Onveilige kruispunten worden aangepakt, ook op meer plekken 30 km/u

Den Haag verlaagt de snelheid naar 30 kilometer per uur
Den Haag verlaagt de snelheid naar 30 kilometer per uur © ANP
DEN HAAG - Den Haag trekt miljoenen euro's uit om de verkeersveiligheid in de stad te verbeteren. Daarmee pakt het stadsbestuur onder andere de meest onveilige kruispunten aan en krijgt de verkeersveiligheid rond scholen extra aandacht. Ook gaat de maximum snelheid op meer plekken naar 30 kilometer per uur. Maar de invoering hiervan gaat een aantal partijen te langzaam.
Het verlagen van de maximumsnelheid helpt enorm bij het vergroten van de verkeersveiligheid. Uit onderzoek blijkt volgens wethouder Anne Mulder (VVD) dat de kans op letsel of dodelijke afloop flink afneemt wanneer automobilisten niet te hard rijden. Daarom wil Mulder de komende vier jaar in minimaal twaalf straten de maximumsnelheid terugbrengen van 50 naar 30 kilometer per uur.
Maar dat zijn veel te weinig straten, vinden verschillende partijen in de gemeenteraad. Bovendien voert de gemeente de snelheidsverlaging pas in als er onderhoud of rioleringswerkzaamheden worden uitgevoerd.

Te langzaam

'Den Haag doet dit veel te langzaam', zei Fatima Faid van de Haagse Stadspartij donderdag in een debat in de gemeenteraad. 'De stad moet actief aan de slag gaan en de snelheidsverlaging niet laten afhangen van werk aan de riolering.' Ook Leonie Gerritsen van de Partij voor de Dieren wil dat er meer snelheid gemaakt wordt. 'In Amsterdam is 30 kilometer per uur de norm gemaakt', zei zij. 'Doe dat ook in Den Haag. En ga daarna de straten opnieuw inrichten.'
Er is in totaal 25 miljoen euro nodig om alle maatregelen die Den Haag wil nemen om de verkeersveiligheid te verbeteren uit te voeren. Hiervan draagt de gemeente 18 miljoen euro bij en het Rijk en de Metropoolregio betalen de rest. Een meerderheid van de Haagse gemeenteraad heeft donderdagavond ingestemd met de plannen. Hart voor Den Haag, Partij voor de Dieren, de Haagse Stadspartij, PVV en Forum voor Democratie stemden tegen.
Maar dat kan niet volgens wethouder Mulder. 'De politie gaat niet handhaven als de straat niet is ingericht als een 30 kilometerzone', zei hij. 'Als we dan toch de snelheidsverlaging doorvoeren, krijgen we een ongeloofwaardige situatie.' Daarnaast geldt er in de meeste straten al een lagere snelheid. Mulder: 'In Den Haag heeft 70 procent van de straten al een maximum snelheid van 30 kilometer of minder. Daarmee lopen we voorop in vergelijking met andere grote steden.'
Mulder wil de invoering stap voor stap doen. 'Daarbij moeten we ook de hulpdiensten en de HTM betrekken', zei hij. 'Deze diensten moeten we meekrijgen. Zo krijgen we een gedragen situatie.' Mulder wilde de raad wel enigszins tegemoet komen. Hij kon zich vinden in een voorstel van collegepartij GroenLinks om te onderzoeken in welke straten in de stad met kleine ingrepen, zoals drempels, toch versneld 30 kilometer ingevoerd kan worden.

Voertuig afpakken

Toch is niet de hele raad voorstander van de snelheidsverlaging in de stad. 'Dat is funest voor de hulpdiensten, want zij komen in de file', zei Jelle Meinesz van Hart voor Den Haag. 'Wij zien meer in het aanleggen van ongelijkvloerse kruisingen en het aanpakken van verkeersdeelnemers die zich niet gedragen. Die moet je hun voertuig afpakken en na drie keer door de shredder ermee.'