Primeur The Mall of the Netherlands: 'Wij verkopen schoenen van afval'

LEIDSCHENDAM - Schoenen gemaakt van afval, hergebruikte jeans en producten met vijf jaar garantie. Je vindt het allemaal onder één dak bij het nieuwe warenhuis TOMO in The Mall of the Netherlands. 'Het ziet er gewoon uit.'
Noordwijker Wouter van der Leij werkte zijn hele leven in de warenhuizenbranche. 'Veel mensen weten niet hoe naar de kledingindustrie kan zijn. Zeventig procent van wat er in het Midden-Oosten wordt geproduceerd, wordt nooit gedragen en belandt zo in de afvalbak', vertelt hij.
Die 'fast fashion' begon hem steeds meer tegen te staan. Maar het was zijn 17-jarige dochter Senna die zorgde voor de verandering bij haar vader. 'Zij zei: maar pap, wat ga je daaraan doen?' Zo werd het zaadje gepland voor het nieuwe warenhuis, dat nu precies een maandje open is in The Mall.
Duurzaam warenhuis in The Mall geopend
In het pand - dat zo'n 1000 vierkante meter beslaat - vind je ruim negentig verschillende merken die allemaal aan strikte eisen voldoen. 'Wij keken bijvoorbeeld per merk hoe hun producten gemaakt worden en waar de grondstoffen vandaan komen', vertelt bedrijfsleider Annelou Izeren. 'Ik hoor klanten vaak zeggen: wat goed dat dit bestaat!' Wij hopen vooral dat ze er dan ook gebruik van gaan maken.'
Punten voor je winkeltasje
Er kan bij het warenhuis niet alleen gekocht, maar ook gehuurd worden. 'Een spijkerbroek kun je terugbrengen, waarna je waardepunten krijgt. De jeans kan worden versnipperd en wordt dan door een merk dat in de winkel te koop is, waarna er een nieuwe van wordt gemaakt.' Wie iets koopt, kan vijf jaar lang terugkomen om kleding gratis te laten repareren.' Door kleding terug te brengen, kun je sparen voor punten die je vervolgens weer kunt gebruiken om iets in de winkel aan te schaffen. In de winkel staan ook schoenen, gemaakt van afval uit de oceaan. 'Je staat er soms versteld van wat je met afval nog kan doen', zegt Van der Leij.
Klanten ontvangen ook waardepunten, wanneer ze het winkeltasje weer terug inleveren. De in de winkel gebruikte materialen - zoals tafels waarin eierschillen verwerkt zijn - vind je terug op informatieborden. 'We willen onze klanten vooral ook de verhalen vertellen achter onze producten. Zodat ze bewust andere keuzes gaan maken.' Een van de klanten van het eerste uur, is enthousiast. 'Mooi dat ze dit doen', zegt ze. 'Je zou denken dat het eruit ziet als een tweedehandswinkel. Maar het ziet er 'gewoon' uit als een moderne winkel.'
Duurder dan gemiddeld
Het is nog de vraag of het publiek toe is aan zoveel duurzaamheid tijdens het shoppen. Het nieuwe pand zit dichtbij één van hoofdingangen van The Mall. 'Ik merk nu na de eerste weken, dat klanten terug beginnen te komen', zegt Izeren. 'Mensen weten ons steeds beter te vinden', merkt Van der Leij. 'Er wordt nog niet heel veel gekocht, klanten moeten onze winkel daarvoor nog beter leren kennen. Maar we zijn vol vertrouwen dat het gaat lopen.'
TOMO is in The Mall de eerste winkel in zijn soort. In mei volgt de officiële opening, Van der Leij noemt dat de 'hard lounge'. 'Vanaf dat moment hebben we ook in de avonden allerlei workshops en clinics op de agenda staan, in het thema duurzaamheid. En The Mall brengt ons dan onder de aandacht. We kijken na mei ongeveer zes maanden hoe het loopt om te bepalen of dit echt een succes wordt.'

Tegenover dat shoppen zonder schuldgevoel staat wel een prijs. De kledingstukken zijn gemiddeld een stuk duurder van bij 'fast fashion ketens''. Daar plaatst Van der Leij wel een kanttekening bij. 'Het gemiddelde wat wij in de kast hebben hangen wordt zeven keer gedragen. Of je iets koopt voor een tientje en je draagt het zeven keer, of dat je iets bij ons koopt voor 25 euro en je draagt het 25 keer, dan is het absoluut niet duur.'