Forse kritiek: 'Gemeente Den Haag snapt veel te weinig van ondernemers'

Patricia en Marcel hadden gedoe met de gemeente Den Haag over hun bloemenkiosk
Patricia en Marcel hadden gedoe met de gemeente Den Haag over hun bloemenkiosk © Den Haag FM
DEN HAAG - De gemeente Den Haag moet veel beter luisteren naar ondernemers. Dat zeggen de lokale afdelingen van ondernemersverenigingen MKB Nederland en Koninklijke Horeca Nederland. Ook in de Haagse gemeenteraad klinkt forse kritiek. Ondanks verschillende verbeteringstrajecten snappen ze op het Spui nog steeds veel te weinig van ondernemen en dat moet snel anders, is de teneur.
Zitten er op het stadhuis mensen die snappen hoe ondernemen werkt? Er klinkt een hele harde lach als we die vraag stellen aan Anil Soekhoe van Koninklijke Horeca Nederland (KHN). 'Ondernemen is echt iets heel anders dan beleid maken en uitvoeren. Voor een groot deel snapt de gemeente ondernemers niet. Daarom zijn wij voortdurend met de gemeente in gesprek om dingen uit te leggen.'
Anil Soekhoe van de Haagse afdeling van Koninklijke Horeca Nederland
Anil Soekhoe van de Haagse afdeling van Koninklijke Horeca Nederland © Eigen foto
Soekhoe wijst op het grote verschil tussen ambtenaren en ondernemers. 'Zij krijgen elke maand standaard hun salaris gestort. Ongeacht hun inzet. Ondernemers moeten echt buffelen en worden dagelijks keihard op hun resultaten afgerekend. De gemeente moet ook eens stoppen met al die moeilijke brieven. Dan krijg je de ondernemers mee en floreert deze stad veel beter.'

'Ambtenaren vergeten dat ze dienstverleners zijn'

Ook Pieter Scholten van MKB Den Haag herkent dat ambtenaren weinig snappen van ondernemers. 'Ze vergeten wel eens dat ze een dienstverlenende functie hebben. Het kennisniveau van ambtenaren moet ook beter en specifieker. Afdelingen op het stadhuis werken soms totaal niet samen. Dan verzint de afdeling economie iets en dan komt de afdeling vergunningen weer met totaal iets anders aanzetten. Daar is echt nog veel te verbeteren.'
Pieter Scholten van MKB Den Haag
Pieter Scholten van MKB Den Haag © Pascale van Reijn
Er zijn genoeg voorbeelden te vinden van ondernemers die het aan de stok hebben met de gemeente Den Haag. Zo was er recent gedoe over de vergunning van viszaak Kapitein Jack aan de Thorbeckelaan. Dat leidde zelfs tot raadsvragen. Ondernemer Jack Biekram heeft inmiddels een vergunning gekregen, maar de problemen lijken nog steeds niet helemaal opgelost.

Verschillende ondernemers in de problemen

Ook een bloemenkiosk kwam recent in de problemen, net als de inmiddels overleden beroemde ijscoman Moes van het Binnenhof. Ook de eigenaar van de viskraam aan het Buitenhof staat het huilen nader dan het lachen en ook bij ondernemers in het Zeeheldenkwartier die al tijden tevergeefs wachten op compensatie voor de verkeerspuinhoop voor hun deur heeft de gemeente Den Haag zeker geen punten gescoord.
Mairan Sewtahal zit voor de PvdA in de Haagse gemeenteraad
Mairan Sewtahal zit voor de PvdA in de Haagse gemeenteraad © Gemeente Den Haag
Dat is bij de politiek allemaal niet onopgemerkt gebleven. 'We horen geregeld van ondernemers dat de communicatie met de gemeente niet goed loopt', zegt raadslid Chris van der Helm (VVD). 'Het is niet alleen de communicatie, ondernemers komen ook in een spinnenweb van regels terecht en vervolgens worden ze van het kastje naar de muur gestuurd', zegt zijn collega Mairan Sewtahal (PvdA).

'Gemeente is onwillig en halsstarrig'

Volgens Ralf Sluijs (Hart voor Den Haag) ontbreekt het de ondernemers vooral aan een centraal aanspreekpunt. 'Ook zijn vergunningstrajecten onduidelijk en is de gemeente vaak onwillig en halsstarrig. Rol die rode loper uit voor ondernemers, ga eens nadenken over wat er wel kan in plaats van wat er niet kan', zegt hij.
Het Haagse gemeenteraadslid Ralf Sluijs van Hart voor Den Haag
Het Haagse gemeenteraadslid Ralf Sluijs van Hart voor Den Haag © Gemeente Den Haag
'Den Haag moet ondernemersvriendelijk beleid gaan maken', vult Sewtahal aan. 'En ook aandacht besteden aan kleine ondernemers en ondernemers buiten het centrum. De stad kent ook veel migranten-ondernemers, dus die krijgen de taalbarrière er nog bovenop terwijl ze met al die regels van het kastje naar de muur worden gestuurd.'

