PostNL reageert op bezorgchaos: 'Met man en macht aan het werk'

Een postbezorger in Leidschendam
Een postbezorger in Leidschendam © ANP
LEIDSCHENDAM-VOORBURG - Al weken wachten bewoners in bepaalde wijken van Oegstgeest en in Leidschendam-Voorburg op post die op de deurmat valt. Volgens PostNL komt de vertraagde bezorging door personeelstekort en heeft het niets te maken met een nieuw bezorgsysteem, wat een anonieme bezorger maandag meldde. 'We zijn altijd bezig met het efficiënter indelen van de organisatie.'
Een postbezorger uit Leidschendam-Voorburgzei eerder tegen Omroep West dat de vertraagde bezorging kwam door een nieuw systeem dat PostNL gebruikt. Aan de hand van computerprogrammeurs zouden de bezorgroutes zijn aangepast. 'Maar van die nieuwe routes blijkt geen ene moer te kloppen', zei de bezorger maandag.
PostNL reageert dat het veel vaker 'routes aanpast ten aanzien van het veranderde bezorgvolume'. 'Het indelen van bezorgers op basis van nieuwe routes is niet aan de orde', zegt een woordvoerder van het bedrijf. 'De problemen met de bezorgkwaliteit komen écht doordat we een tekort hebben aan postbezorgers.'

'We testen alle wijzigingen'

De woordvoerder geeft aan zich niet te herkennen in geluiden dat bezorgers in Voorburg zouden zijn opgestapt naar aanleiding van het nieuwe systeem. 'We zijn altijd bezig met het efficiënter indelen van de postorganisatie. In een bedrijf dat continu in beweging is, waar jaar en dag veranderingen in de processen worden doorgevoerd, vindt niet iedereen het leuk.'
'Dan zie je dat mensen vertrekken en dat vinden we ongelofelijk jammer. We testen alle wijzigingen die we doorvoeren zorgvuldig. We nemen iedereen mee in het proces en onze mensen krijgen de gelegenheid om feedback te geven.'

Tekort van 1000 mensen

De postmarkt is altijd in ontwikkeling, benadrukt de woordvoerder. 'In 2023 hebben we nog maar dertig procent van het postbezorgvolume dat we twintig jaar geleden hadden. Daar passen we ons voortdurend op aan.' Is het tegelijkertijd ook niet zo dat het aantal verstuurde brieven sterk is teruggelopen in de afgelopen twintig jaar? 'Ja. En een van de dingen die we daarom doen is het constant aanpassen van de routes.'
Volgens de zegsvrouw heeft PostNL zo'n 15.000 vaste mensen nodig om overal in Nederland 'in elke straat te kunnen komen'. 'Op sommige plekken hebben we niet genoeg bezorgers. We hebben ongeveer een tekort van 1000 mensen.' Het tijdelijk overhevelen van de bezorger uit de ene naar de andere plaats, is geen oplossing. 'Dan verleg je het probleem. Wat we wel doen is heel erg inzetten op werving. We bieden mensen die komen bezorgen gelijk een vast contract aan. We werven ook onder gepensioneerden.'

Achterstanden grotendeels weggewerkt

PostNL benadrukt er 'alles aan te doen' om de specifieke problemen te verhelpen in Leidschendam-Voorburg en in Oegstgeest en heeft inmiddels een externe partij ingeschakeld om de achterstand te verhelpen. 'Op het moment dat problemen te groot worden, schakelen we een externe partij in, maar dat is echt een noodmiddel. We zijn met man en macht aan het werk. De achterstanden zijn nu grotendeels weggewerkt.'
'De inzet van externen is niet iets waar we structureel mee door willen gaan.' Toch leek de inzet van externen pas laat op gang te komen. Bewoonster Kim uit de wijk Poelgeest in Oegstgeest zei vorige week al sinds 4 oktober geen post meer te ontvangen. 'Ik weet niet exact wanneer we zijn begonnen met inschakelen van een externe partij', vervolgt de zegsvrouw. 'Maar dat sommige problemen zo lang duren, die twintig dagen, dat herken ik wel.'

Ondermaatse klachtenafwikkeling

Daarnaast zou de afwikkeling van klachten ondermaats zijn. Anne uit Oud-Voorburg liet weten ondanks 'talloze gesprekken' niets te vermenen van het postbedrijf. 'Als ik heb gebeld, wordt gezegd dat ze het doorgeven aan de manager', zei Anne. 'Daarna hoor ik niks en begint het wachten van voren af aan. Je voelt je machteloos.'
Volgens de woordvoerder worden klachten 'direct doorgezet naar de operatie'. 'Je kunt er echt van op aan dat de problemen in Oegstgeest en Leidschendam-Voorburg echt onze aandacht krijgen en dat klachten die mensen over ons indienen direct worden opgepakt. We doen er alles aan om de problemen het hoofd te bieden. We vinden het echt ontzettend vervelend. Mensen zijn gewend aan een bepaalde kwaliteit van PostNL en dat kunnen we op dit moment niet overal waarmaken.'
In hoeveel andere plaatsen naast Oegsteest en Leidschendam-Voorburg PostNL momenteel problemen ondervindt met de bezorging, weet de woordvoerder niet. 'Dat is lastig om te zeggen, soms speelt het op de ene plaats en dan weer op de andere. We ondernemen direct actie wanneer we zien dat het niet goed gaat.'