Dorpspredikant wil jongeren bereiken via TikTok: 'Swipe lekker door'

Dorpspredikant Anne Post met zijn videocamera
Dorpspredikant Anne Post met zijn videocamera © Omroep West
ZWAMMERDAM - Wil je als gelovige jongeren bereiken? Dan moet dat met een korte boodschap, beseft Anne Post. 'Want mensen zappen en swipen door', weet de dorpspredikant van Zwammerdam. Daarop heeft hij iets bedacht: de dominee maakt veertig dagen achter elkaar filmpjes op TikTok.
'Mensen die deze filmpjes helemaal niet willen zien, en niks met het geloof te maken willen hebben, en zo... Nou, swipe lekker door naar de volgende. Toedeledokie.'
Met die mededeling beëindigt dominee Anne Post (52) zijn derde van wat in totaal veertig TikTok-filmpjes moeten worden. De boodschap is humoristisch bedoeld, maar sluit wel aan bij de kenmerken van het populaire social media-platform: kort, grappig en to the point.

Weg naar Pasen

In coronatijd heeft de voorganger al eerder filmpjes gemaakt, als alternatief voor de kerkdienst in Zwammerdam. 'Dat vond ik ontzettend leuk. En ik wilde daar al een tijdje weer iets mee doen. Maar wel met een thema, in plaats van losse boodschappen inspreken.'
Dominee Anne Post in actie als TikTok'er
Dominee Anne Post in actie als TikTok'er © Omroep West
De weg naar Pasen is zijn thema geworden voor het veertig dagen durende TikTok-project. Of eigenlijk 46, want het gaat om de periode van Aswoensdag tot en met Stille Zaterdag. Maar de zes zondagen worden daarbij niet meegerekend, omdat dan traditioneel niet wordt gevast.

Grappig of inhoudelijk

Veertig dagen lang plaatst Post korte filmpjes op TikTok. 'Ik probeer iets uit een Bijbelgedeelte te halen waar ik wat mee kan. Daar probeer ik grappig of inhoudelijk iets over te zeggen, waar mensen over aan het nadenken worden gezet. Om ze te triggeren, om wellicht dat Bijbelgedeelte te lezen.'
Bekijk hieronder hoe dominee Anne Post mensen aan het nadenken wil zetten met zijn TikTok-filmpjes:
'TikTok-predikant' hoopt jongeren te bereiken met korte filmpjes
Het experiment lijkt een knipoog naar hypes zoals veertig dagen zonder alcohol of seks. 'Nee, het is net andersom', bezweert hij. 'Veertig is echt een Bijbels getal. Voordat Jezus aan zijn wonderen begon, trok hij zich veertig dagen terug in de woestijn om tot bezinning te komen. Daar komt het vandaan.'

'Het goede eruit halen'

Post - geboren en woonachtig in Rijnsburg - vindt een platform als TikTok bij uitstek geschikt om zijn boodschap over te brengen. 'We kunnen dit soort dingen wel van ons afstoten, maar we kunnen ook het goede eruit halen', betoogt de dominee, die in zijn vrije tijd ook actief is als amateurtoneelspeler.
Anne Post als amateurtoneelspeler in de voorstelling '1672 NU!'
Anne Post als amateurtoneelspeler in de voorstelling '1672 NU!' © Kees van der Klauw
'Onze samenleving is heel erg afhankelijk van korte beelden. Als je iets wil vertellen, als gelovige, dan moet dat in een korte boodschap. Want mensen zappen door en swipen door. Je moet heel compact praten. Of dat een uitdaging is? Ja, dat is het zeker. A hell of a job.'

Is dit project een verkapte manier om jongeren ook naar de kerk te krijgen?

Glimlachend: 'Dat is een vraag die gaat over zieltjes winnen. Ik zeg altijd: iedereen wint zieltjes. Een voetbalclub wil dat iedereen voetbal komt kijken of komt voetballen. Natuurlijk willen we dat mensen tot het geloof komen. Of dat ook in de kerk is, vind ik wat anders. Ik vind niet dat je goed gelooft als je op zondag naar de kerk komt. Je kunt het geloof wel met elkaar delen in de kerk. Ik gun het iedereen om te geloven, omdat ik er zelf - en heel veel mensen met mij - heel veel levensvreugde uithaal.'
Dit filmpje heeft de predikant geplaatst op dag 8 van zijn TikTok-project:

Wat maakt jongeren een moeilijke doelgroep?

'Ik weet niet of het een moeilijke doelgroep is. Het is een heel interessante doelgroep, omdat ze heel ongrijpbaar zijn. Je weet niet wanneer je contact met ze hebt. En het is de kunst om naast ze te staan. Om echt geïnteresseerd in ze te zijn, om aan te sluiten bij hun leefwereld. Het houdt mij ook scherp om creatief te blijven.'

Wanneer beschouw je dit experiment uiteindelijk als een succes?

'Als ik het al die tijd volhoud om iedere dag een filmpje af te leveren. En als ik het met heel veel plezier blijf doen. Uiteraard wil je ook wel dat mensen het bekijken, maar het is moeilijk om te zeggen: ik wil zoveel volgers, positieve reacties of likes. Dat hoeft niet, dat is geen doel. Ik vind het leuk als mensen een ander, positief beeld krijgen van de kerk. En van mijn vak als dominee.'