Auto's vol gas nu horrorpollers omlaag staan: politie doet niets, gemeente kan niets

Wat zou 'horrorpoller' in het Pools zijn? Deze bus rijdt gewoon door
Wat zou 'horrorpoller' in het Pools zijn? Deze bus rijdt gewoon door © Omroep West
DEN HAAG - Na ruim vijftig aanrijdingen met een schadebedrag van meer dan één miljoen euro, besloot de gemeente Den Haag de horrorpollers weer omlaag te zetten. Sinds twee maanden komen de omstreden pollers op de Escamplaan niet meer omhoog. Auto's mogen er echter nog steeds niet inrijden, maar doen dat wel massaal. En er is niemand die ze een strobreed in de weg legt, blijkt uit onderzoek van Omroep West. Er hangen wel camera's, maar praktisch niemand krijgt een bon. De politie doet niets en de gemeente kan niets. Hoe zit dat?
De veelbesproken pollers vlak bij het HagaZiekenhuis zijn op 9 januari 2023 uitgezet. Dat gebeurde afgelopen december ook al, om aanvullende maatregelen aan te brengen. Want alle borden, verlichting in de paal, wegmarkeringen en andere maatregelen ten spijt: nog steeds gaven automobilisten de palen met enige regelmaat onbedoeld een kusje.
De palen blijven voorlopig omlaag
De palen blijven voorlopig omlaag © Omroep West
Na veel kritiek besloot de gemeente de palen daarom tot nader order uit te zetten, zodat ze verdwenen zijn in het wegdek. Iedereen kan nu dus doorrijden, maar dat is niet de bedoeling. Op verschillende momenten dat Omroep West een kijkje neemt, rijdt er zeker één voertuig per minuut alsof er niets aan de hand is over dit 'verboden' stukje Escamplaan.

Camera's ja, flitsen nee

Er wordt al een tijdje gekeken naar een plan voor camera's en eventuele herinrichting van de weg, zegt een woordvoerder van de gemeente Den Haag. Maar dat is niet zo snel geregeld, voegt hij er aan toe. Een concreet aantal weken of maanden durft hij niet te geven. Het lijkt er dus op dat de palen voorlopig nog wel even omlaag blijven.
Deze camera's registreren geen verkeersovertreders
Deze camera's registreren geen verkeersovertreders © Omroep West
En de verkeerzondaars hebben ondertussen vrolijk vrij spel, want de camera's die er hangen doen niks. Nou ja, ze zorgen er in elk geval niet voor dat je een bon krijgt. 'Dit is een overzichtscamera om de situatie in de gaten te houden via onze bediencentrale. Ook hangen er camera's die de nood- en hulpdiensten herkent, om de poller te laten zakken. Maar dat is nu dus niet nodig', licht de woordvoerder toe. Maar ze registreren dus geen verkeersboetes.

Van het kastje naar de muur

Als we staan te posten zien we twee agenten op de fiets. Ze erkennen dat er inderdaad veel overheen gereden wordt. Maar hun digitale bonnenboekje trekken ze niet. Ondertussen rijden de automobilisten af en aan over de neergelaten paal.
Zo zag de paal eruit, toen hij nog omhoog kon komen
Zo zag de paal eruit, toen hij nog omhoog kon komen © Omroep West
We vragen bij de gemeente hoe het zit met de handhaving van het inrijdverbod. Die verwijst ons naar de politie. 'Wethouder Mulder heeft recentelijk via de handhavingsorganisatie verzocht of de politie hier aandacht aan kan besteden', is het antwoord. Maar hier vangt de wethouder bot, zo blijkt uit de reactie die de politie aan Omroep West stuurt.

Roep van wethouder genegeerd

'Voor ons ligt er geen prioriteit bij het handhaven van het inrijverbod. Zoals je waarschijnlijk begrijpt, zetten we onze politiecapaciteit in op meldingen die meer prioriteit hebben, zoals de noodhulp.' En zelfs als een agent iemand betrapt, zal er alleen iets mee worden gedaan 'als er geen dringender meldingen zijn, maar onze collega's staan niet continu in de buurt van deze poller'.
Hoeveel bonnen er de afgelopen weken zijn uitgedeeld, weet de politie ook niet. 'We registreren geen aantallen boetes hierop.' Daarna worden we terugverwezen naar de afdeling handhaving van de gemeente. Die heeft tenslotte ook een fikse hoeveelheid boa's in dienst.

Boa's kunnen niks doen

Maar dat blijken in dit geval tandeloze tijgers. 'De handhavers van de gemeente Den Haag kunnen hier niet handhaven. Het verkeersbesluit dat hierbij hoort is namelijk afgegeven op basis van de verkeersveiligheid en niet op basis van de leefbaarheid.'
En weer eentje
En weer eentje © Omroep West
Een ingewikkeld verhaal, maar het komt erop neer dat de boa's wel een fout geparkeerde auto mogen beboeten, maar geen andere verkeersovertredingen zoals het inrijden van een weg die daarvoor niet bedoeld is.

Na financieel debacle nu juist goudmijn?

En daar blijft een potentieel goudmijntje liggen, want er zou hier een ware bonnenregen kunnen nederdalen. Wat kost deze overtreding? Daarvoor moeten we bij het CVOM zijn, een onderdeel van het Openbaar Ministerie dat over boetes gaat. De kosten, net sinds 1 maart verhoogd, bedragen 110 euro. En dan doen ze er ook nog 9 euro administratiekosten bij.
Dat tikt lekker aan voor de kas van de armlastige gemeente, als je gemiddeld iedere minuut iemand kunt bekeuren. De fikse lastenstijging voor de Haagse burgers zou op die manier flink lager kunnen uitvallen, iets wat in deze tijden veel mensen erg goed zou uitkomen. Maar dat zit er niet in, want het geld dat de verkeersboetes opleveren verdwijnt niet in de portemonnee aan het Spui. De opbrengst gaat naar het rijk, bevestigt het CVOM.

Gewoon doorrijden

De gemeente kan dus niets 'verdienen' aan de horrorpollers, de boa's mogen niets en de politie lijkt wel iets beters te doen te hebben. Ondertussen rijdt er een Golfje GTI met hoge snelheid voorbij. En aan de andere kant komt ons, beduidend langzamer, een oudere dame tegemoet gereden. We proberen beiden te stoppen om te vragen of ze wel weten dat je hier niet mag rijden, maar tevergeefs.
Als uw verslaggever (keurig volgens de regels) wegrijdt, ziet hij nog net de twee agenten op de hoek staan. Een gebaar waarbij met de duim en wijsvinger over elkaar gewreven wordt ('geld') levert een glimlach van beiden op. Misschien dat er vandaag toch nog een bon is uitgeschreven, wie zal het zeggen.