Scott Beekhuizen van Prins S. en de Geit: 'Je moet nooit iets in seks'

DEN HAAG - 'Plotseling heb ik een geniaal idee. Ik stuur een foto van mijn pik. Omdat ik van je hou', zingt zanger Scott Beekhuizen van Prins S. en de Geit tijdens de voorstelling 'Let's Talk About Sex'. Op het podium van de Koninklijke Schouwburg wordt hij omringd door vier levensgrote penissen. Maar na afloop van de repetitie laat hij er geen twijfel over bestaan: 'Nee. Dickpics ongevraagd naar onbekende mensen sturen is sowieso problematisch. En in een relatie, nee, is dat nog nooit voorgekomen. Naaktfoto's slaan dingen ook wel plat. Maar als het gewenst is, kan het ook een hele spannende vorm zijn.'
We praten met zanger en acteur (in die volgorde, maar daarover later meer) Scott Beekhuizen na afloop van een repetitie van de jongerenvoorstelling 'Let's Talk About Sex', waarin het jongerengezelschap HNTjong samenwerkt met de populaire Haagse band Prins S. en de Geit. De voorstelling voor 14 jaar en ouder is een idee van regisseur Noël Fischer en tekstschrijver Peer Wittenbols.
Oorspronkelijk was het de bedoeling dat Scott alleen mee zou doen aan de voorstelling, maar dat veranderde al snel toen Fischer muziek hoorde van de populaire Haagse band. 'Voordat Prins S. en de Geit bestond, had zij mij als acteur gevraagd voor deze voorstelling. Ik acteerde daarvoor veel. En toen we als band nog maar net waren begonnen, hoorde ze de eerste twee nummers die we online hadden gezet. Het leek haar toen heel erg vet als wij muziek bij de voorstelling zouden schrijven.'
Muziek of theater?
Wat sommigen niet weten, is dat zowel Scott als gitarist Marne Miesen in het verleden veelvuldig in het theater hebben gewerkt. 'We hebben allebei zowel veel zelf op de vloer gestaan, als muziek gemaakt voor theater. Ook veel verschillende culturele en kunstzinnige vormen.'
Als hij moet kiezen tussen Prins S. en de Geit of het theater, hoeft hij niet lang na te denken. 'Prins S. en de Geit is voor Marne, Daniel en mijzelf wel prioriteit. Daar hebben we in onze creativiteit zo'n vrijheid en ruimte gevonden, dat is wel heel uniek en waardevol. Dat kies ik boven alles.'

Voor de voorstelling heeft Scott zich laten inspireren door de tekst van Peer Wittenbols. 'Al reagerend op wat Peer heeft geschreven, heb ik liedjes geschreven en daarna met z'n drieën de muziek gemaakt.' Wat voor voorstelling is 'Let's Talk About Sex' dan? 'Het is een montagevoorstelling met allerlei korte scènes, performances en liedjes rondom seks, intimiteit, je lichaam en daar onzeker over zijn. In zijn geheel is het een soort gedicht, dat op een poëtische en grappige manier in elkaar klikt.'
De titel 'Let's Talk About Sex' nodigt natuurlijk uit om het over seks te hebben, maar afgesproken is dat het niet te persoonlijk wordt. Toch ligt het voor de hand om te vragen naar wat hij met seks heeft. 'Nou soms doe ik het, soms niet. En soms denk ik er aan en soms niet. Hetzelfde als iedereen.' Een brede glimlach verschijnt op het gezicht.
Piemelpakken
Het is even aftasten wat we Scott wel en niet kunnen vragen, want ook hier blijkt dat praten over seks ongemakkelijk is. 'Ja, ongemakkelijk soms, of in ieder geval altijd moeilijk. Er zit bij mensen die wel makkelijk over seks praten - terwijl het niet je partner is - toch een bepaalde vorm overheen. Het is iets geks. Taboe is een verkeerd woord, maar het is een soort ongemak. Dus dan is het leuk om het daar in het theater over te hebben.'
Theater leent zich volgens Scott juist uitstekend voor een onderwerp als seks. 'Ongemak zit ook een soort van humor in. Seks is ook vaak onhandig. En dat is ook heel grappig.' Tijdens het maken van de voorstelling is er dan ook volop gelachen. 'Ja, je bent de hele tijd met seks bezig, dan kom je toch op een punt dat je weer zelf een beetje een puber bent en overal de dubbele betekenis van inziet. En soms komt er dan een hele praktische aanwijzing, maar die klinkt dan heel erg grappig. Wij hebben bijvoorbeeld (spoiler) piemelpakken. 'Jelle jij doet nu de piemel van Scott aan', klinkt het dan. 'Op een gegeven moment wordt dat wel hilarisch.'

Scott voelt zich geen expert op het gebied van seks als wij hem vragen naar een advies voor jongeren. 'Ik heb niet het gevoel dat ik dingen snap in het leven, maar als ik dan iets moet zeggen: geef aan wat lekker is, praat met elkaar en sta open voor dingen. Maar voel vooral ook niets te moeten. Je moet nooit iets in seks, op het moment dat je maar ook klein beetje iets moet, dat is niet waar. Seks moet ook niet. Het kan ook niet je ding te zijn. Nou wordt het heel erg moralistisch, maar dat is de voorstelling helemaal niet.'
Praten over seks was thuis, bij zijn ouders, geen probleem. Maar heel veel werd er ook weer niet over gesproken. 'Wat een beetje gemiddeld is. We bespreken niet ons seksleven, maar het is ook niet dat je het niet kan benoemen.' Gaat het dan over het technische gedeelte en over veilige seks? 'Klopt. In de zin van doe het veilig, doe een condoom om, wordt niet zwanger, krijg geen soa. Maar dat is wel langzaam aan het veranderen. En met je ouders blijft wel lastig. Je moet het voor een deel ook wel met elkaar ontdekken, maar het zou wel goed zijn als de nadruk meer op voorlichting over het genieten van seks ligt. Dat veilig doen is zo'n klein aspect van seks.'
Sekstalk
Een voorstelling over seks is volgens Scott ook een uitstekend medium om het juist daarover te hebben. 'Theater, of kunst in het algemeen, leent zich er juist heel goed voor om een gevoelswereld van iets bloot te leggen. Dat doen we in de voorstelling ook wel. Het gaat niet over praktische tips, maar meer ook over de gevoelswereld die schuil gaat achter alles wat je doet, of niet doet, of wel wil, of niet wil.'
Scott hoopt dat 'Let's Talk About Sex' bijdraagt aan meer sekstalk. 'Het is natuurlijk aan het publiek wat het er mee doet, maar het zou leuk zijn als je naar buiten loopt en toch het gevoel hebt dat je, alleen al doordat je een voorstelling met al die taal en onderwerpen die zijn langsgekomen, misschien iets makkelijker praat. Dat je iets meer tools hebt om over seks te praten.'
'Let's Talk About Sex is op 12 oktober in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag in première gegaan en is daarna op toernee door heel Nederland, waaronder ook in Gouda (2 november), Leiden (10 november), Alphen aan den Rijn (7 december) om uiteindelijk in Den Haag (13 en 15 december) te eindigen.