Vaker vast in verkeer: hier is het drukker geworden

© John van der Tol
DEN HAAG - Automobilisten in onze regio staan vaker stil dan voor corona. Zelfs op plekken waar je eerder nog kon doorrijden, sta je nu in de spits regelmatig vast. Uit cijfers van navigatiebedrijf TomTom blijkt dat de verkeersdrukte in Nederland in 2022 gemiddeld met twee procent toenam ten opzichte van het jaar ervoor. Wij zetten een aantal 'beruchte' en nieuwe plekken op een rij.
Het aantal files op de Nederlandse wegen ligt dit jaar hoger dan voor corona, weet de ANWB. In vergelijking met het eerste kwartaal van 2019 nam het aantal opstoppingen met tien procent toe. De bekende knelpunten in onze regio: tijdens de ochtendspits is de A4 bij Zoeterwoude het drukst. Deze weg van Den Haag naar Amsterdam staat op de zevende plek in de top tien van knelpunten van dit jaar, blijkt uit cijfers van de ANWB.
In de avondspits sta je het vaakst bumper-aan-bumper op de A4 bij Roelofarendsveen (van Amsterdam naar Den Haag). Het wegdeel staat op de tweede plek in de top tien van de knelpunten tijdens de avondspits. Ook de A13 bij Delft-Zuid staat in de lijst, op plek negen. Andere plekken net buiten onze regio: de A4 van Den Haag naar Rotterdam bij de Ketheltunnel (plek drie) en de A20 van Gouda naar Hoek van Holland bij knooppunt Terbregseplein (plek vijf).

Duurt twee keer zo lang

Niet alleen de A12 en de A20 rond Gouda zijn zeer filegevoelig. Wie kan, vermijdt in de spits 's ochtends en 's avonds het liefst ook de provinciale weg N207 die vanuit Gouda naar de A12 en de A20 loopt. De aansluiting met de snelwegen is verbreed, maar op de tweebaansweg langs Gouda's jongste wijk Westergouwe (2015) strijden verkeer uit Stolwijk, Bergambacht en de Goudse wijken om ruimte.
Dat wordt alleen maar erger: Westergouwe groeit tot 2035 met een paar duizend huizen, terwijl in 2024 de eerste paal geslagen wordt voor de achtduizend woningen van het Vijfde Dorp bij Zuidplas.
Alexander Buskermolen bij de N207
Alexander Buskermolen bij de N207 © Gerda den Hollander
'Ik sta in de wijk vanaf Albert Heijn en de school van mijn kinderen al in de file', zegt Alexander Buskermolen die sinds twee jaar in Westergouwe woont en in Den Haag werkt. 'Dat gaat door tot het begin van de A20, dan rijdt het een paar minuten door en dan kan ik aansluiten in de file op de A12. Vijftig minuten reistijd is geen uitzondering, terwijl het in 25 minuten kan. Ik wil best met het ov, maar dat is er amper en het is duur. Bussen rijden twee tot vier keer per uur, ik moet vijftien minuten fietsen naar station Gouda. Pas nu wordt er gesproken over een mogelijk station, Gouweknoop.'
Buskermolen verwijt de politiek laksheid. 'Er is over Westergouwe dertig jaar gepraat, maar de infrastructuur schiet tekort. Als je weet dat er 4.400 huizen bijkomen met circa 12.000 mensen, veel tweeverdieners die in grote steden werken, dan ga je toch fietsroutes en ov plannen? Gouda had een goed voorbeeld: binnen een paar jaar na de start van Goverwelle in de jaren negentig was daar al een treinstation.'

