Superster in Zuid-Korea Na-Young begon als klein kind in Den Haag met pianoles

Na-Young begon op haar vierde met pianoles bij Cees
Na-Young begon op haar vierde met pianoles bij Cees © Omroep West
DEN HAAG - In Zuid-Korea kan ze niet over straat zonder herkend te worden: de Haagse Na-Young Jeon. Ze speelt in de hoofdstad Seoul de ene na de andere grote rol in musicals als Aida, Rent en Les Misérables. En ondanks dat ze van het artiestenleven in Zuid-Korea geniet, vindt ze het ook heerlijk om terug te zijn in haar eigen stadje, om vrienden, het strand én muziekleraar Cees te zien. 'Hij heeft aan de wieg van mijn carrière gestaan.'
'Musicals zijn in Zuid-Korea veel populairder dan hier', vertelt Na-Young, terwijl ze af en toe nipt van een Haags bakkie op de bank van haar oud-muziekleraar Cees. Ze bezoekt hem nu ze een weekje in Den Haag is. 'Alle vrouwen van tussen de 20 en 40 gaan allemaal naar musicals', gaat ze verder. En met inmiddels een rijk cv is de Haags/Koreaanse in Zuid-Korea een ware ster. 'Gek idee hè', lacht ze.
Maar het is allemaal begonnen bij muziekleraar Cees. 'Hier aan deze vleugel, heb ik dertien jaar lang elke week gezeten', glundert Na-Young naar Cees die naast haar achter de piano zit. Cees knikt instemmend. 'Ja, je was vier toen je met je vader voor de deur stond voor je eerste pianoles', valt hij bij. 'En eigenlijk mag je er pas vanaf zes jaar mee beginnen, maar ik dacht: we gaan het gewoon proberen.'
Na-Young speelde niet alleen jong piano, maar was in haar jeugd ook betrokken bij vele producties van Alba Theaterhuis in haar Den Haag. Tijdens haar opleiding aan de Muziektheateracademie Codarts in Rotterdam kreeg ze in 2011 de hoofdrol in Miss Saigon in Nederland. Daarna volgde de hoofdrol in de musical Les Misérables in Londen. Door de producent van deze show werd ze uiteindelijk gevraagd om dezelfde rol te spelen in Seoul, in Zuid-Korea. Daarna bleef ze in Korea en speelde ze hoofdrollen in Notre-Dame de Paris, Aida, Miss Saigon, Rent en The King and I.'
Cees merkte haar uitzonderlijke muzikaliteit al snel op. 'Het was meer dan op pianoles moeten. Alles wat ik met haar deed, landde, pikte ze op. Ik voelde: hier is meer aan de hand. Op een gegeven moment vertelde haar moeder dat ze ook veel zong thuis. Toen had ik zoiets van: dan gaan we ook zingen.'
Cees wilde voorzichtig met Na-Youngs talent omgaan. 'Ik zag de druk die het strenge Koreaanse gezin had op Na-Young in combinatie met haar eigen Westerse vrijgevochtenheid, vertelt hij. Na-Young: 'Ik ben opgegroeid met heel veel liefde. Maar Koreaanse ouders, ook de mijne, zijn strebers. Op zaterdag moest ik naar Koreaanse school en ook wat betreft muziek: het moest altijd beter. Bij Cees hoefde dat niet. Hier in dit huis, kon ik helemaal mezelf zijn en gewoon lol hebben in muziek maken.'

'Wilde talent niet verpesten'

Toch vond Cees het zelf ook lastig om met Na-Youngs talent om te gaan. 'Ik had het daar ook met vrienden over. Ik heb iemand op les, die toch wel echt bovengemiddeld is. Ik wilde dat niet verpesten, door te veel te pushen. Uiteindelijk ben ik gewoon gaan aanbieden wat ik zelf leuk en belangrijk vond.'
En met succes. Cees is maar wat trots dat hij aan de wieg heeft gestaan van de inmiddels succesvolle carrière van zijn pupil. 'Dat het allemaal gebeurt, dat het lukt, dat ze van alles meemaakt. Ik vind het geweldig', glundert hij. Inmiddels is Cees veel meer voor Na-Young dan haar pianoleraar. 'Het is een soort tweede vader. We praten over muziek. Maar ook over andere dingen, zoals relaties en de combinatie van het leven en het artiestenleven. En veel over eten, haha.'

'New York of Den Haag?'

Hoe zij haar toekomst voor zich ziet weet ze nog niet. Dit najaar zal Na-Young opnieuw één van de hoofdrollen in Rent in Seoul vertolken. 'Ik zit nog steeds vol dromen, ik zou ook nog wel eens in New York willen spelen en daarom ben ik ook bezig met American accent lessen.' Maar ook het Haagse blijft lokken. 'Als ik dan weer hier ben, oude vrienden zie, bij Cees op bezoek ben, dan denk ik: misschien moet dit uiteindelijk toch weer mijn thuisbasis worden?'
Wat ze ook gaat doen: er is in elk geval één iemand die volgt, steunt en adviseert. Cees: 'Ik zeg gewoon altijd tegen haar: je moet doen wat je leuk vindt. Dan komt het allemaal goed.' Na-Young: 'Zie je Cees is en blijft mijn mentor.' Cees glimlacht. 'Het is een hele mooie en dankbare rol om te spelen.'