Steeds vaker Engels in winkels: 'Ik weiger Engels terug te praten'

DEN HAAG - 'English, please?' Als je het gevoel hebt dat winkelpersoneel steeds vaker alleen Engels spreekt, kan dat kloppen. Uit een rondgang van de NOS blijkt dat winkels steeds vaker mensen aannemen die (nog) geen Nederlands spreken. Voor de één is dat een kleine moeite, voor de ander een grote ergernis. 'Moet ik in mijn eigen land moeite doen om een andere taal te spreken. Dat is raar, toch?'
Op de Instagrampagina van Omroep West vroegen we wat jij ervan vindt als winkelpersoneel alleen maar Engels spreekt. 'Ik erger mij aan het personeel dat de Nederlandse taal niet beheerst. Je bent in Nederland dus gewoon ook de taal spreken. Als ik in een ander land ga werken kan ik ook niet in het Nederlands de mensen helpen', reageert Wil.
Daarmee is Wil niet de enige. Tientallen mensen reageerden dat ze het 'abnormaal' vinden en zich er 'dood aan ergeren'. Maar hoe komt het eigenlijk dat er steeds meer Engelstalig personeel in Nederlandse winkels werkt? Volgens Jeroen van Dijken van INretail is dat het gevolg van arbeidsmarktkrapte. 'Waar winkeliers eerst als eis hadden dat personeel Nederlands moest spreken, zie je nu dat ze zeggen: als je goed bent in wat je doet mag je bij mij komen werken en dat Nederlands dat komt later wel', vertelt hij eerder aan de NOS.
'Winkels hebben het moeilijk'
Onder andere Zeeman maakte die eis minder hard begin dit jaar. Daar werken nu steeds vaker Engelstalige medewerkers. 'Sinds de arbeidsmarkt zo krap is geworden is Nederlands geen harde eis meer', legt een woordvoerder uit aan NOS. 'Dit geeft ons iets meer ruimte; we kunnen wat makkelijker mensen plaatsen.' Bij Zara, Pull & Bear en Stradivarius is dat al langere tijd zo.'
Ook HEMA zet vaker Engelstalige in. 'Er is schaarste op de arbeidsmarkt. Onze filiaalmanagers zorgen ervoor dat er een goede balans is tussen Nederlands- en Engelssprekende medewerkers. In de steden zijn meer Engelssprekende klanten, dus ook meer Engelssprekende medewerkers. Het is belangrijk dat ons winkelpersoneel een afspiegeling vormt van de maatschappij.'
Vooral oudere mensen hebben er last van
Dat er überhaupt steeds meer Engels wordt gesproken, met name onder de jongere generatie, is niks nieuws. Maar die jongere generatie weet zich makkelijker te redden wanneer ze een vraag in het Engels moeten stellen in de H&M, dan de oudere generatie. 'Mijn oma spreekt geen Engels maar moet toch boodschappen doen. Het is vooral de oudere generatie die hier de dupe van is', reageert een gefrustreerde Instagramgebruiker.
Alex reageert op Instagram dat zij de kant van de winkeliers wel kan begrijpen. 'Winkels hebben het moeilijk met huurkosten, minder klanten, omzet en marges, ze verdienen veel minder dan vroeger dus kunnen ze minder betalen aan hun personeel.'
'Geen kans om te oefenen'
Voor winkelmedewerkers kan het ook voor ongemakkelijke situaties zorgen. 'Als je een accent toont, dan gaan de Nederlanders terug in het Engels tegen je praten, omdat ze vinden dat je geen Nederlander bent. Dus soms ook als je wil, heb je geen kans om te oefenen', voegt Alex daaraan toe.
Iemand anders reageert: 'Prima, als klanten de keuze krijgen iemand te spreken die Nederlands kan.' Zeeman belooft in ieder geval wel dat er altijd iemand aanwezig zal zijn die wél Nederlands spreekt.