Van verpleegkundige tot postbode: ze kennen allemaal het onbetaalde kwartiertje eerder werken

Foto ter illustratie
Foto ter illustratie © ANP
REGIO - Zorgpersoneel, winkelmedewerkers, politiemensen, trambestuurders. Vanuit allerlei sectoren komen berichten van mensen die verplicht en onbetaald eerder op hun werk aanwezig moeten zijn, om zo precies op tijd te kunnen beginnen. Ze reageren op de rechterlijke uitspraak dat een werknemer van een callcenter uit Zoetermeer duizenden euro's achterstallig loon krijgt, omdat hij iedere werkdag tien minuten eerder aanwezig diende te zijn. 'Als iemand op het idee komt dit bij PostNL te eisen, dan is het bedrijf failliet.'
Een voormalig medewerker van een callcenter in Zoetermeer krijgt nog 3000 euro aan achterstallig loon van het bedrijf. De man moest namelijk jarenlang tien minuten voor het begin van zijn werkdag aanwezig zijn, zodat hij in kon loggen en direct aan het werk kon beginnen. De rechter bepaalde vorige week dat deze tien minuten gewoon werktijd zijn en dat de oud-werknemer hiervoor moet worden betaald.
Die uitspraak maakt veel los bij mensen die, soms al hun hele werkzame leven, verplicht wat eerder beginnen of wat langer doorgaan. En niet alleen callcenter-medewerkers. Werknemers uit uiteenlopende sectoren vragen zich op sociale media hardop af of zij daar ook met terugwerkende kracht betaling voor kunnen eisen. 'Nou, bij de politie moet je bijvoorbeeld om 6.00 uur beginnen, wel gekleed in uniform en bewapening, dus dat kost ook 20 minuten', schrijft Willem Richard Krens op de Facebook. 'En na afloop hetzelfde. En nu dan???'

Van zorg tot supermarkt

Een oud-winkelmedewerker van een drogisterijketen somt op welke werkzaamheden zij allemaal verrichtte voordat haar werkdag begon: 'Dat kwartier was om kassalades uit de kluis te halen, in de kassa's te zetten. Reclameborden buiten zetten zodat je klokslag om 8.00 uur open kon', somt Oma Moon op. In een reactie daarop schrijft Els Kronenburg: 'Dan hoor je een contract te hebben dat om kwart voor acht begint. En niet om acht uur.' Zij voegt er nog aan toe dat ze het onbetaalde kwartier werken 'onfatsoenlijk' vindt. Medewerkers van meerdere winkels en supermarkten vertellen soortgelijke verhalen.
Daarnaast laten zorgmedewerkers online weten dat eerder beginnen dan dat je betaald wordt, op hun werk als de normaalste zaak van de wereld wordt gezien. 'Inlezen, update cliënten. Uitbetalen met terugwerkende kracht graag', schrijft Ria Bor-IJsinga. Zorgmedewerker Vicky Ramak zegt dat op haar werk 'iedereen om 7.15 uur aanwezig is in plaats van 7.30 uur'. Ook Daniella Lucardie van Kreuningen herinnert zich dat zij in de zorg altijd onbetaald een kwartier eerder aanwezig moest zijn voor de overdracht.

Op de radar van vakbond

Vakbond FNV zegt dat de rechterlijke uitspraak tegen het callcenter uit Zoetermeer het onbetaald eerder beginnen bij hen 'op de radar heeft gezet'. Een woordvoerder laat weten dat ook bij de vakbond uit allerlei sectoren berichten binnenkomen over verplicht en onbetaald eerder op het werk verschijnen. 'We gaan nu inventariseren en daarna kijken of we stappen moeten ondernemen.'
Daarnaast onderzoekt de FNV of het mogelijk is om met de uitspraak in de hand namens alle callcenter-medewerkers een claim in te kunnen dienen bij de werkgevers in die sector.