Snelheid verlaagd na dodelijk ongeluk met Kaylee (20): 'Gevoel van voldoening'

Bloemen op de plek waar Kaylee (20) dood werd gereden
Bloemen op de plek waar Kaylee (20) dood werd gereden © MediaTV
ALPHEN AAN DEN RIJN - Bijna driekwart jaar nadat Kaylee Marsé (20) om het leven kwam bij een aanrijding op de Oranje Nassausingel, heeft het Alphens gemeentebestuur besloten de maximale snelheid te verlagen. Voortaan mag er op de weg niet meer zeventig, maar hoogstens vijftig kilometer per uur worden gereden. 'Dit is een klein lichtpuntje', reageert Kaylee's moeder Miranda blij verrast.
Volgens de gemeente Alphen aan den Rijn is het besluit onderdeel van een zogenoemd nieuw 'categoriseringsplan', waar sinds 2021 aan wordt gewerkt. Daarin zijn alle gemeentelijke wegen in kaart gebracht en bijbehorende maximumsnelheden heroverwogen.
'Kippenvel', is de eerste reactie van Mark Evers. De stiefvader van Kaylee gaf samen met zijn vrouw Miranda eerder al aan bereid te zijn bij de politiek te pleiten voor verlaging van de maximale snelheid. 'Het geeft een gevoel van voldoening dat er eindelijk iets gebeurt.'

'Stemt verdrietig'

Het nieuws heeft Miranda overvallen. 'Aan de ene kant is het natuurlijk fijn dat het gebied wordt aangepakt. Maar als ik reacties lees op social media, van mensen die zeggen dat het geen zin heeft en dat idioten toch te hard blijven rijden, dan stemt me dat verdrietig.'
Kaylee werd in juli vorig jaar op haar fiets doodgereden door een roekeloze automobilist. Die reed 132 kilometer per uur, meer dan zestig kilometer harder dan de op dit moment nog toegestane snelheid. De rechter veroordeelde hem tot drie jaar celstraf.
Een foto van Kaylee bij de plaats van het ongeluk
Een foto van Kaylee bij de plaats van het ongeluk © Omroep West
Dat de maximumsnelheid nu naar beneden gaat op de Oranje Nassausingel, staat los van het fatale ongeluk. Dat is althans de stellige bewering van Relus Breeuwsma (CDA), verkeerswethouder in Alphen. 'Natuurlijk zit dat wel in het achterhoofd, maar we zijn al sinds 2021 met dit plan bezig.'
Die verklaring zorgt voor wat gefronste wenkbrauwen bij de nabestaanden van Kaylee. Zij geloven heilig dat de nasleep van het ongeluk wel degelijk van invloed is geweest op het collegebesluit. 'Wij hebben het balletje aan het rollen gebracht', stelt stiefvader Mark.
In de politiek, maar ook op straat en online, klonk na het ongeluk een roep om de maximale snelheid te verlagen:
De wethouder hoopt dat het verlagen van de maximale snelheid in kan gaan vanaf mei, want dan staan er al asfaltwerkzaamheden gepland aan de Oranje Nassausingel. Inwoners kunnen tot die tijd nog eventuele bezwaren indienen tegen het besluit.
Hoe dan ook, moeder Miranda vindt het 'mooi dat de gemeente dit doet'. Ze vertelt het nadat ze net haar twee overgebleven dochters - de jongere zusjes van Kaylee - heeft opgehaald na hun majorettetraining. 'Maar voor de rest zitten we nog volop in de rouw. En elke keer gaat die wond weer open.'