'Dit gaat tergend langzaam', oplossing voor drukke kruising lijkt ver weg

DEN HAAG - Een mierenhoop waar je sinds mensenheugenis superlang op groen licht staat te wachten. Zo kent iedere Hagenaar en Hagenees de Zevensprong, waar heel veel wegen - zoals de Loosduinseweg, Regentesselaan en Apeldoornselaan - samenkomen. De gemeente Den Haag is ermee bezig en wil de buurt laten meepraten. Maar lang niet iedereen voelt zich gehoord en een oplossing lijkt nog steeds ver weg. En dat terwijl er geregeld ongelukken gebeuren.
Op meerdere plekken in de stad gaan deze zomer kruispunten op de schop, maar een van de grootste bronnen van ergernis zit daar niet bij. Twee jaar geleden werden met een dure operatie al alle verkeerslichten, kabels en installaties vernieuwd. Maar veel sneller lijkt het er niet op geworden, vaak sta je nog steeds minutenlang te wachten. De gemeente zei toen tegen Omroep West dat ze aan de slag gingen met een 'participatiestrategie'.
Een duur woord om aan te geven dat ze met de buurt in gesprek wilden gaan. Dat is ook gebeurd, verklaart een woordvoerder van de gemeente. 'In 2022 is de participatiestrategie Mobiliteit Transvaal en Schilderwijk vastgesteld. Hierin is opgenomen op wat voor manier de gemeente de participatie gaat doen voor mobiliteitsprojecten in deze wijken.'
'Met een wijk-kraam op de kruising gestaan'
De gemeente heeft een speciale website gemaakt en 'leden van het projectteam hebben op vier momenten met de wijk-kraam op de kruising gestaan om voorbijgangers, bewoners en ondernemers te bevragen naar hun beleving van het kruispunt en de mogelijke verbeterpunten. Bij deze actie zijn ongeveer honderd mensen bevraagd', zegt de woordvoerder.

Tommy Lima van C Tapijt, die met zijn winkel al 38 jaar aan het drukke kruispunt zit, was daar niet bij. Hij ervaart de communicatie als gebrekkig. 'Ik heb nog nooit wat gehoord van de gemeente, heb helemaal geen contact gehad', zegt hij tegen Omroep West.
'Het gaat tergend langzaam'
'Ik baal enorm van deze situatie, de gemeente moet hier gewoon eens een keer een middag komen kijken. Je weet niet wat je ziet. Het is een drama, hier gebeurt het ene ongeluk na het andere.'

Ook David Maasbach, die op de kruising al decennialang zijn evangelische gemeente bestiert, heeft geen goed woord voor over voor de gemeente. 'Het gaat tergend langzaam. Ik wil hier al jaren weg, mensen blijven thuis vanwege de grote problemen met het parkeren. Onze medewerkers en vooral bezoekers kunnen nergens parkeren en moeten eerst door de binnenstad om hier te komen. En uitbreiden zit er niet in. Ik heb wel contact met een tussenpersoon bij de gemeente, daar kan ik mijn verhaal kwijt. Maar andersom komt er niks, helemaal niks.'
'Bullshit'
De gemeente verklaart tegenover Omroep West met Maasbach in gesprek te zijn, maar 'kan er verder niks over zeggen.' Maasbach zelf wil er wel iets over kwijt. Vooral over zijn ervaringen met de communicatie vanuit de lokale overheid laat hij geen enkele twijfel bestaan.
'Participatie met een kraam voor mijn deur? Wat een bullshit. Ze komen straks gewoon met hun eigen plan aanzetten, hoe zij het willen doen. Zo werk je niet samen. Ik zit hier al zestig jaar met een enorm stuk grond, met twee grote gebouwen en een heel huizenblok, maar mij is niks gevraagd.'
'Arrogante elite, kijk naar zaak De Mos'
Al decennialang wordt geprobeerd de Zevensprong aan te pakken, maar echt resultaat levert dat niet op. Rust er wellicht geen zegen op deze kruising? Maasbach: 'Ik denk eerder dat het pure tegenwerking van de gemeente is. Het is een arrogante elite die precies doen wat ze zelf willen. Kijk maar hoe ze nu bijvoorbeeld met De Mos omgaan.'

Volgens de evangelist is het niet alleen een probleem in Den Haag. 'In de landelijke politiek zie je dat ook. Bij de moskee komen ze heel gauw op de thee als er problemen zijn, waarom niet bij mij? Ik wil al jarenlang een gesprek met de wethouder, maar dat krijg ik niet. Één vraag: waarom? Ik ben toch geen melaatse?'
Levensgevaarlijk want iedereen scheurt voorbij
Zijn overbuurman van de tapijtwinkel vindt dat het ondertussen enorm uit de hand loopt. Hij heeft daarvoor wel een verklaring. 'Het is hier een gekkenhuis, vooral met fietsers en scooters. Maar ook auto's. En iedereen scheurt keihard voorbij, omdat ze weten dat je hier heel lang voor rood staat. Daar heeft natuurlijk niemand zin in, dus geven ze gas bij. Het is hier levensgevaarlijk en al zo lang als ik hier zit een puinhoop.'
Eerder lagen er nog een soort kuiltjes in het fietspad om hardrijden tegen te gaan, maar nadat het 'dertig keer open heeft gelegen, vanwege allerlei kabels, gek word je ervan', zijn die volgens Lina niet meer teruggekeerd. Met alle gevolgen van dien. 'Ik kan hier steeds opnieuw naar buiten met een glaasje water en een handdoek, dan ligt er weer iemand op zijn gezicht. Ziekenwagen erbij, politie…'
'Het is een lastige kruising'
De gemeente snapt dat mensen balen dat het allemaal zo lang duurt. Het komt doordat het een lastige kruising is, met veel trams, auto's, fietsers en voetgangers, zeggen ze. Verder komen er snel wat kleine verbeteringen aan, belooft de gemeente. Zoals bijvoorbeeld het beter afstellen van de verkeerslichten.
Er loopt ook al een onderzoekstraject naar grote veranderingen. Daarbij wordt ook uitdrukkelijk gekeken naar de veiligheid voor fietsers en voetgangers, zegt een woordvoerder. Bijvoorbeeld met een 'ongelijkvloerse oplossing', zodat verkeer elkaar niet meer hoeft te kruisen, zoals een tunnel, viaduct of onderdoorgang.
Na de zomer meer duidelijkheid
'Alle mogelijkheden staan nog open', zegt de gemeentewoordvoerder. Na de zomer moet het onderzoek naar de grote aanpassingen klaar zijn. 'Dat leggen we dan voor aan de buurt, om hun reactie te vragen.'
Het is de bedoeling dat de werkzaamheden in 2025 beginnen. Wanneer exact, hoelang het duurt en wat de kosten zijn, kan de gemeente nu allemaal nog niet zeggen. 'Dat ligt aan de mogelijke oplossing.' De contouren daarvan moeten dus de komende maanden duidelijk worden.