Wat zijn gevolgen als meegesleurde auto's en caravans bij overstroming tegen brug klappen?

In 2021 dreven caravans door de Maas bij Maastricht
In 2021 dreven caravans door de Maas bij Maastricht © ANP
DELFT - Je kent de beelden wel: caravans, auto's en zelfs delen van huizen die door de straten drijven bij een heftige overstroming. Ergens moeten die onderdelen tot stilstand komen en dat is vaak tegen een brug aan. TU Delft gaat onderzoeken wat het gevolg is als - bijvoorbeeld - meegesleurde voertuigen door een brug worden tegengehouden. Door te kijken hoe hoog het water komt als er zulke grote spullen tegen de brug aan drijven.
Aanleiding voor dit onderzoek is het noodweer in Limburg, Duitslang en België van twee jaar geleden, waarbij grote objecten door het noodweer werden meegesleept. En dat kan grote gevolgen hebben. 'Het water kan zomaar één tot anderhalve meter hoger komen te staan', zegt postdoctoraal onderzoeker Daan Poppema. 'Tot nu toe is hier nog geen onderzoek naar gedaan. Er is eerder alleen gekeken naar drijfhout, maar dat laat veel meer water door.'
Daan meet wat voor gevolgen een blokkade van meegesleepte auto's, caravans en delen van huizen precies heeft op de waterstand:
Zo bereken je de gevolgen van een overstroming
Tijdens de overstromingen in juli 2021 sleurde het water van alles mee, waardoor meerdere bruggen geblokkeerd werden. In Limburg veroorzaakte het water voor 1,8 miljard euro aan schade. Duitsland en België werden zwaarder getroffen, daar kwamen meer dan tweehonderd mensen om het leven.
'Die één tot anderhalve meter hogere waterstand kan toch het verschil zijn tussen alleen die ene straat evacueren, of ook nog andere naastgelegen straten', legt Poppema uit. Bovendien hoopt Poppema dat men met de resultaten van dit onderzoek ook grote opstoppingen tijdens een overstroming weet te voorkomen.

Minder opstuwing

'We experimenteren bijvoorbeeld met railingen op de brug of juist zonder. Ook kijken we naar rechte of gestroomlijnde bruggen om erachter te komen of er zo minder achter de brug blijft haken. In dat geval wordt er minder opstuwing veroorzaakt.'
Het onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met de technische hogeschool RWTH Aachen (Duitsland) en de universiteit van Luik (België). Over een halfjaar worden de uitkomsten verwacht.