'Schandalige huurverhoging winkeliers The Mall of the Netherlands is diefstal'

Mensen winkelen in de The Mall of the Netherlands in Leidschendam
Mensen winkelen in de The Mall of the Netherlands in Leidschendam © ANP
LEIDSCHENDAM - 'Die huurverhoging is te schandalig voor woorden.' Oud-manager Jos Zuijdwijk van het voormalige Leidsenhage is niet te spreken over de stijgende kosten voor winkeliers in The Mall of the Netherlands en het stroeve contact met eigenaar Unibail. Niet alleen van Zuijdwijk, van alle kanten krijgen de ondernemers bijval.
Omroep West bracht vorige week naar buiten dat er onrust is onder winkeliers in The Mall. Meerdere winkeliers vertrekken, omdat blijven niet meer rendabel is. Na de media-aandacht verscheen er van Jos Zuijdwijk een felle reactie op LinkedIn. Zuijdwijk was centrummanager toen The Mall nog Leidsenhage heette. Hij stond aan de wieg van de overname.
'Tsja, daar heb ik mijzelf dan jaren voor ingezet om de transformatie van Leidsenhage mede mogelijk te maken. Niet voor het grote URW maar voor de ondernemers, van klein tot groot. En na anderhalf jaar ken ik niemand meer bij URW, iedereen weg, vrijwillig of niet. En de huidige directie is niet beschikbaar voor commentaar; dat begrijp ik wel, is niet uit te leggen dan enkel ongegeneerd graaien ten koste van de huurders. Ik zeg sorry tegen de winkeliers, ik heb dit graaigedrag niet voorzien.'

'Niet goed te praten'

Het regent steunbetuigingen op zijn bericht. Benedikte Zijlstra, voorzitter MKB Leidschendam-Voorburg: 'Als er iemand is die zich altijd vol heeft ingezet voor de ondernemers en de transformatie in dit gebied dan ben jij het wel Jos! Ik weet dat je niet op complimenten zit te wachten en dat je het vreselijk vindt dat dit nu gebeurt. Maar dit was niet te voorspellen en ook niet goed te praten.'
De winkeliers krijgen vooral veel reacties van klanten. 'Je gaat toch niet weg he?', zeggen ze vaak. 'Dat ben ik ook zeker niet van plan', zegt een schoenmaker in The Mall. 'Maar pittig blijft het wel.' Klanten van The Mall reageerden massaal op Facebook. 'Gemeente, doe hier wat aan', zegt Trudy uit Leidschendam. 'Zo gaan we hier toch niet met ondernemers om?' Ria schrikt van wat ze leest. 'Waarom mag een organisatie zoveel meer vragen? Dit is in deze tijden toch niet normaal?' Omroep West vroeg wethouder Astrid van Eekelen (VVD) om een reactie op de onrust bij ondernemers. 'We waarderen een divers aanbod in de Mall', schreef de wethouder. 'Het is jammer dat ondernemers nu uit de Mall moeten vertrekken. Het is aan iedere individuele ondernemer in de Mall om daar afspraken over te maken.'
Ik noem het diefstal - Jos Zuijdwijk, oud-manager Leidsenhage
Volgens Jos Zuijdwijk is de huurverhoging juridisch gezien legaal. 'Maar ik noem het diefstal', licht hij toe. 'Unibail betaalt zelf geen euro aan energiekosten. Die zitten verwerkt in die torenhoge servicekosten, die onlangs ook gestegen zijn', zegt hij. Volgens Zuijdwijk en de ondernemers, betalen zij zowel de energiekosten voor hun winkel als ook die voor het gehele winkelcentrum. 'Dat zit verwerkt in de servicekosten', zegt Zuijdwijk.
'Unibail verantwoordt de huurverhoging door het op de inflatie en de energiecrisis te gooien. 'Dat klopt gewoon niet. In inflatie landelijk zit een energiestijging van ongeveer 7 tot 8 procent. Dat rijmt niet met die 14,5 procent huurverhoging.'

Emotionele waarde

Voor Zuijdwijk heeft The Mall veel emotionele waarde. 'De situatie van ondernemers gaat me echt aan het hart', zegt de oud-centrummanager. 'Er ligt veel emotionele waarde daar voor mij. Ik was ooit zelf ondernemer en had een Primera-filiaal in Leidsenhage. Later werd ik centrummanager. Ik zie alle ondernemers van het eerste uur vertrekken, dat is heel jammer en zonde.'
Toen hij Leidsenhage verkocht aan Unibail leerde hij de organisatie kennen. 'Ik was in Parijs op het hoofdkantoor om het over de visie voor de toekomst te hebben. Daar werd de strategie bepaald voor wat nu The Mall is geworden. De filosofie was: zorg voor een paar grote, internationale trekkers en vul dat aan met het middensegment en met wat ze noemen "couleur locale". Oftewel, kleine, lokale ondernemers - zoals die in versmarkt Fresh. Blijkbaar zijn ze nu van deze filosofie afgestapt, want met deze aanpak gaat dat niet lukken. Die kleine ondernemers redden het zo niet.'
Foto van Leidsenhage uit 1979
Foto van Leidsenhage uit 1979 © Haags Gemeentearchief
Net als de ondernemers in The Mall, klaagt Jos Zuijdwijk niet graag. 'Ik denk graag in oplossingen. Zo zou ik de ondernemers willen adviseren: bundel de krachten. Maak met zijn allen een vuist tegen dit soort oneerlijke maatregelen. Er is een ontmoedigingsbeleid om juist niet te praten. Maar ik zie de media-aandacht als positief, wellicht voert dat de druk op.'
Unibail liet Omroep West eerder weten bezig te zijn met een 'update van de huurdersmix'. Zuijdwijk zegt daarover. 'Het is logisch dat er wat verandering komt. Een gezonde winkelmix varieert ongeveer 10 procent per jaar. Maar dat moet niet afgedongen worden door een graaiverhoging voor ondernemers die al onder druk staan en nu dus dubbele energielasten betalen.'

'Verkwanselen is begonnen'

Zuijdwijk ziet de toekomst somber tegemoet. 'Wanneer de vijfjarige contracten van ondernemers verlopen zijn, weet ik zeker dat The Mall er heel anders uitziet. Er is nu nog een mooie mix van ondernemers. Ik verwacht dat alleen de grote ketens overblijven. Ik heb mij er tien jaar voor ingezet om te redden wat er te redden valt. En nu zie ik dat het verkwanselen is begonnen. Dat doet best wel pijn.'
Omroep West vroeg Unibail vorige week onder meer waarom er een huurverhoging is doorgevoerd. Ook is er gevraagd naar een reactie op de onvrede bij ondernemers. De reactie luidde: 'In het huidige economische klimaat met stijgende kosten is indexering een natuurlijk gegeven voor bedrijven en organisaties. Wij streven er altijd naar samen te werken met onze retail-partners om een uitstekend product aan onze bezoekers aan te bieden. Het is normaal dat in de eerste jaren de huurdersmix evolueert om te voldoen aan de voorkeuren van consumenten. De veranderingen in het aanbod die wij nu doorvoeren maken deel uit van een normale update van concepten. Binnenkort kondigen we nieuwe merken aan die zich bij Westfield Mall of the Netherlands zullen aansluiten.'