Drukste N-weg van Nederland

De N206 die Zoetermeer en Katwijk met elkaar verbindt, geldt al jaren als de drukste N-weg van het land. Bij Leiden staan weggebruikers vrijwel dagelijks in de file. De smalle weg dwars door het zuidwesten van Leiden is bezaaid met verkeerslichten en wordt op veel plekken omlijst door een busbaan. Weggebruikers schrikken geregeld van een vrachtwagen of lijnbus op de aparte rijbaan waardoor er regelmatig aanrijdingen plaatsvinden.
Maar er is hoop voor de automobilisten op het traject. Sinds 2017 werkt de provincie aan een tunnel die de A4 bij Leiden met de A44 bij Wassenaar verbindt. Deze RijnlandRoute moet er vanaf 2024 voor zorgen dat de huidige route door Leiden minder vaak wordt gebruikt en daarmee rustiger en veiliger wordt. Het eerste deel van de RijnlandRoute tussen Katwijk en Leiden is al in gebruik.
N206 bij Leiden
N206 bij Leiden © Robbert Beurse
Wie dagelijks over de Wippolderlaan (N211) in Wateringen rijdt, staat ook meerdere keren per week in de file. De weg van en naar Westland is een erg drukke verbindingsroute. In beide richtingen staat het in de ochtend- en avondspits regelmatig vast. Veel mensen die na het werk vanuit Westland of vanuit Den Haag de snelweg op willen, moeten via de Wippolderlaan. De doorstroom op deze provinciale weg is dan ook al jaren een probleem.
De verwachting is dat er in de toekomst nóg meer automobilisten over de Wippolderlaan rijden, waardoor de files alleen maar zullen toenemen. Daarom komt er een verhoogd kruispunt bij de aansluiting met de Laan van Wateringse Veld en een verdiepte ligging bij de aansluiting met de Westlandroute (N222). Verder wordt de weg tussen de N222 en de aansluiting met de A4 verbreed van twee keer tweebaans naar twee keer driebaans. Het werk begint na de zomer en moet uiterlijk in 2027 helemaal klaar zijn.
N211 in Wateringen
N211 in Wateringen © Bart van der Helm
Veel mensen die na het werk vanuit Westland of vanuit Den Haag de snelweg op moeten en in de file staan, stoppen daarom tijdens de spits even bij een benzinepomp langs de drukke weg. Eén van deze mensen is André. Hij werkt in Kwintsheul en woont in Zoetermeer, en rijdt dus altijd over de Wippolderlaan richting de snelweg. 'Eigenlijk begint het al op de Veilingroute richting de Wippolderlaan', zegt hij. 'Daar sta ik tussen de drukke rotondes in al in de file. Voordat ik hier ben, heb ik dus al een hele tijd stilgestaan. Vooral hier om de hoek bij de stoplichten is het altijd een drama.'
Daarom stopt André bijna elke dag bij de benzinepomp om even zijn benen te strekken en een bakkie koffie te halen. 'Ik heb gehoord dat ze deze weg gaan aanpakken, maar dat het pas in 2027 helemaal klaar is. Ik begrijp daar helemaal niks van, al jaren is het hier veel te druk en dan gaan ze er nu pas iets aan doen.' Een andere route rijden is voor André ook geen optie. 'Ik kan ook door het Wateringse Veld rijden, maar daar sta je vaak nog erger vast. Door Den Haag is al helemaal geen optie, dus ik moet het hiermee doen de komende tijd.'
Zo moet de kruising van de N211 in Wateringen worden
Zo moet de kruising van de N211 in Wateringen worden © Provincie Zuid-Holland
Op de Binckhorstlaan in Den Haag was het jarenlang prima doorrijden. Maar ook daar is het veel drukker geworden. In de ochtendspits valt het mee, maar op doordeweekse dagen staat het elke avondspits op de kruising van de Binckhorstlaan met de Neherkade aardig vast.
Ook de gemeente Den Haag ziet de drukte op de Binckhorstlaan toenemen. 'Tegelijkertijd zien we in de cijfers van 2021 en 2022 dat er maar weinig verschil is tussen de totale hoeveelheid auto's in die jaren. Een toename is niet direct te zien', zegt een gemeentewoordvoerder. 'Wel zien we dat vooral in de avondspits je aanzienlijk langer doet over een rit met de auto in de Binckhorst dan buiten de avondspits. Daaruit blijkt wel dat het druk is.'

Reistijd in avondspits stuk langer

Uit de verkeerscijfers van de gemeente tussen 2021 en 2022 blijkt dat bij volgende kruising, waar de Supernovaweg en de Binckhorstlaan elkaar kruisen, er niet zoveel extra auto's zijn bijgekomen. 'Wel is de reistijd in de avondspits op de Binckhorst een stuk langer dan buiten de avondspits. De wegen en kruisingen zijn al vol waardoor de extra auto's in de spits zorgen voor drukte en langere reistijden', aldus de woordvoerder.
Meerdere factoren spelen een rol, zoals werkzaamheden elders in de stad waardoor dit verkeer door de Binckhorst wordt geleid. Denk onder andere aan de werkzaamheden aan de Utrechtsebaan, de afsluiting van de Neherkade in januari, de Hoornbrug die was afgesloten in februari en maart en werkzaamheden op de Binckhorst (bijvoorbeeld het tijdelijk afsluiten van de Melkwegstraat).

'Tunneldoseren'

Om te voorkomen dat het verkeer op de kruising van de Binckhorstlaan en de Neherkade elke dag leidt tot een verkeersinfarct, wordt het verkeer naar Den Haag voor de Victory Boogie Woogietunnel stopgezet. Elke werkdag staat er rond 16.00 uur het woord 'tunneldoseren' op de matrixborden voor het inrijden van de tunnel, aangevuld met rode verkeerslichten - die af en toe eventjes op groen springen.
Is het dan alleen maar kommer en kwel in Den Haag? Zeker niet, want het gaat op plekken ook de goede kant op met de verkeersdrukte, vindt de gemeente. 'De Binckhorstlaan is de na openstelling van de Rotterdamsebaan wel drukker geworden, maar de Rijswijkseweg weer wat rustiger.'

Ontmoedigen om auto te pakken

'De gemeente hecht veel waarde aan het vlot maar ook veilig doorstromen van het verkeer. Om dit te realiseren neemt de gemeente bijvoorbeeld maatregelen om bepaalde gebieden autoluw te maken en alternatief vervoer aan te moedigen. Het meest recente voorbeeld daarvan is de Gedempte Gracht en Gedempte Burgwal in het centrum. Daar krijgt de fietser meer ruimte en de geparkeerde auto en vrachtwagens minder.'
In het centrum, dus ook op de Binckhorst, moeten de (nieuwe) bewoners worden ontmoedigd om de auto te pakken. De gemeente wijst op de verschillende treinstations in de buurt (Centraal Station, Hollands Spoor en Laan van NOI). De fietsroutes van en naar de Binckhorst zijn ook verbeterd, zoals de onderdoorgang bij de Trekvlietbrug en in de toekomst met verdere maatregelen zoals een nieuwe fietsroute over de Utrechtsebaan/spoorlijn (velostrada), aldus de gemeente. Verder komen er twee 'hoogwaardige' tramlijnen over de Binckhorst: één tussen Scheveningen, Centraal Station en Voorburg en één tussen Scheveningen, Centraal Station en Delft. De plannen voor de ov-lijn en aanvullende mobiliteitsmaatregelen worden binnenkort behandeld door de gemeenteraden van Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk.