Bedrijf moet werknemer 3000 euro betalen voor 10 minuten die hij te vroeg op werk moet zijn

Foto ter illustratie
Foto ter illustratie © ANP
ZOETERMEER - Een voormalig medewerker van een callcenter in Zoetermeer krijgt nog 3000 euro aan achterstallig loon van het bedrijf. De man moest namelijk jarenlang tien minuten voor het begin van zijn werkdag aanwezig zijn, zodat hij in kon loggen en direct aan het werk kon beginnen. Volgens de rechter zijn deze tien minuten gewoon werktijd en moet de oud-werknemer hiervoor worden betaald.
De 3600 medewerkers van Teleperformance hebben een reglement waarin staat dat ze tien minuten voor hun werkzaamheden aanwezig zijn. Het bedrijf verzorgt het callcenter voor bedrijven als Microsoft, Mastercard, Google en BMW.
In de tien minuten die ze eerder aanwezig moeten zijn kunnen ze rustig inloggen op hun computer, zodat ze bij de start van hun dag direct kunnen beginnen met bellen. Een voormalig medewerker van het Zoetermeerse bedrijf werkte vier jaar bij Teleperformance en eiste dat deze tien minuten als werktijd zouden worden gezien en uitbetaald. Het zou gaan om een bedrag van 1600 euro.

Richtlijn en geen werktijd

Het bedrijf uit Zoetermeer weigerde dit bedrag te betalen. Volgens de onderneming was het een richtlijn en konden medewerkers in die tien minuten ook eten en naar de wc, en was het daarom geen werktijd. Ook zouden er geen consequenties zijn als iemand een paar minuten later dan tien minuten voor het werk aanwezig was. De rechter zag dit vorig jaar al anders en in het hoger beroep dat Teleperformance had aangespannen werd dit oordeel bevestigd, zo blijkt uit een deze week gepubliceerd vonnis.
Volgens het Haagse gerechtshof is duidelijk gebleken dat medewerkers een berisping kregen als zij niet stipt op hun begintijd hun eerste telefoontje konden plegen of opnemen. Voordat ze konden werken moesten ze hun computer opstarten, inloggen in vier systemen en hun telefoon ontgrendelen. Een proces dat minimaal twee minuten duurde, waardoor volgens het gerechtshof duidelijk was dat deze minuten voor de start wel degelijk als werk gezien moeten worden.

Juridische kosten van werknemer betalen

De inmiddels vertrokken werknemer werd zo opnieuw in het gelijk gesteld. Omdat Teleperformance de 1600 euro ook na het eerste vonnis weigerde te betalen, is het bedrag door rente en incassokosten opgelopen tot bijna 3000 euro. Daarnaast moet het bedrijf uit Zoetermeer ook de juridische kosten van de voormalig werknemer betalen.
De uitspraak in hoger beroep kan wel eens grote gevolgen hebben voor Teleperformance. Het bedrijf is niet alleen in Zoetermeer gevestigd, maar heeft ook vestigingen in België en Suriname. In totaal werken er meer dan 3600 mensen bij het bedrijf, die dus allemaal tien minuten extra werken per dag. En waarvan nu opnieuw is gebleken dat Teleperformance die minuten als werktijd moet uitkeren.