Steenwol maakt vervuild water Rijnlandroute schoon: ‘Dit is uniek’

De steenwolconstructie reinigt het water dat wordt opgevangen in de kratten
De steenwolconstructie reinigt het water dat wordt opgevangen in de kratten © Omroep West
LEIDEN - Voor de de Rijnlandroute tussen Leiden en Katwijk (N206) is een waterdichte kuip gebouwd waarin de nieuwe verbrede weg is aangelegd. Als het regent, brengt deze twee kilometer lange weg alleen wel behoorlijk wat regenwater met zich mee. De oplossing: het water wordt via putten afgevoerd naar een grote pompkelder onder de N206. Maar al het water dat onderweg vervuild is geraakt, moet wel weer gezuiverd worden voordat het weer in het oppervlaktewater kan worden geloosd. En dat gebeurt op een unieke manier: met steenwol.
Maar hoe werkt dit dan precies? 'Je moet je voorstellen dat bij hoosbuien er enorm veel water op zo’n weg terecht komt. De pompkelder onder de weg is daar op berekend. Die kan maar liefst 2700 kubieke meter water bergen, dat is vergelijkbaar met een olympisch zwembad', begint Wouter Koning van de provincie Zuid-Holland. 'Al dat water wordt uiteindelijk weer naar het oppervlaktewater gepompt, maar moet wel eerst worden gezuiverd. Vuile deeltjes als zand en rubber mogen natuurlijk niet in het oppervlaktewater terecht komen', gaat hij verder.
En daarom moet het opgevangen water worden gezuiverd. 'Voor dat zuiveren is onder de N206 30 meter steenwol aangebracht. Het water uit de pompkelder wordt omhoog gepompt en sijpelt vervolgens langzaam door al dat steenwol. Dit moet in een laag tempo, zodat de steenwol al het vuil goed kan opnemen. De steenwol houdt de vuile deeltjes vast en het water komt er na 30 meter weer schoon uit', legt Koning uit. Daarna kan het regenwater in het oppervlaktewater worden geloosd.

'Pas na vijftien jaar vervangen'

En de steenwol houdt niet alleen zand en rubberdeeltjes vast. 'Mochten er onverhoopt een keer metalen in het water terecht komen, dan worden ook die door de steenwol uit het water gehaald', gaat Koning verder. 'Dit is echt uniek!', zegt hij enthousiast. Daarnaast gaat het enorme pakket steenwol behoorlijk lang mee. 'Elk jaar spoelen we de steenwol helemaal schoon en zo hoeft het hele pakket pas na tien tot vijftien jaar worden vervangen.'
Omroep West zendt elk kwartaal een aflevering uit van ‘De Rijnlandroute’, waarin we een kijkje krijgen achter de schermen van dit grote infrastructuurproject. In de nieuwste aflevering van zaterdag 27 mei test Johan Overdevest de werking van de steenwol. Ook laat hij zien hoe het snelfietspad geasfalteerd wordt en hoort hij hoe buizerds en vleermuizen het project kunnen beïnvloeden.
Kijk hier eerdere afleveringen terug.