Telefoon ondernemers roodgloeiend om 50 euro-parkeertarief

Parkeerdrukte op Scheveningen, archief
Parkeerdrukte op Scheveningen, archief © ANP
DEN HAAG - 'De mensen snappen het parkeerbeleid nu helemaal niet meer', zucht Kees Schot, eigenaar van restaurant De Dagvisser aan de Scheveningse haven. Afgelopen weekend werd zijn zaak platgebeld door gasten met allemaal dezelfde vraag: 'Is het parkeergeld bij jouw restaurant ook verhoogd naar 50 euro?' Het antwoord is 'nee', maar Schot baalt wel van de verwarring. 'Mensen die het nieuws via de landelijke media hebben gehoord denken dat heel Scheveningen niet meer te betalen is.'
'Mensen denken dat ze nu in heel Scheveningen 50 euro parkeergeld moeten betalen. Terwijl het gaat maar om een heel klein gebiedje', legt de eigenaar van De Dagvisser uit. 'Bij mij voor de deur in de haven betaal je gewoon 2,50 euro en dat gaat pas in om 18.00 uur.' Zelfs de vaste gasten in zijn restaurant raakten in de war van de krantenkoppen en belden voor de zekerheid op: 'Vooral oudere mensen snappen er helemaal niets meer van.'
Ook bij de winkels en restaurants van Simonis gaat de telefoon veel vaker dan normaal met vragen over het parkeergeld. Volgens Jordi Simonis is het dure parkeren het gesprek van de dag, onder ondernemers en klanten. 'We krijgen alleen maar telefoon over dat parkeertarief, de hele dag door. Terwijl wij een eigen parkeerterrein hebben waar klanten kunnen staan.' Simonis denkt dat veel klanten niet zouden komen wanneer ze ook bij zijn zaak een dagkaart van 50 euro zouden moeten aftikken. Het is nog niet zo dat Simonis de klandizie ziet teruglopen. 'Maar het helpt niet', volgens Jordi Simonis.

Vijf straten

Sinds 1 mei is in twee kleine gebieden in Scheveningen en het centrum van Den Haag een proefproject van start gegaan waarbij er voor het parkeren altijd een dagkaart van 50 euro afgerekend moet worden. Op deze manier wil de gemeente de overlast voor omwonenden in die gebieden beperken. Daarnaast wil de gemeente de bezoekers bewegen hun auto in een parkeergarage te zetten.
Het parkeertarief haalde de landelijke en zelfs de internationale media, waarbij meestal niet vermeld werd dat het om vijf straten in Scheveningen gaat en om zeventien straten in het Haagse centrum.
In het centrum wordt de pilot in de volgende straten uitgevoerd: Aprochestraat, Amsterdamse Veerkade, Bierkade, Bierstraat, Dunne Bierkade, Glasblazerslaan, Helena van Doeverenplantsoen, Hamerstraat, Herderinnestraat, Hoge Zand, Kranestraat, Lange Beestenmarkt, Looijerstraat, Nieuwe Molstraat, Paviljoensgracht, Stille Veerkade en Zuidwal (tussen Paviljoensgracht en Boekhorststraat). In Scheveningen gaat het om deze straten: Gevers Deynootweg (parkeerterrein voor de Oranjeflats), Harteveltstraat, Jongeneelstraat, Pellenaerstraat en Seinpostduin.
De ondernemers wijzen naar de gemeente, die zou de pilot met het hoge parkeertarief niet goed genoeg gecommuniceerd hebben. 'Waar ik ook kijk, overal staat: Parkeren op Scheveningen 50 euro', zegt Simonis. 'De gemeente moet duidelijkheid geven.'
Ook Kees Schot van De Dagvisser vindt dat de gemeente beter haar best moet doen om duidelijk te maken in welk gebied het proefproject loopt. 'En vooral dat het in de rest van Scheveningen hetzelfde is gebleven.'
© ANP
Een woordvoerder van de gemeente reageert vol begrip op de klacht van de ondernemers, maar zegt ook 'dat journalisten zelf mogen beslissen hoe ze iets opschrijven'. 'Ik heb wel een aantal media gebeld, omdat de kop boven een artikel wel heel kort door de bocht ging', legt hij uit. De woordvoerder wil niet uitweiden over welke artikelen het gaat en of er iets aan veranderd is.
'De gemeente heeft zes weken geleden een lange brief naar de gemeenteraad gestuurd waarin de pilot in vijf pagina's wordt uitgelegd. Ook wij constateren dat die nuance verloren is gegaan in de berichtgeving.' De woordvoerder benadrukt nogmaals dat het om een proef gaat die een jaar duurt, maar waarbij tussendoor geëvalueerd wordt. 'Tussentijdse signalen nemen we daarin mee.' Daarna benadrukt hij dat dat niet betekent dat de proef wordt aangepast.