Museum Volkenkunde krijgt nieuwe naam: 'Volken categoriseren is niet meer van deze tijd'

Museum Volkenkunde in Leiden
Museum Volkenkunde in Leiden © Museum Volkenkunde
LEIDEN - Museum Volkenkunde in Leiden krijgt een nieuwe naam: Wereldmuseum. 'Woorden als volkenkunde, waarbij je volkeren bestudeert en categoriseert, passen niet bij de visie die wij als museum hebben', legt een woordvoerder de naamsverandering uit. Museum Volkenkunde is onderdeel van de koepel Nationaal Museum van Wereldculturen waar ook het Tropenmuseum, Afrika Museum en Wereldmuseum onder vallen. Later dit jaar gaan zij alle vier verder onder dezelfde naam.
Er werd al langer nagedacht over het wijzigen van de naam van het museum, legt woordvoerder Zdenka Fieggen uit. Eerder veranderde het museum al heel bewust de taal die zij gebruikt, na een onderzoek naar 'gevoelige woorden in de museal sector': 'Deze verandering sluit aan bij onze publicatie Words Matter uit 2018. Dit gaat over het gebruik van woorden binnen je museum.' Words Matter is een publicatie van het Museum Volkenkunde, het Tropenmuseum, het Afrika Museum en het Wereldmuseum.
Centraal in dat onderzoek staat de vraag of bepaalde woorden nog wel van deze tijd zijn. De musea wilde beter begrijpen waarom een woord dat voor de een geen lading heeft, bij de andere persoon weer gevoelig kan liggen.

Sluit niet aan bij visie

Sommige woorden hebben een gevoelige impact en volgens Fieggen hoort het woord 'Volkenkunde' daarbij: 'Hier zijn we ons niet altijd bewust van geweest. Sommige woorden gebruiken we al decennia lang. Als je die woorden los laat, moet je ook kijken naar de namen van je musea. Dan passen woorden als volkenkunde, waarbij je volkeren bestudeert en categoriseert, niet bij de visie die wij als museum hebben. Mede hierdoor is het voor ons nu de tijd om te veranderen.'
Het Museum Volkenkunde is niet bang om bekendheid te verliezen door de wijziging: 'De bekendheid die we hebben opgedaan, laten we los. We vinden dit noodzakelijk. We zitten al jaren in transitie, dit hebben trouwe bezoekers ook gezien. Het is een logische gedachtegang om met deze naam verder te gaan', zegt Fieggen. 'We zijn vier musea met één missie, maar ieder museum behoudt wel een eigen identiteit.'

Nieuwe huisstijl

De musea gaan in de nazomer officieel verder onder de nieuwe naam. Dit is niet het enige wat verandert, ook komt er een nieuwe huisstijl. 'Elk museum krijgt hetzelfde logo, wellicht per locatie een klein onderscheid. Maar er komt één visuele identiteit.'