Waarom The Mall bezoekersaantallen ziet stijgen in tegenstelling tot andere winkelcentra

LEIDSCHENDAM - Het aantal bezoekers in Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam is in het eerste half jaar van 2023 met bijna 23 procent gestegen ten opzichte van het eerste half jaar van 2022.
Voor veel winkelcentra in Nederland ziet het beeld er een stuk minder rooskleurig uit. Veel winkelcentra zijn verouderd en trekken steeds minder klanten. Volgens retaildeskundige Cor Molenaar is die veroudering juist een belangrijke reden voor mensen om niet meer te komen.
'Winkelcentra moeten bij de tijd blijven, winkels aanbieden die mensen trekken en zorgen dat men blijft hangen', zegt hij. 'Het is echt een keuze: vernieuw, wees divers of stop ermee. Door grote centra zoals The Mall of Hoog Catharijne in Utrecht, blijft er nu eenmaal minder ruimte over voor andere spelers.'
Uit de halfjaarcijfers die het bedrijf heeft gepresenteerd blijkt dat niet alleen de bezoekerscijfers zijn gestegen, ook dat er meer verkocht wordt dan een jaar eerder. Hoeveel dat exact is in Westfield Mall of the Netherlands, heeft eigenaar Unibail-Rodamco-Westfield (URW) niet bekendgemaakt. Alleen dat het percentage gestegen is. In heel Europa, met alle vestigingen van URW, is dat met 11,8 procent gebeurd.
Natuurlijk is daar ook geld en wilskracht voor nodig, stelt Molenaar. Een mooi voorbeeld is Bogaard Stadscentrum in Rijswijk, ooit het modernste winkelcentrum van Nederland.
Het inmiddels leeggelopen winkelcentrum gaat de komende jaren helemaal op de schop en wordt omgetoverd tot een plek waar wonen, winkelen en groen samenkomen. 'In Rijswijk stappen ze uit hun comfortzone. Het winkelcentrum was ter dode opgeschreven, nu hebben ze weer een kans.'
Het geheim van The Mall
'Er is één ding wat The Mall of the Netherlands heel goed doet', vertelt Molenaar, 'ze zijn ontzettend klantgericht. De uitbater, Unibail-Rodamco-Westfield, denkt mee met de verhuurders over hoe ze het beter kunnen doen en hoe ze mensen aan zich kunnen binden.'
'Dat gebeurt door praktische zaken, zoals goede bereikbaarheid, een helpdesk en natuurlijk een mooie website. Maar vooral door het aanbieden van veel mooie merken, faciliteiten en door men het gevoel te geven dat een bezoekje aan hun winkelcentrum echt een experience is.'

Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn, als je het de ondernemers zelf vraagt. Er is onrust over de stijgende huurprijzen en vaak 'starre houding' van de uitbater, bleek uit een eerdere rondgang van Omroep West. Zo gaven meerdere ondernemers al aan te vertrekken uit The Mall.
De bezoekerscijfers gaan dus echter wel vooruit. 'Uiteindelijk is het de bedoeling dat mensen komen, kopen en blijven. Iets wat The Mall - tot nu toe - goed lukt', zegt de retaildeskundige. 'Door óók restaurants, een bioscoop en een spelletjeshal aan te bieden, trek je een divers publiek aan, brengen mensen eerder een bezoek, blijven ze langer en geven ze uiteindelijk meer geld uit.'