Smoelenboek belandt in supermarkt na overlast, school meldt datalek

DEN HAAG - Een filiaal van de Albert Heijn in Den Haag kon overlastgevende scholieren in de gaten houden nadat een smoelenboek van het Maerlant-Lyceum in de supermarkt was beland. Via een oud-medewerker van de naastgelegen school kwam het boek bij de supermarkt terecht. De tijdelijke conrector van de school in Benoordenhout ging verhaal halen en nam het boek weer mee terug naar school.
In de pauzes van de school wordt het vaak druk in de naastgelegen Albert Heijn aan de Wassenaarseweg. Ook zorgen scholieren voor overlast, gaan ze met veel tegelijk naar binnen en worden er geregeld spullen gestolen.
Een oud-medewerker van de school heeft het boek aan de supermarkt gegeven. Daarmee konden medewerkers de foto, voor- en achternaam en schoolnummer van de leerlingen zien. 'In het verleden heeft het filiaal onze hulp gevraagd bij de ongeregeldheden in de supermarkt', vertelt tijdelijke rector van de school, Peter Reenalda. 'Naar aanleiding van die vraag is het smoelenboek daar terechtgekomen.'
Politie bellen
De overlast door leerlingen is bekend bij de school. 'We vinden het betreurenswaardig, maar dat moet in zo'n zaak zelf worden opgelost', zegt Reenalda. 'Als er in een vestiging van een winkel iemand op diefstal wordt betrapt, moet de betrokken zaak de politie bellen en geen informatie opvragen bij ons.'
De school vindt het daarom jammer dat het smoelenboek terecht is gekomen bij de Albert Heijn. 'Het is normaal in bezit van de school en het is op geen enkele manier de bedoeling dat het bij derden terecht komt', zegt de conrector. Nadat hij vrijdag het smoelenboek heeft opgehaald, ging hij ook langs bij een ander filiaal in de buurt om te kijken of daar ook een boek lag. Dat bleek niet het geval te zijn.
Datalek gemeld
Het Maerlant-Lyceum heeft bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) melding gemaakt van een datalek. Daarnaast zijn alle leerlingen en ouders per mail geïnformeerd. Ook docenten hebben duidelijk te horen gekregen dat dit soort informatie op geen enkele manier naar buiten mag.
De ongeregeldheden in de supermarkt worden volgens Reenalda regelmatig besproken met de leerlingen. 'We hebben ook bij de manager aangeboden om het ons te laten weten als ze er vaak tegenaan lopen. Dan kunnen we er in een mentorgesprek aandacht aan besteden.'
'Albert Heijn neemt privacy klanten serieus'
Een woordvoerder van Albert Heijn laat aan Omroep West weten: 'Wij nemen privacy van onze klanten serieus en gaan daar zorgvuldig mee om. We vinden het daarom een goede zaak dat het smoelenboek is teruggegeven aan de school.'
Over de aanleiding zegt zij: 'Deze Albert Heijn-winkel bevindt zich tussen meerdere scholen, het kan er dus behoorlijk druk zijn met scholieren. Er wordt helaas ook gestolen. De winkel probeert daar zo goed mogelijk mee om te gaan, onder andere door tijdens pauzes een beperkt aantal scholieren tegelijkertijd toe te laten.' Ze verwijst naar het gesprek dat inmiddels heeft plaatsgevonden tussen de winkelmanager en de rector van de school. 'Er zijn goede afspraken gemaakt ten aanzien van het melden van eventuele ongeregeldheden.'