HTM en EBS krijgen miljoenen voor meer trams en om kaartjes betaalbaar te houden

Een tram van HTM in Den Haag
Een tram van HTM in Den Haag © ANP
DEN HAAG - HTM, EBS en de RET worden de komende jaren uit de brand geholpen door de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). De ov-bedrijven krijgen bij elkaar genomen 145 miljoen euro om het openbaar vervoer de komende jaren op peil te houden. Dit moet ervoor zorgen dat een ritje met de bus of tram niet duurder wordt. Ook krijgt de HTM bijvoorbeeld extra geld voor twee nieuwe tramremises.
De HTM moet bij elkaar zo'n 42 miljoen euro krijgen voor de nieuwe tramremises in Scheveningen en bij knooppunt Prins Clausplein. Die zijn volgens de MRDH nodig, omdat er nog stallingslocaties moeten komen voor de 50 nieuwe trams die de HTM heeft besteld. Anders kan het vervoersbedrijf ze niet kwijt. Het geld dat voor de remises komt moet ervoor zorgen dat de HTM de komende jaren kan blijven doorgroeien.
Daarnaast krijgen HTM en EBS ook een bijdrage om gemiste inkomsten tot 2031 te compenseren in het busvervoer. Voor EBS is daar zelfs 35 miljoen voor gereserveerd, HTM krijgt daarvoor zo'n 5 miljoen euro tot 2031. 'We zorgen op die manier dat de coronacrisis geen impact meer heeft en dat de ov-bedrijven weer perspectief hebben voor de toekomst', vertelt Jeffrey Keus, bestuurder van MRDH en ook wethouder in Leidschendam-Voorburg.
HTM is het bedrijf dat het openbaar vervoer regelt in en om Den Haag. Zij zorgen ervoor dat de trams en bussen in de stad rijden. EBS is een busmaatschappij die in onder meer het Westland rondrijdt. De RET verzorgt bussen en trams in de Rotterdamse regio.
Een woordvoerder van HTM laat weten dat de vervoerder 'tevreden is met de afspraken die we hebben kunnen maken'. 'Door deze afspraken kunnen we blijven investeren in de verdere verbetering van ons openbaar vervoer en kan iedereen ook in de toekomst rekenen op goed openbaar vervoer in de Haagse regio.'

300 miljoen euro

Eerder werd bekend dat er een streep ging door een bezuiniging van zo'n 300 miljoen euro voor het hele ov in Nederland, om zo te voorkomen dat de prijzen daar verder zouden stijgen. Met het extra geld van de MRDH kan nu dus ook weer meer op de langere termijn worden nagedacht. Medio december horen de bedrijven of ze het geld daadwerkelijk krijgen.
Het is de laatste dagen sowieso een veelbesproken onderwerp: geld voor het ov. Zo kwam het ook ter sprake in de Tweede Kamer toen het ging over het ov voor studenten. Afgelopen nacht werd een motie aangenomen om de korting op het studentenreisproduct toch niet door te voeren.
Beeld ter illustratie
Beeld ter illustratie © ANP
'Het is af en toe geen tram, maar een achtbaan waar je in zit', zegt gedeputeerde Frederik Zevenbergen achteraf in West Wordt Wakker. Hij heeft het er maar druk mee gehad de afgelopen tijd om te voorkomen dat het ov in Zuid-Holland in grote problemen komt.

Belangrijke context ontbreekt

'De vervoerders in Nederland hebben een contract met het ministerie. Op basis van het aantal studenten en het aantal gereisde kilometers in de twee jaar daarvoor, wordt bepaald welk bedrag beschikbaar is om het studentenreisproduct te bekostigen.'
Maar de manier waarop het geld voor komend jaar wordt berekend, mist volgens de gedeputeerde wel belangrijke context. 'Begin 2022 zaten we nog in een lockdown. Daardoor is er toen een stuk minder gereisd. Daarnaast zagen we dat heel veel studenten zich hebben uitgeschreven, omdat de studiefinanciering terug zou komen. Die zijn een half jaar of een jaar gaan werken en komen weer terug zodra ze die kunnen krijgen.'
Die combinatie van factoren zorgt er volgens Zevenbergen voor dat de huidige berekening is gemaakt met een stuk minder studenten en gereisde kilometers dan er in werkelijkheid zijn. Hij vreest dat de doorvoering van de bezuiniging het budget voor 2024 'in één keer zou wegslaan'.

Brandbrief

Dat zou volgens de gedeputeerde ook nog eens grote gevolgen hebben voor de reizigers. 'Ga er maar vanuit dat er dan weer geschrapt zal moeten worden en dat als ultieme remedie de tarieven omhoog moeten of dat we naar een instaptarief gaan kijken voor studenten. Maar zover hebben we het niet willen laten komen.'
In de daarop verstuurde brandbrief riepen de gedeputeerden mobiliteit van alle provincies én de grote vervoerders op tot het bevriezen van de bijdrage aan OCW op het niveau van 2023. 'Het uitstellen van de herijking heeft geen enkele financiële consequentie voor 2024, aangezien het oorspronkelijke bedrag al in de begroting OCW is opgenomen', luidt de brief.

In 2026 weer op normaal niveau

Dat is dus gelukt en daarmee zijn de zorgen voor in ieder geval 2024 weggenomen. Ook is Zevenbergen relatief hoopvol wanneer hij het over de toekomst heeft. 'Als we in 2025 terugkijken, neem je de ervaring van dit jaar weer mee. In 2026 zitten we weer helemaal op normaal niveau. Als we het dus voor 2024 en 2025 zo kunnen houden zoals het nu is, kunnen we dit gewoon voor elkaar boksen.'
Zevenbergen geeft ook aan dat de 300 miljoen vanuit het Rijk ook weer wordt geïnvesteerd. 'Daarmee gaan we het ov ook gewoon weer uitbreiden. Weet dat wij als provincie en ook onze collega's van de Metropoolregio niets meer willen dan meer mensen in de bus en de trein.'