Er gloort hoop

Hij hekelt ook het bellen met 14070, het telefoonnummer van de gemeente Den Haag. Ook daarover zijn al langer klachten. Bijna tien jaar geleden hekelden PvdA en VVD de gebrekkige dienstverlening aan burgers ook al.
Volgens VVD'er Van der Helm is het veel beter als de gemeente bij ondernemers langsgaat. 'Denk actief mee. Bepaal welke overheid je wilt zijn. Eentje die op basis van regels de baas wil spelen vanachter een bureau of een, zoals we als Haagse VVD willen, die naast de ondernemer staat en zoekt naar oplossingen.'
Het Haagse raadslid Chris van der Helm (VVD)
Het Haagse raadslid Chris van der Helm (VVD) © Gemeente Den Haag
'Sommige dingen gaan ook heel goed', nuanceert MKB-voorzitter Scholten, die naar eigen zeggen in contact staat met meer dan de helft van de Haagse ondernemers (minus de zzp'ers). 'Er is ook al een aantal initiatieven om te kijken hoe de dienstverlening kan worden verbeterd.'
'Zoals een fysiek ondernemersportaal in het stadhuis en de MKB-toets', vervolgt Scholten. 'Dat betekent dat ondernemers er eerst kunnen reageren als de gemeente een regel verzint. En er is een antennegroep van horeca, MKB, bedrijventerreinen en andere brancheverenigingen. Maar er moet nog wel veel worden verbeterd. Ze luisteren naar ons, ja. Maar niet alles wordt uitgevoerd.'

'Landelijk gezien scoort Den Haag niet goed'

Is dat niet logisch, het is geen kwestie van u-vraagt-en-wij-draaien? Scholten: 'Nee, dat snap ik ook wel. Maar wij komen ook echt met oplossingen en denken mee. Den Haag scoort in vergelijking met andere gemeenten in Nederland niet hoog. We zitten voor mijn gevoel nu op een zes.' Dat is toch een voldoende? 'Als ik dat als ondernemer scoor, besta ik volgend jaar niet meer. Dan zit je zo op de vijf.'
Zijn horeca-collega Soekhoe, die met KHN zo'n 40 procent van de Haagse horecaondernemers tot zijn achterban mag rekenen, snapt trouwens wel dat de gemeente niet altijd langs kan komen. 'Dat is te duur, dan moet er iemand weg van zijn of haar bureau. Het proces rond bijvoorbeeld een vergunningsaanvraag moet gewoon goed en helder zijn. Dan hoeft er in 95 procent van de gevallen niet eens iemand langs te komen. En bij die andere vijf procent moet je dat dan wel doen. Maatwerk moet altijd mogelijk zijn.'

'We komen er wel'

Ook hij is voortdurend in gesprek met de gemeente. 'Om de zes weken overleggen we over wat er speelt binnen de Haagse horeca, in combinatie met wat de gemeente wil. We komen er wel, maar we moeten echt nog meer praten met elkaar.'
Reactie gemeente Den Haag: 'Goede, snelle en heldere communicatie naar inwoners én ondernemers is ons uitgangspunt. Helaas lukt dat nog niet altijd goed genoeg. Begrijpelijke communicatie moet de norm zijn, waarbij ondernemers de gemeentelijke dienstverlening ervaren als één geheel. Niemand wordt blij van een lokkettenjungle. De lijnen moeten korter en de vragen sneller worden beantwoord. Ook zijn we bezig om de bekendheid van het Ondernemersportaal te vergroten. Dit is dé vraagbaak waar ondernemers met hun vragen terecht kunnen. Telefonisch en via de mail, maar je kunt ook binnenlopen bij het fysieke portaal in het atrium van het stadhuis. We zien dat ondernemers dit loket steeds vaker weten te vinden. Verder willen we de brieven en website checken op duidelijk taalgebruik en de doorlooptijd van aanvragen verkorten. Met deze stappen gaan we ervan uit onze dienstverlening aanzienlijk te verbeteren en beter aan te laten sluiten bij de behoeften van onze ondernemers.'