Paul Verhoeven: 'Ik wil door die golf van preutsheid breken'

DEN HAAG - De film 'Turks Fruit' viert dit jaar haar 50-jarig jubileum en is met 3,3 miljoen bezoekers nog altijd de best bekeken bioscoopfilm van Nederland. Regisseur Paul Verhoeven, inmiddels 84 jaar, woont in Beverly Hills, maar is ook af en toe nog te vinden in zijn woning in Den Haag. De regisseur van onder andere Zwartboek, Soldaat van Oranje, Basic Instinct en Robocop blikt terug op de iconische film over de jaren 60, en spreekt over hoe er vandaag de dag tegen de film wordt aangekeken: 'Let's say, er is nu een golf van preutsheid. Ik wil daar nog steeds doorheen breken.'
'Ik woon op vijf minuten van het strand, in Scheveningen', vertelt Verhoeven aan studentensite De Nieuwsooievaar, via een digitale Zoommeeting vanuit Los Angeles. Verhoeven besteedt zijn dagen in Los Angeles en Parijs. Ook is hij vaak nog te vinden in Den Haag, de stad van zijn jeugd, die hij nog altijd een warm hart toedraagt.
Couperus schreef ooit 'Zoo ik ièts ben, ben ik Hagenaar', welke plek voelt voor jou als thuis?
'Hoe ouder je wordt, hoe moeilijker het is om je snel aan te passen aan een andere cultuur en taal. Elke keer dat ik overvlieg naar Nederland kost het me twee weken om te normaliseren. Maar na die weken voel ik me weer helemaal oké in Den Haag.'

Dit jaar is het vijftig jaar geleden dat Turks Fruit, geregisseerd door Verhoeven, in première ging. Het is een verfilming van het boek van Jan Wolkers over de relatie van een (in het boek naamloze) beeldhouwer en zijn vrouw Olga. In 1999 kreeg Turks Fruit een Gouden Kalf voor beste film van de twintigste eeuw.
Het karakter Erik was gebaseerd op Jan Wolkers zelf. Wolkers liep zeker niet weg van seks in zijn boeken. Ook in de film vrijt Erik er op los. Vandaag de dag staat 'preutsheid' en 'vertrutting' ter discussie. Hoe kijk je terug als je nu gevraagd wordt naar de film?
'Als ik nu moet praten over Turks Fruit is het vaak wel een zekere aanval. Het kan eigenlijk niet meer. Maar het was wel de waarheid van Jan Wolkers. Dat zegt niet dat het goed is. Het is eigenlijk gewoon een autobiografische film, you know. Laatst had ik een interview met een journalist, die stelde dezelfde vraag. Ik had voor het maken van de film in het boek allerlei stukken onderstreept die ik wilde gebruiken, maar wat de scenarioschrijver Gerard Soeteman niet gebruikt heeft. Ook in die tijd dachten we namelijk al: nou, je kan niet te ver gaan. Ik wilde een onderstreepte bladzijde citeren aan de journalist, en die zei: dat kan ik er niet inzetten. Het ging over bladzijde 89, waar Olga menstrueert, en dan zegt ze: gebruik maar m'n poepertje!'
Als je de film vandaag zou filmen, zou je zo'n scene dan durven filmen?
'Juist. Ik zou het nog veel erger maken. Als je namelijk naar het boek Turks Fruit kijkt, dan lees je dat het allemaal nog veel erger was, nog veel schunniger en seksueler. Let's say, er is nu een golf van preutsheid. Ik wil daar nog steeds doorheen breken. Zo zit ook in mijn laatste film Benedetta wat naaktheid en seksualiteit. Het gaat over lesbische nonnen. Zo'n film kan je in Frankrijk nog wel maken. Bij het filmen was er geen enkel probleem. Het stond ook goed in het script en alles was bespreekbaar. In Amerika, en waarschijnlijk in Holland ook, merk je toch dat naaktheid heel wat lastiger wordt. Mijn vraag is eigenlijk: wat is er zo vreselijk aan naakt en seks? We doen de seks natuurlijk, vanuit een darwinistisch standpunt, om in leven te blijven. Als er geen baby's meer komen dan is de human-species klaar, nietwaar?! Wat is nou dat grote geheim, waardoor mensen het niet meer willen laten zien? Waarom is dat nu verboden terrein?'
Hoe kijk je bijvoorbeeld naar de Marvel-saga, films waar de jongeren vandaag de dag naar kijken?
'Daar bestaat seks niet. Die hebben ook geen baby's. De Amerikaanse films zijn niet scheutig met seks, nee. Maar waar dat vandaan komt…? Geen idee.'

Hoe kwam je eigenlijk in aanmerking om Turks Fruit te maken?
'Ik had net "Wat Zien Ik" gemaakt, naar het boek van Albert Mol, in 1971. Dat was een comedy over twee prostituees. Daar kwamen twee miljoen mensen naar kijken. Ik had al een keer eerder het boek Turks Fruit willen verfilmen. Destijds zou Jan Wolkers zelf het scenario schrijven, maar dat lukte hem niet. Hij kwam er niet uit. Hierdoor viel het project even weg. Na Wat Zien Ik zei de schrijver van die film, Gerard Soeteman, die ook Floris had geschreven, dat hij een verfilming van het boek Turks Fruit wel zag zitten. Wij zijn toen naar Jan Wolkers gegaan, samen met de producent Rob Houwer, met de vraag: zullen we het opnieuw proberen? De tweede poging ging eigenlijk moeiteloos.’
In Den Haag doorliep je de middelbare school, op het Haganum. Daarna studeerde je wiskunde aan de Leidse Universiteit. Hoe kijk je terug op je jonge jaren in Den Haag?
'Het was de tijd van de wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog. Ik was een bèta, dus ik ging na de middelbare school wiskunde studeren. Vervolgens zouden dan de banen voor het oprapen liggen. Zo was dat in die tijd. Maar mijn interests lagen in film, you know. Na de oorlog werden we overrompeld door grootse Amerikaanse films die we tijdens de oorlog niet konden zien. Mijn ouders namen mij mee naar de bioscoop en ik ging tijdens mijn studie voor de lol films maken. Toen ik afstudeerde moest ik twee jaar in militaire dienst. Daar zochten ze een regisseur voor een documentaire over driehonderd jaar corpsmariniers. Toen de film en mijn militaire dienst klaar waren, besloot ik: ik ga niet verder met wiskunde, ik wil films maken.'
Over films gesproken: kunnen we de toekomst tegemoet gaan met in het vooruitzicht nieuwe Paul Verhoeven-films?
'Zeker. Ik ben bezig met drie á vier mogelijkheden. Een Amerikaanse en een Hollandse film. Ik werk aan de film "Young Sinner" met de schrijver van Robocop, een thriller in Washington. Gerard Soeteman, die al mijn Hollandse films heeft geschreven (inclusief Turks Fruit), kwam met een interessant idee over een film in Holland in de jaren 30. Door corona heb ik natuurlijk twee jaar geen films kunnen maken. Daarnaast had ik een heupoperatie die verkeerd ging, waar ik veel last van had. Nu is die tribulatie voorbij. Ik kan weer films gaan maken.'