekers zijn. Maar die gaan vooral naar Albert Heijn XL en naar Jumbo XL, daar komen de hoge bezoekersaantallen vandaan. Dat geeft soms een vertekenend beeld.'

Winkels komen en gaan

In de afgelopen maanden zijn Fiel, De Pindakaaswinkel, Kapten & Son, Kyldo en BCC vertrokken. Voor maart zullen The Old Man, Nijntje Store, een vestiging van Guess, Munie&Co, Leonidas, De Notenzaak en Picture Perfect verdwijnen. Die laatste maakt een doorstart. Er zijn ook geruchten dat de LEGO Store weg zou gaan. Dat dachten medewerkers van andere winkels en in Leidschendam werd erover gesproken. Maar volgens het hoofdkantoor van LEGO klopt dit niet. Deze winkel blijft gewoon open in The Mall. Ondertussen komen er ook nieuwe winkels, zoals Emma Sleep. Deze matrassenzaak opent zaterdag 4 februari.
Omroep West sprak met twaalf ondernemers in Westfield The Mall of The Netherlands. Iedereen wilde graag zijn of haar verhaal doen, maar sommigen liever niet met hun naam erbij. 'Volgens mij staat er in ons contract dat we niet over Unibail of over het winkelcentrum mogen praten', zegt een ondernemer in de Liguster. Hij vertelt dat vooral zijn vrouw stress heeft van de hele situatie. 'We zijn 364 dagen per jaar open en moeten hier iedere dag iemand tot 20.00 uur hebben staan. Dat is bijna niet haalbaar. Ondertussen wordt de huur duurder dan-ie was en de servicekosten zijn ook niet om over naar huis te schrijven.'
De eigenaar van het winkelcentrum heet voluit Unibail-Rodamco-Westfield. Omroep West vroeg om een reactie op de verhalen van de ondernemers. 'Westfield Mall of the Netherlands is een volledig nieuwe retail-destination die de Nederlandse retailmarkt heeft getransformeerd. Het is normaal dat in de eerste jaren de huurdersmix evolueert om te voldoen aan de voorkeuren van consumenten. De veranderingen in het aanbod die wij nu doorvoeren maken deel uit van een normale update van concepten. Binnenkort kondigen we nieuwe merken aan die zich bij Westfield Mall of the Netherlands zullen aansluiten.'
'In het huidige economische klimaat met stijgende kosten is indexering een natuurlijk gegeven voor bedrijven en organisaties. Wij streven er altijd naar samen te werken met onze retail-partners om een uitstekend product aan onze bezoekers aan te bieden. Vanzelfsprekend hanteren wij een uitgebreide investeringsstrategie om de operationele kostenefficiëntie op lange termijn te waarborgen voor onze huurders', zo luidt de reactie.